Dobrodošli u Off-Road Legende, nove serije Hotcars gdje ćemo pobliže pogledati neke od najslavnijih i najuspješnijih off-road vozila svih vremena. Od najpouzdanijih kamiona koje poznajemo i volimo do najzanimljivijih trkačkih strojeva koji su prepisani Baja ikad viđeni, legende off-road-a ističe sve što omogućava vozilima da se drže pravo na trčanje kad se kolnički kolnik završi.
Naše prve dvije epizode usredotočile su se na dva američka čudovišta: Snortin ‘Nortin i Big Oly. Sada skrećemo pozornost na sveti talijanski sprinter, Lancia Stratos HF, koji je dominirao prljavštinom na natjecanjima u skupu u 1970-ima. Uz jedan od najslavnijih dizajna u obliku klina svih vremena i Dino V6 posuđen od Ferrarija, Stratos ne samo da je osvojio višestruke naslove konstruktora, već je i nadahnuo dizajn superautomobila već desetljećima koja dolaze.
Konceptni automobil zaživi
Ono što bi s vremenom postalo jedan od najprepoznatljivijih svjetskih rally automobila počelo je kao kutni koncept poznat kao Lancia Stratos Zero. Izvorno prikazano na sajmu automobila Torino 1970. godine, futuristička vanjština izišla je iz uma Marcella Gandinija, poznatog dizajnera Lamborghini Miura. Sa samo 33 inča visine, Zero je zahtijevao da vozač i suvozač leže naslonjeni kako bi izbjegli nalete na glave.
Samo godinu dana kasnije, Lancia je debitirala Stratos HF u Torinu. Iako su rani prototipovi koristili Lancia motor postavljen iza pilotske kabine, Stratos je kasnije angažirao Dino V6 motor. S do 320 konjskih snaga iz 2,4-litrenog mlinča, natjecateljski Stratos je možda na papiru izgledao manje impresivno, no težio je ispod 2.000 funti!
Ikonična Alitalia Livery
Noseći ikoničnu Alitalia Livery, Stratos je natjecateljski olujom odveo okupljajući. Lagani i okretni dizajn zahtijevao je značajno učvršćivanje na stražnjim ovjesima kako bi se obradila izlazna snaga Dino V6. Međuosovinsko rastojanje od samo 85,8 inča omogućilo je Stratosu da pleše oko uskih uglova, osvojivši brojne pozornice na putu do naslova prvenstva 1974., ’75., i ’76. Ova formula uspjeha nastavila je i nakon što su privatnici iz Chardonnet-a odveli Stratos do pobjede u Monte Carlu 1979. godine.
Cestovni automobili s udobnošću nula stvorenja
Lancia je trebala proizvesti 500 automobila kako bi homologirala Stratos za natjecanje grupe 4, no ta brojka pala je na samo 400 do kraja 1975. godine. Procjene postavljaju ukupni broj stratoza (Stratosi?) izgrađenih na 492, uključujući verzije za cestu i natjecanje. Za javnost, Lancia je pružila Dino motor s 188 konjskih snaga i 166 lb-ft okretnog momenta. Unatoč dodatku udobnosti poput umetnutih sjedala i tepiha, unutrašnjost ostavlja dojam skučenosti s minimalnim pogodnostima koje odvraćaju pozornost od činjenice da je Lancia sagradila Stratos kako bi pobijedila u utrkama, a ne krstarila autocestom.
Postavljanje pozornice za smrt grupe B
Stratos je zamijenjen modelima 037 i Delta S4. Oboje su postigli značajan uspjeh u razredu FIA-e New Group B. 037 je bio posljednji automobil s pogonom na stražnje kotače koji je osvojio prvenstvo, dok je Delta S4 koristila i supercharger i turbopunjač za postizanje izlaza do 1.000 konjskih snaga. No, Lancia se suočila s tragedijom kada je vozač Henri Toivonen poginuo 1986. godine, što je dovelo do ukidanja grupe B.
A onda je bilo Integrale
Nakon završetka grupe B, proizvođači su se okrenuli grupi A, koja je značajno ograničila proizvodnju snage. Lancia je postigla najveći uspjeh s malim automobilom pod nazivom Delta HF Integrale, koji je osvojio svjetsko prvenstvo između 1987. i 1992. godine te postigao nevjerojatnih 46 pobjeda. U modernom dobu, integrale su postale tražene, dok se cijene nekih modela penju na visoke figure.
Povijest Lancia Stratos ostaje trajno nasljeđe u svijetu automobilizma. Bez obzira na to koliko su kasniji automobili puzali ispod haube, niti jedan nikada neće tvrditi isto legendarno nasljeđe rally-a kao ikonični Lancia Stratos.
Izvori: YouTube.com, bringatrailer.com, Alitalia.com