Kada se spomenu riječi “Mitsubishi” i “Evolution”, jedan model odmah pada na pamet: Lancer. Lancer Evolution, često skraćeno na Lancer Evo, ikonična je sportska limuzina i reli legenda proizvedena između 1992. i 2016. Model je trajao kroz 10 generacija i ostavio trajan trag u svijetu motosporta i svijetu cestovnih automobila.
Iako je prva generacija Lancer Evo koja je izvezena u Sjedinjene Države bila osma (“Evo VIII”) 2003. godine, neke ranije verzije modela sada su prihvatljive za uvoz prema pravilu od 25 godina. To uključuje nedvojbeno najcool Lancer Evo ikada napravljen: Tommi Mäkinen Tommi Mäkinen izdanje ograničene serije, nazvano po legendarnom finskom reli vozaču.
Postoji, međutim, još jedno vozilo u obitelji Mitsubishi koje je nosilo pločicu s imenom Evolution i proslavilo se u svijetu utrka zahvaljujući svojim zvjezdanim performansama izvan utabanih staza. Govorimo o Pajero Evolutionu, reli orijentiranoj verziji SUV-a Pajero (u SAD-u poznatog kao Montero). Pajero Evolution ima dugu povijest koja se protegnula preko 20 godina; dvije od tih godina napravljena je homologacijska inačica za ceste, koja je ljubiteljima automobila omogućila da sa sobom ponesu dio povijesti relija. Pogledajmo pobliže povijest i karakteristike Pajero Evolution.
Pajero Evolution: Mitsubishijev skriveni dragulj
|
Mitsubishi Pajero Evolution (ulična verzija) |
|
|
Motor |
3,5-litreni V6 |
|
Snaga |
275-280 KS |
|
Godine proizvedene |
1997–1999 |
|
Proizvedene jedinice |
~2.700 |
Pajero Evolution je natjecateljski terenski automobil proizveden između 1984. i 2007., temeljen na drugoj generaciji Pajera. Izgrađen je za natjecanje u svijetu relija, točnije na reliju Dakar, jednom od najpoznatijih off-road natjecanja na svijetu.
Pajero Evolution dolazi s mnogo jedinstvenih dizajnerskih elemenata koji se ne nalaze u standardnom vozilu. Radikalna aerodinamika optimizira performanse, dok su modificirani odbojnici i funkcionalna hauba doprinijeli njegovom impozantnom izgledu. Dva stražnja spojlera i zaštitne ploče osiguravaju dodatnu stabilnost i sigurnost. Ovjes također je značajno modificiran. Dok je Mitsubishi sprijeda koristio neovisni ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima, straga je koristio višestruki neovisni ovjes, jedinstven za Pajero Evolution. Prednje i stražnje Torsen diferencijale s ograničenim proklizavanjem ugrađeni su za poboljšanje terenskih sposobnosti vozila.
Godine 1997. Mitsubishi je za potrebe homologacije izradio verziju Pajera Evolution za cestovnu upotrebu; namjera marke bila je homologirati Pajero Evolution za proizvodnu klasu T2 na reliju Dakar. Ovo vozilo ponijelo je nekoliko dizajnerskih značajki koje su karakterizirale njegov trkaći pandan, koje su ga izdvojile i označile kao model performansi. Snaga je dolazila iz 3,5-litrenog V6 motora s 24 ventila, koji je proizvodio 275-280 KS. Motor je bio uparen s ručnim mjenjačem s pet stupnjeva prijenosa.
Iako je točan broj proizvedenih jedinica za cestovni Pajero Evolution nejasan, podešava se da je između 2500 i 3000 primjeraka napravljeno u razdoblju od dvije godine (između 1997. i 1999.). Ako ste danas zainteresirani za kupnju Pajera Evolution na tržištu rabljenih vozila, možete očekivati raspon cijena između 15.000 i 35.000 USD, ovisno o nekoliko čimbenika kao što su kilometraža i stanje vozila. Naravno, s tako malo primjera modela koji je napravljen, možda ćete morati pričekati neko vrijeme ili putovati dug put da biste obavili kupnju.
Evolucija Pajera u svijetu relija
Iako je homologacijska verzija Pajera Evolutiona za ulične promet stigla u kasnim 90-ima, trkaći automobil koji ju je iznjedrio bio je prisutan više od desetljeća u tom trenutku. Pajero Evolution je napravljen imajući na umu jedno od najpoznatijih natjecanja u reliju: reli Dakar. Mitsubishi je uspio u svojoj namjeri: Pajero Evolution godinama je dominirao konkurencijom, oblikujući povijest Dakara.
Svoj debi imao je tijekom izdanja utrke 1983.; samo dvije godine kasnije ostvario je svoju prvu pobjedu, s Patrickom Zanirolijem za upravljačem i Francijom Jean da Silvom kao suvozačem. Međutim, daljnjih 11 pobjeda uslijedilo je, uključujući neprekinuti niz između 2001. i 2007. To Pajero Evolution čini automobilom koji je osvojio Dakar Rally najviše puta.
