Rast Formule 1 u Sjevernoj Americi bio je neosporan – ali bez plana, neće trajati zauvijek.
Ipak, izvršni direktor McLaren Racinga Zak Brown nedavno je iznio svoj idealan plan za nastavak evolucije sporta.
Kalendarski plan Zaka Browna za kontinuirani rast F1
Formula 1 eksplodirala je u Sjevernoj Americi posljednjih nekoliko godina. Kombinacija Netflixove serije Voziti da preživi koja je bila lako dostupna Amerikancima tijekom lockdowna uslijed COVID-19, te F1-ovog ranog povratka u aktivnu konkurenciju, uveli su sport novoj publici koja prethodno nije imala pojma o utrkama na otvorenom kotaču.
Prema statistikama koje je F1 objavio 2024. godine, američka navijačka baza sada broji oko 45 milijuna ljudi, od kojih je polovica svoj interes za sport pripisala seriji Voziti da preživi. Ove brojke jasno ukazuju na opravdanost postojanja tri Grand Prixa u Sjedinjenim Državama, što privlači gužve i potiče Hollywood da se uključi u igru s F1 filmom u kojem glumi Brad Pitt.
No, što slijedi za Formulu 1?
U nedavnoj epizodi Bloomberg podcasta, Zak Brown razgovarao je o onome što misli da se mora dogoditi sljedeće kako bi sport učvrstio svoje dobitke i nastavio rasti. Brown smatra da nema potrebe za drastičnim promjenama.
“Ono što radimo je, pa, nastavimo s postupnim poboljšanjem,” izjavio je. “Ne mijenjamo igru, jer kao sport pobjeđujemo.” Ova izjava naglašava njegovu usredotočenost na stabilan, ali pomaknut razvoj.
Strategije rasta i geografska ekspanzija
Kao što je istaknuo, Brown ima nekoliko ideja kako transformirati smjer Formule 1 kako bi iskoristio trenutačne uspjehe. “Sada imamo 24 utrke. Imamo potražnju za više. Ne možemo učiniti više za godinu dana, pa sam obožavatelj ideje da idemo na 20 fiksnih Grand Prixa i osam Grand Prixa koji bi se mijenjali svake druge godine,” objasnio je.
Ova strategija omogućila bi geografsku ekspanziju, a istovremeno bi se osigurala održivost te se ne bi preopteretio kalendar s utrkama. “Potrebno je imati više od tri Grand Prixa u Sjedinjenim Državama,” rekao je Brown, “ali to bi moglo utjecati na mogućnost ulaska u Indiju, Južnu Afriku, Koreju ili druga tržišta koja trebamo istražiti.”
Financijski aspekti i sponzorstva
S rastom baze navijača, došlo je i do znatnog poboljšanja u financijama sporta. Brown je izjavio: “Sponzorstvo je nevjerojatno – novi brendovi dolaze svaki dan. Google, Goldman; ove tvrtke nisu bile uključene u Formulu 1, tako da je sada vrlo zdravo.”
Istaknuo je i vrijednost franšize, naglašavajući da su timovi Formule 1 sada izuzetno cijenjeni, slično kao i timovi u MLB-u, NBA-u ili NFL-u. “Nastavljamo raditi ono što radimo, ali s inkrementalnim napretkom,” dodao je, naglašavajući važnost daljnjeg rasta.
Diverzifikacija publike i privlačenje novih gledatelja
Brown je skrenuo pozornost na nedavnom porastu raznolikosti u publici F1. “Nismo imali raznolikost koju trebamo, a nismo imali mlade publike koja nam je potrebna,” rekao je. “Sada gledate publiku – ovdje su žene, mladost i raznolikost.” Ovaj aspekt je ključan za budući rast sporta, posebno u Sjevernoj Americi.
Brown je podijelio osobnu anegdotu o svom boravku u New Yorku dok je Netflixova serija tek počela privlačiti pažnju na F1. “Pridružio sam se dvojici košarkaša u dizalu, i dok smo se smijali o tenis turniru, oni su se počeli pitati tko sam ja. I onda su obožavatelji prepoznali mene, a ne njih,” prisjetio se.
Ova situacija pokazuje koliko je Formula 1 postala prepoznatljivija u mainstream kulturi, osobito među mladim ljudima. “Moramo nastaviti izlagati ljude našem sportu,” rekao je Brown, napominjući kako je Voziti da preživi pomogao da se razbiju barijere oko percepcije F1 u Americi.
U zaključku, iako je Formula 1 doživjela značajan rast u Sjedinjenim Državama, Brown jasno pokazuje da postoji mnogo posla pred njima kako bi se sport dodatno učvrstio i nastavio s uspjehom globalno.