Kratka povijest nizih finišera u MotoGP-u
Nedavno održani Grand Prix MotoGP-a u Sachsenringu prošao je u znaku povijesnog rekorda. Naime, samo 10 jahača stiglo je do karirane zastave, izjednačivši tako rekord za najniži broj finišera u Premier Class od kraja ere od 500ccm. Ovdje se postavlja pitanje uzroka ovako dramatičnog smanjenja broja jahača koji su završili utrku, što je tema koja zaslužuje dublju analizu.
MotoGP od 2002. godine
Od kada je MotoGP započeo 2002. godine, njegova popularnost i kvalitetna konkurencija značajno su se povećali. Međutim, zanimljivo je primijetiti da je samo jedanput u toj eri – na Australijskom Grand Prixu 2011. – završilo samo 10 jahača. Taj događaj ističe kako povijest ovog natjecanja nije uvijek bila obasjana samo uspjesima i spektakularnim utrkama, već i raznim izazovima koji su utjecali na konačne rezultate.
2011. vs. 2025. godina
Unatoč niskom broju finišera, njemački GP iz 2025. godine imao je 18 startera, što ga čini privlačnijim odnosno zanimljivijim od Australije 2011. godine. Dok je u Australiji zapravo utrku započelo samo 14 jahača zbog ranijih nesreća, u Njemačkoj je broj natjecatelja bio veći, iako je i tamo došlo do značajnog broja povlačenja.
Razlozi za nizak broj finišera
Utrke MotoGP-a poznate su po svojim intenzivnim i ponekad opasnim uvjetima, a Sachsenring 2025. nije bio iznimka. Većina od osam umirovljenika iz ove utrke bila je žrtva zloglasnog prvog ugla staze, gdje se dogodilo nekoliko sudara, a najteže su proizašle iz nesreća u kasnoj utrci. U ovom slučaju, izdvojit ćemo sudar Pedrea Acoste koji je išao nisko na bočnu stranu, što je dodatno uzdrmalo već krhku situaciju tijekom utrke.
Povlačenja zbog ozljeda
Još jedan faktor koji je doprinio malom broju finišera bila su povlačenja zbog ozljeda. Naime, Somkiat Chantra se nije mogao natjecati zbog nesreće u treningu, dok je Enea Bastianini bio prisiljen odustati zbog apendicitisa. Na vlažnoj stazi subotom, Maverick Vinales i Franco Morbidelli su se također ozlijedili i povukli se iz natjecanja, što je dodatno povećalo pritisak na preostalih jahača.
Nesreće i utjecaj na utrku
Osim toga, valja napomenuti da su nesreće utjecale na sam tijek utrke. Joan Mir nije napravio pogrešku, već je bio žrtva sudara s aidom Ogura, što je stvorilo dodatnu napetost među jahačima. Ovakve situacije često rezultiraju ne samo povlačenjima tijekom samog natjecanja, nego i dugotrajnijim posljedicama za timove i njihove strategije za buduće utrke.
Historijski kontekst
Povijest MotoGP-a prije 2002. godine također je obilježena sličnim izazovima. Ipak, teško je zamisliti kako bi se bilo koji trenutni sport mogao uspoređivati sa situacijom iz 1974. godine, kada je samo četiri jahača završilo Grand Prix zapadne Njemačke na stazi Nordschleife, gdje je nastupilo tek sedam natjecatelja. Takvi podaci pokazuju da su problemi s brojem finišera postojali i ranije, iako je trenutni format natjecanja doveo do intenzivnijih i profesionalnijih pristupa.
Zaključak bez zaključka
Iako MotoGP nastavlja zadivljivati obožavatelje vještinom i brzinom, događaji poput onih u Sachsenringu ukazuju na potrebu stalne analize sigurnosti i zdravlja natjecatelja. Ova utrka postala je primjer kako uvjeti staze, nesreće i tehnički problemi mogu utjecati na konačni rezultat, dok istovremeno ostavljaju pitanje o tome što možemo naučiti iz povijesti kako bismo unaprijedili buduće utrke.