Dakar također nije bila jedina utrka na kojoj je Pajero Evolution bio uspješan. Automobil ima pobjede na drugim, manje poznatim, ali također iscrpljujućim reli događajima. To uključuje višestruke događaje u Australiji (kao što su Australasian Safari i Australian Offroad Racing Championship) i Sjevernu šumu, koji se održavaju u St Petersburgu, Rusija.
Matični model Pajero Evolution: Pajero druge generacije
Ulično legalni Pajero Evolution izveden je iz Pajera, SUV-a pune veličine koji se proizvodio između 1981. i 2021. tijekom četiri generacije. Točnije, izveden je iz druge generacije Pajera; ovaj se model proizvodio između 1991. i 1999. na matičnom tržištu Japana, ali je trajao malo duže u drugim regijama diljem svijeta.
Pajero druge generacije (poznat kao Montero u SAD-u) bio je značajan skok naprijed u usporedbi s modelom prve generacije. Kvadratni oblik i kutne linije njegovog dizajna i dalje su prisutni, ali su se uštogljene konture transformirale u nešto modernije. Model je bio dostupan u četiri različite izvedbe karoserije: dvije verzije s kratkim međuosovinskim razmakom (Metal Top i Canvas Top Convertible) i dvije verzije s dugim međuosovinskim razmakom (Semi High Roof Wagon i High Roof Wagon).
Ovdje je pregled Mitsubishija Montero – nekad i sad
Nekada čest prizor na američkim cestama, Mitsubishi Montero mogao bi se vratiti, a to bi moglo biti spas za marku.
U ponudi je bila vrlo široka linija motora, iako neki od njih nisu bili ponuđeni u nekim regijama ili godinama modela. Tijekom životnog vijeka modela, opcije motora uključivale su redne četiri plinske motore (u rasponu od 2,0 do 2,6 litara) i V6 (3,0 ili 3,5 litre), kao i dizelske redne četiri motore (u rasponu od 2,5 do 2,8 litara). Ponuda mjenjača je u međuvremenu uključivala ručni mjenjač s pet stupnjeva prijenosa i dva automatika (s četiri i s pet stupnjeva prijenosa, prvi je izradila japanska tvrtka Aisin). Opcijski “Zimski paket” bio je dostupan za vozače u hladnijim klimatskim uvjetima, koji je uključivao značajke kao što su grijač stražnje kabine, grijana prednja sjedala i retrovizori, te dvostruke baterije.
Druga generacija Pajera završila je 1999., iako se u nekim područjima model nastavio proizvoditi (ponekad pod drugim imenom ili markom). Uslijedio je model treće generacije, koji je donio veliki redizajn i novu ponudu motora. Pajero je izdržao još jednu generaciju, prije nego što je model zauvijek ukinut iz proizvodnje 2021.
Utrka koja je dovela do razvoja Pajera Evolution: reli Dakar
Reli Dakar, ili jednostavno “Dakar”, počelo je 1978. kao reli Pariz–Dakar. U ranim danima utrke, ruta je vodila natjecatelje od glavnog grada Francuske do glavnog grada Senegala. Tijekom sljedećih desetljeća itinerar utrke doživio je nekoliko promjena i više ne uključuje nijedan grad. Naziv Dakar još uvijek se koristi kao počast njegovoj povijesti.
Reli Dakar imao je duhovnog prethodnika 50-ih i ranih 60-ih godina, Mediteranski reli, koji je prešao afrički kontinent od sjevera do juga. Godine 1975., nekoliko godina nakon što je Mediteranski reli prestao postojati, vozač utrka Thierry Sabine izgubio se u pustinji Sahara tijekom drugog natjecanja. Odlučio je da je regija savršena za potpuno novi reli i počeo je organizirati ono što će postati Dakar.
Novi događaj brzo je stekao popularnost u svijetu motosporta tijekom sljedećih nekoliko desetljeća, privlačeći ambiciozne vozače i suvozače koji su željeli izazov. Međutim, zbog različitih razloga, uključujući globalne sukobe i društveno-političke čimbenike, originalna ruta Pariz-Dakar korištena je posljednji put 2001.
Naknadna izdanja utrke koristila su se različitim rutama, s početkom i završetkom u raznim gradovima, uključujući Marseille, Lisabon i Sharm el Sheikh. U 2008. događaj uopće nije održan, nego je umjesto njega održana alternativna utrka u Mađarskoj i Rumunjskoj (Rally Central Europe). Posljednjih godina Dakar se vratio pod svojim izvornim imenom, ali se održavao na više lokacija diljem svijeta, uključujući Južnu Ameriku i Saudijsku Arabiju.
Iako je prešao dug put od svojih početaka, reli Dakar još uvijek je veliki događaj u svijetu relija i bio je izvor bezbrojnih primjera inženjerskih inovacija kroz svoju povijest, uključujući Mitsubishi Pajero Evolution.
Izvori: Mitsubishi, Cars&Bids

















