Južnoafrička ponuda za Formula 1 Grand Prix: Kyalami ili Cape Town?
Rok za podnošenje ponuda za domaćinstvo Formula 1 Grand Prix Južne Afrike službeno je prošao, a Cape Town i Kyalami sada su glavni kandidati. Ovaj povijesni trenutak dolazi nakon više od tri desetljeća odsutnosti Južne Afrike iz kalendara Formule 1, koja je posljednji put ugostila utrku 1993. godine.
Povijest Južne Afrike u Formuli 1
Južna Afrika je bila domaćin utrka Formule 1 od 1967. godine, a Kyalami, smješten u Midrandu, bio je središnje mjesto tog uzbudljivog natjecanja. Alain Prost je 1993. godine zabilježio posljednju pobjedu na Kyalamiju u Williams-Renaultu, i od tada se natjecanje nije ponovo vraćalo. Razlog za to su bili financijski izazovi, ali uz podršku vlade, ovaj put se čini da bi situacija mogla biti drugačija.
Izvršni koraci za povratak Formule 1
U prosincu 2024. godine, ministar sporta Gayton McKenzie najavio je formiranje upravljačkog odbora stručnjaka koji će nadgledati službenu ponudu Južne Afrike. Početni rok za prijavu bio je pomaknut do 18. ožujka, što odražava želju vlasti da omogućiti potencijalnim domaćinima više vremena za izradu kvalitetnih prijedloga.
Prijedlozi domaćinstva: Cape Town vs. Kyalami
Prema izvještajima, Kyalami i Cape Town isplivali su kao glavni kandidati. Kyalami se već smatra 90% spremnim za ispunjavanje FIA-inih standarda, a vlasnik staze, Toby Venter, ističe da je potrebno između 5 i 10 milijuna dolara kako bi se osigurao certifikat. S druge strane, Cape Town je predstavio dva odvojena prijedloga. Prvi prijedlog uključuje korištenje postojećeg uličnog kruga od 5,7 km, koji je već korišten za utrku Formule E 2023, dok drugi predlaže izgradnju potpuno novog kruga blizu grada.
Troškovi i ekonomski utjecaj
Dovođenje Formule 1 u Južnu Afriku moglo bi imati značajan ekonomski utjecaj, s procjenama da bi troškovi ugostiteljstva utrke mogli iznositi oko 2 milijarde randova. McKenzie naglašava potencijalni utjecaj na turizam i ekonomiju, ali se suočava s izazovima poput visokih cijena ulaznica, koje su već sada odraz međunarodnih trendova. Na primjer, najjeftinija karta za odrasle na nedavnom australijskom Grand Prixu koštala je otprilike 2,000 randova.
Konkurencija iz regije
Južna Afrika nije jedina država koja pokušava privući prestižnu Formulu 1. Maroko i Ruanda također rade na svojim prijedlozima, što dodatno povećava pritisak na južnoafričku ponudu. U tom kontekstu, McKenzie je izrazio jasnu ambiciju da Južna Afrika uđe u kalendar F1 do 2027. godine, ako ne i ranije.
Očekivanja i nestrpljenje
Kako se proces nadmetanja zatvara, svi su pogledi uprti u izborni odbor. Njihova odluka o tome koji će grad postati službeni domaćin Formule 1 u Južnoj Africi bit će od ključne važnosti za povratak ovog glamuroznog sporta na afričko tlo. S tim u vezi, južnoafrički ljubitelji motorsporta s nestrpljenjem očekuju vijesti iz upravljačkog odbora.
Također pročitajte:
Boksačka legenda George Foreman prolazi u 76
Slika: Roberta Cicuccio / Gallo slike