Porsche 550 Spyder: Automobil koji je naručio Josip Broz Tito
Porsche 550 Spyder, legendarni sportski automobil, dolazi u Francusku gdje će sudjelovati u Povijesnoj korzikanskoj turi u listopadu. Ovaj model ima posebnu povijest, a najviše se ističe činjenicom da je narudžbu stavio bivši jugoslavenski vođa Josip Broz Tito 1957. godine.
Povijest narudžbe i izrada automobila
Oznaka šasije 550A-0137 pripada automobilu koji je Tito naručio tijekom razdoblja kada je bio pod utjecajem utrka i automobilske industrije. U to vrijeme, Tito je bio fasciniran uspjesima jugoslavenskog vozača Milivoje Božića, koji je vozio BMW 328, a njegov uspjeh na Jugoslavenskom nacionalnom rallyju potaknuo je Titovu želju za posjedovanjem vrhunskog sportskog automobila. Tito je s Porscheom dogovorio cijenu od 25.000 Deutsche Marks, uz popust zahvaljujući inženjeru Mihailo Borisavljević.
Performanse i natjecateljska povijest
Kada je Porsche 550A-0137 stigao u Beograd u veljači 1958., protok vremena već ga je stavio u drugi plan jer je Porsche započeo proizvodnju 718 RSK Spyder linije. Ipak, Božić je uspio ostvariti zapažen uspjeh, uključivši treće mjesto na Grand Prixu Supercortemaggiore 1959. godine u Monzi, što mu je donijelo podršku od samog Porschea. Njegove vozačke vještine dovele su ga do više državnih naslova, uključujući Europsko prvenstvo uspona na brdo 1960. godine.
Važne pobjede i dostignuća
550A-0137 postigao je značajne pobjede tijekom svoje karijere, uključujući Loibl Pass 1958. i 1960. godine, GP Opatija 1959., te GP Beograd 1960. Njegova postignuća kvalificirala su Božića za Super licencu Formule 1, iako nikada nije sudjelovao u toj seriji. Nažalost, tijekom vježbanja za Europsko prvenstvo 1961. godine, automobil je doživio nesreću, ali je ubrzo restauriran uz pomoć novih dijelova i motora.
Trgovina i trenutna vrijednost
Godine 1961., 550A-0137 je promijenio vlasnika kada je zamijenjen talijanskom kolekcionaru u zamjenu za Fiat 850. Automobil je ostao u vlasništvu poznate modne linije Prada, čija je vrijednost danas procijenjena na više od tri milijuna eura, što dodatno potvrđuje njegovu povijesnu i tržišnu važnost.
Tehničke karakteristike Porsche 550
Između 1953. i 1956. proizvedeno je samo devedeset Porsche 550 vozila, a Porsche je nastavio s proizvodnjom pojedinačnih narudžbi. 550 se ističe svojim centralno montiranim četverocilindričnim bokserskim motorom snage od 135 konjskih snaga i težinom od otprilike 570 kilograma. Ova težina, kombinirana s aluminijskim kućištem, osigurava mu izvanredne performanse za to doba.
Povezanost s legendama
Porsche 550 Spyder također je poznat po vezama s poznatim osobama, uključujući američkog glumca Jamesa Deana. Dean je posjedovao jedan od originalnih 550 modela, koji je nazvao “Little Bastard”, a njegov tragičan sudbina u nesreći 1955. godine dodatno je učinila ovaj automobil simbolom opasnosti i glamura automobilske kultуре.
Moderni kontekst i važnost
Danas su Porsche 550 modeli poznati na aukcijama i među kolekcionarima, iako prava vozila nisu tako česta, a često se pojavljuju replike. Povijesna i kulturna vrijednost ovih automobila, uključujući 550A-0137, traje i dalje, posebno u kontekstu automobilske ljubavi i nostalgije koja prati utrke i sportske automobile.
Održavanje tradicije
Povijesna korzikanska tura, koja će se održati od 5. do 12. listopada, pruža savršenu priliku za ponovno oživljavanje uspomena na ovaj fascinantni automobil i njegovu povijest. Utrke poput ove ne samo da slave naslijeđe automobilske industrije, već i kulturološki značaj sportskih automobila u povijesti.