Ford Capri 4WD: Legenda u Svijetu Rallycrossa
Uvod u Rallycross
Svijet motorsporta neprestano se razvija, a jedan od najuzbudljivijih aspekata ove industrije svakako je Rally Racing. Prema procjenama, ovo je tržište u 2023. godini doseglo 5,51 milijardi dolara, prema podacima MarketDataforecast.com. Međutim, prije nego što je FIA Svjetsko rally prvenstvo osnovano 1973. godine, rally događaji bili su složeniji i manje privlačni različitim navijačima. Kako bi se riješili problemi s navigacijom i razumijevanjem rezultata, 1967. godine rodio se novi oblik natjecanja – Rallycross.
Što je Rallycross?
Rallycross kombinuje elemente klasičnog relija i cestovnih utrka. Odvija se na mješovitim površinama, uključujući asfaltnu i off-road podlogu, a vozači natječu se u zatvorenim stazama s tribinama koje omogućuju gledateljima da uživaju u akciji iz blizine. Ova nova vrsta natjecanja brzo je osvojila srca ljubitelja brzine, osobito u Europi i Velikoj Britaniji.
Ford Capri 4WD: Snažni, ali Teško Upravljiv
Kako bi iskoristio rastuću popularnost Rallycrossa, Ford je odlučio razviti automobil koji bi mogao konkurirati u ovom dinamičnom okruženju. Rezultat je bio Ford Capri 4WD, posebna inačica koja je, unatoč svojim impresivnim karakteristikama, imala svoje izazove. Dok je Mustang bio poznat kao američki automobil s mišićima, Capri je donosio europski stil s posebnim šarmom.
Međutim, s Roskom Clarkom, jednim od najpoznatijih britanskih vozača rallya, vožnja Caprija 4WD postala je prilično izazovna. Automobil je imao moćan motor, ali je bio poznat po svojoj nepredvidljivosti. Njegovo upravljanje zahtijevalo je mnogo vještine i preciznosti, a vozači su često imali poteškoća s održavanjem kontrole.
Podcjenjivanje i Oversteer
U motorsportu, biti brz nije jedini cilj; vozači se suočavaju s različitim faktorima dok upravljaju vozilima. Za Ford Capri 4WD, dva glavna problema bila su podcjenjivanje i oversteer. Podcjenjivanje se događa kada prednje gume gube grip pri skretanju, dok oversteer nastaje kada stražnji dio vozila klizi. Problemi s upravljanjem stvarali su izazove čak i najiskusnijim vozačima, kao što je to bio slučaj s Rogerom Clarkom, koji je za Capri rekao: "Imali su vlastiti um i nastavili su se prečesto mijenjati."
Snaga i Kontrola
U razdoblju od 1970. do 1971. godine, Capri 4WD doživio je poboljšanja koja su uključivala aluminijske glave cilindra i ubrizgavanje goriva, čime je dostigao snagu od 252 konjske snage. Ovaj automobil pokazivao je odlične performanse na ravnim dijelovima staze, no ubrzo se ispostavilo da dodatna snaga predstavlja problem na zavojitim stazama prepunim blata i asfalta.
Održavanje ravnoteže zahtijevalo je vještinu vožnje koja se često pokazivala kao izazovna zbog snage motora. Roger Clark kasnije je kritizirao koncept pogona na četiri kotača, navodeći da je "pogon na četiri kotača bio sjajan od startne linije, ali u blatnjavim uglovima bila je drugačija priča."
Utjecaj na Motorsport
Iako je Ford Capri 4WD na kraju postao povijesni model s malo postignuća na stazama, njegov značaj za razvoj rallycrossa nije bio zanemariv. Povećao je publiku ovog sporta i podigao njegovu popularnost. Tijekom 1970-ih, rallycross je privlačio više od pet milijuna gledatelja putem televizije, a Capri se dokazao kao ikona koja će poslužiti kao inspiracija za buduće generacije vozača.
Iako je Ford eventualno izradio Escort RS 1800 MKII, koji je zabilježio neviđen uspjeh s 17 pobjeda, nasljeđe Caprija 4WD ostaje značajno. Ovaj automobil, iako pun izazova, bio je važan korak u evoluciji rallycrossa i promjena percepcije o ovoj vrsti motorsporta.