Početak 47. Dakarskog skupa: Velika prisutnost Sjedinjenih Američkih Država
Dugogodišnja tradicija pokretanja Dakarskog skupa odmah nakon Nove godine nastavlja se, a ovogodišnja utrka označava 47. izdanje jednog od najizazovnijih rally natjecanja na svijetu. Ovaj događaj ne privlači samo najhrabrije vozače, već i ljubitelje motosporta iz cijelog svijeta. U subotu, nakon završetka administrativnih i tehničkih inspekcija, signalizirala je zelena zastava za ukupno 335 vozila, koja će se natjecati s gotovo 580 jahača i vozača iz 52 različite nacionalnosti.
Američki trag u povijesti Dakara
Na prvi pogled, moglo bi se pomisliti da će pustinjski izazov poput Dakara privući američke trkače od samog početka. U toj pretpostavci postoji puno istine, no razvoj interesa Sjedinjenih Američkih Država prema ovom događaju nije bio trenutačan. Događaj je doživio značajnu transformaciju, osobito u posljednim godinama. Izdanje Dakara 2025. godine označava prekretnicu, jer je prisustvo Amerikanaca veće nego ikad prije, a njihovi performansi i rezultati postaju sve primjetniji na međunarodnoj sceni.
Tehnološki razvoj i američki vozači
Povijest američkog sudjelovanja u Dakaru pokazuje da su inovacije i tehnologije koje su se koristile u američkim pustinjsko-trkačkim vozilima, poput stražnjih motora pod utjecajem Chenowth-a, utjecale na razvoj samog Dakara. Prvi značajan korak dogodio se 1996. godine kada su Rod Hall i njegov sin Chad postali prva sveamerička momčad koja je završila natjecanje, zauzevši četvrto i peto mjesto. Ova povijest nije bez opasnosti, jer su vozači često bili suočeni s teškim uvjetima i lokalnim neprijateljstvima.
Ikone Dakarskog natjecanja
Osim obitelji Hall, Robby Gordon je bio ključna figura koja je dodatno povećala prisutnost Amerikanaca u Dakaru. Gordon, član tima Red Bull Volkswagen od 2005., postao je prvi Amerikanac koji je pobijedio u etapi u kategoriji automobila. Iako nije uspio osvojiti cjelokupno natjecanje, njegova popularnost i utjecaj na američki motosport ostavili su dubok trag.
Darren Skilton, engleski vozač koji se preselio u Kaliforniju, također je odigrao ključnu ulogu pomažući organizatorima prilikom raznolikosti natjecatelja. Skiltonovo organiziranje događaja poput godišnjeg skupa Sonora u Meksiku olakšalo je američkim vozačima treniranje i pripreme za Dakar.
Prekretnice u vožnji i osvajanjima
Godina 2020. bila je prelomna, kada su Ricky Brabec i Casey Currie postali prvi Amerikanci koji su osvojili Dakar, svaki u svojoj kategoriji. Ova pobjeda otvarila je nova vrata za američke vozače, a Brabec je nastavio potvrditi svoj status osvajajući naslov i 2024. godine.
Timski duh i budućnost
U nadolazećem Dakaru 2025. godine, američka prisutnost dodatno će se pojačati. Ime Mitch Guthrie Jr. istaknuto je u Fordovom timu, gdje će sudjelovati u svojoj prvoj premijernoj kategoriji. Timothy Sainz, Nani Roma i Mattias Ekström pridružit će se kao iskusni vozači s bogatom poviješću sastavljajući impresivnu postavu.
U kategoriji SSV, Brock Heger, nedavni pobjednik Baja 1000, predstavlja novu generaciju američkih vozača u Dakaru, dok će Sara Price, poznata kao jedina Amerikanka koja je osvojila pozornicu, ponovo izazvati.
Ove godine, automobil Bor V6 i dalje će se natjecati dok mladi vozači i iskusni stručnjaci istražuju granice svojih mogućnosti u jednom od najizazovnijih natjecanja na svijetu. U zagrljaju podrške i inovacija, američka prisutnost u Dakaru neće se samo održati, već će rasti, čineći ovaj događaj još uzbudljivijim i prijeko potrebnim.