Lewis Hamilton i Grand Prix Šangaja: Pobjeda koja je postala noćna mora
Grand Prix u Šangaju, održan 23. ožujka 2025. godine, trebao je biti trenutak slave za Lewis Hamiltona. Vozač iz Velike Britanije, koji vozi za Scuderia Ferrari, prvotno je ostvario pobjedu u subotnjem sprintu, osiguravajući tako izvanredno mjesto na startu glavne utrke. Međutim, ono što se kasnije dogodilo transformiralo je ovaj uspješan vikend u pravu noćnu moru.
Incident sa Charlesom Leclercom
Nakon uspješnog sprinta, očekivanja su bila visoka. Hamilton je krenuo optimistično, ali već u uvodnom krugu glavne utrke, došlo je do sudara s njegovim suigračem Charlesom Leclerc – om, što je rezultiralo oštećenjem prednjeg krila Monegasqueovog automobila. Ovaj incident nije samo utjecao na Leclercovu izvedbu, već je i sam Hamilton osjetio posljedice, suočavajući se s problemima u brzini i kontroli automobila.
Problemi s tehničkim pravilnikom
Kako se utrka nastavljala, Hamilton je pokušao uhvatiti ritam, koristeći strategiju s dva zaustavljanja za promjenu guma. Nažalost, njegovo šestoplasirano mjesto na kraju utrke nije bilo dovoljno za bodove, a situacija se dodatno pogoršala tokom tehničke provjere nakon utrke. FIA je otkrila da je debljina daske na Hamiltonovom automobilu bila ispod propisanih 9 mm, što je rezultiralo automatskom diskvalifikacijom.
Tehnička provjera i diskvalifikacija
Prema riječima FIA, tijekom provjera, debljina sklop Plank-a iznosila je 8,6 mm na lijevoj i srednjoj strani te 8,5 mm na desnoj. Ove vrijednosti su jasno vođene propisima članka 3.5.9. Tehničkih propisa, koji nalažu minimalnu debljinu od 9 mm. Tim Ferrarija potvrdio je točnost mjerenja, priznajući da je došlo do pogreške koja je rezultirala diskvalifikacijom.
Posljedice diskvalifikacije
Ova diskvalifikacija nije samo izbrisala osam bodova koje je Hamilton osvojio, već je dodatno istaknula činjenicu da su i drugi vozači, uključujući Leclerca, pretrpjeli iste probleme sa svojim automobilima u toj utrci. Pierre Gasly se također suočavao s istim izazovima, što je doveo do pitanja o usklađenosti s težinskim pravilima kod više timova.
Klizni blokovi i daske u F1
Mnogi se pitaju što su točno klizni blokovi i daske u F1. Ove komponente, koje su izvorno bile izrađene od drva, sada su uglavnom napravljene od permaglasa i služe kao sigurnosni element. Uvedene su 1994. godine nakon teških nesreća, kao što su smrt Ayrtona Senne i Rolanda Ratzenbergera, kako bi se osigurala minimalna visina automobila i spriječila prevelika spuštanja vozila na stazu.
Uloga dasaka u performansama F1 automobila
Daske igraju ključnu ulogu u održavanju stabilnosti automobila tijekom vožnje, ali i u zaštiti donjih dijelova automobila od oštećenja prilikom vožnje preko neravnih površina ili rubnika. Klizni blokovi, izrađeni od titana, dodatno osiguravaju pravilnu visinu postavljanjem otpora i omogućuju automobilima da se ravnomjerno drže na stazi.
Provjere nakon utrka
FIA redovito provodi provjere automobila nakon utrka kako bi se osigurala usklađenost s tehničkim propisima. Tijekom ovih provjera, mjere se debljine dasaka na unaprijed definiranim mjestima. Ako se u bilo kojem trenutku utvrdi da debljina padne ispod zakonski propisanih minimalnih vrijednosti, automobil se diskvalificira.
Povijest diskvalifikacija zbog dasaka
Povijest Formula 1 također bilježi da je legendarni Michael Schumacher prvi vozač koji je bio diskvalificiran zbog pretjeranog trošenja bloka, tijekom Belgian Grand Prixa 1994. godine. Ovo pokazuje koliko je stroga regulativa u F1 i koliko se pažnje posvećuje detaljima u održavanju strogih tehničkih standarda.
U ovoj napetoj situaciji koja se odvila tijekom Grand Prixa u Šangaju, Hamilton je iskusio kako i najmanje greške mogu imati ozbiljne posljedice, ostavljajući publiku i fanove u iščekivanju njegovog sljedećeg koraka.