Cijene rabljenih podivljale – odletjele u nebo: isplati li se kupiti novi automobil ili ne?
Zbog problema s čipovima drastično kasne isporuke novih automobila. Kolateralni profiteri su oni koji prodaju polovnjake. Cijene su im odletjele u nebo! S nedostatkom novih vozila na domaćem i inozemnom tržištu, pojedinci se sve češće odlučuju za kupnju rabljenih vozila. Povrh svega, tu je i pitanje moguće prijevare i skrivenih pogrešaka. Ima li u ovom trenutku kupnja rabljenog automobila uopće smisla?
Trenutno postoji velika zabuna u automobilskom svijetu. Zbog poteškoća u opskrbi poluvodičima, proizvodnja i prodaja automobila dosegli su najnižu točku u posljednjih nekoliko godina, ili nakon izbijanja gospodarske krize u jesen 2008. No problem je daleko od nedostatka interesa i naloga za kupnju novih automobili. Iako je proizvodnja novih vozila posljednjih mjeseci u padu, što pokazuju i domaći i međunarodni pokazatelji – a očekuje se da će se ovaj trend nastaviti barem do kraja ove godine zbog neregulirane ponude čipsa – interes za kupnju novih vozila ostaje na istoj ili čak malo višoj razini. Najbolji pokazatelj toga je činjenica da mnogi domaći trgovci automobilima ove godine uopće ne mogu opskrbiti nove automobile, dvorišta malih zastupnika već su neko vrijeme prazna, praktički nema sponzorskih vozila za klubove ili sportske momčadi, te dobavljače bore se sa stranim trgovcima.za svaki automobil inače strogo ograničene kvote novih automobila koji će biti dostupni u narednoj kalendarskoj godini. Praktično nema straha da ih nećemo prodati. Međutim, pojedinci i obitelji i dalje žele nova i / ili novija rabljena vozila, neki zbog potreba (budući da se stari automobil dotrajao), drugi jednostavno zato što obiteljski proračun dopušta da to učine ili im je stalo do vlastite sigurnosti, sigurnosti obitelji, potrebno im je više prostora … razlozi su beskrajni, ali oni zapravo nisu važni. Budući da, kao što sam napisao, praktički nema novih vozila, svi su počeli tražiti rješenja na tržištu rabljenih vozila.
I ovaj je očito devastiran. Prvi i ujedno jedan od najboljih pokazatelja toga skriven je samo nekoliko klikova lijeve tipke miša na stranici – web stranici Avto.net. Svatko tko posljednjih godina češće prati njihovu web stranicu, osobito ponudu najprodavanijih automobila, vjerojatno je tu i tamo primijetio natpis na vrhu popisa hitova koji ukazuje na to da je na raspolaganju više od 1000 vozila. Danas vam se to praktički više nikada neće dogoditi. U vrijeme pisanja ovog teksta bio sam još bliže tome kad sam provjerio ponudu drugog najprodavanijeg automobila svih vremena (i jednog od najprodavanijih vozila u našoj zemlji), Volkswagen Golfa. Dostupno je bilo ‘samo’ 978 oglasa; Govorim o vozilima svih godina, verzijama motora, generacijama, karoserijskim verzijama … Od toga prevladava tek nešto više od 100 vozila od 2018. godine nadalje, te vozila iz 2017.
Slična je situacija u zemlji i inozemstvu, gdje – posebno u Sjedinjenim Državama – prodavači novih i komercijalno zanimljivih vozila podižu cijene. Taj se trend ne primjećuje u Hrvatskoj, ali prvo pravilo ekonomije, koje kaže da veća potražnja s istom (ili nižom) ponudom podiže cijene, odražava se na tržištu rabljenih automobila, gdje cijene uglavnom određuje tržište.
Kao rezultat toga, ovo je segment koji je doživio najbrži rast cijena. Naime, to (za vozila s manje kilometara i novijom godinom) u ekstremnim slučajevima iznosi između 20 i 25 posto! Valja napomenuti da se trgovac obično fokusira na mlađa vozila, koja se dobivaju iz vlastite prodajne mreže u zemlji i inozemstvu, osim toga, sva se vozila prethodno temeljito provjeravaju, pa je to u osnovi pravilo. Nešto skuplja vozila .Najviše je interesa za vozila u vrijednosti između 5.000 i 10.000 eura, ali se još uvijek govori o automobilima i hibridima srednje cijene . Dodaje kako su nedavno vidjeli povećanje prodaje lakih kombija.
Teška vremena i za posrednike
U vrijeme kada postoji nedostatak rabljenih vozila, mnogi brokeri koji su se bavili uvozom i preprodajom vozila iz inozemstva ostali su bez kruha ili su morali puno više raditi na tome. Ne tako davno bilo je moguće iz Njemačke naručiti prijevoz rabljenog vozila kamionom za samo 200 eura, a posrednik je organizirao transakciju i prijevoz više -manje iz domaćeg naslonjača. Zbog velike potražnje za rabljenim vozilima, prodavači u inozemstvu sada – jer situacija to dopušta – prodaju automobile samo kupcima koji osobno dođu na njihova prodajna mjesta i dogovore se o konačnoj cijeni i kupnji jer im je takva prodaja mnogo lakša a manje rizično.
Rast cijena rabljenih vozila i niska ponuda također su povećali mogućnosti za brzu zaradu za razne prevarante automobila, koji naizgled povećavaju vrijednost vozila jeftinim (i zabranjenim) trikovima poput skretanja kilometara, lošeg popravka karoserijskih površina i servisiranja rezervnih dijelova upitne kvalitete.žele prodati. Ima li toga puno u praksi? ”Ne primjećujem značajnije oscilacije u tom pogledu, ali takvi nam se automobili nude za kupnju ili kao djelomični“ depozit ”prilikom zamjene ili kupnje drugog polovnog automobila. Za svaki auto koji kupimo vršimo pažljivi pregled i provjeravamo servisnu dokumentaciju te ovisno o situaciji određujemo kupoprodajnu cijenu koja je često, naravno, mnogo niža od očekivanja vlasnika, “
Čini se da je prodaja rabljenih vozila posebno pogodila manje trgovce. Osim porasta cijena rabljenih vozila od strane veletrgovaca, oni se također suočavaju s nedostatkom ponude rabljenih vozila u najzanimljivijim segmentima i cijenama na tržištu. Vozila dobivena prema sustavu staro za staro predstavljaju samo mali dio inventara, a kao jedno od rješenja za osiguranje niže otkupne cijene rabljenih vozila (iz uvoza), tzv. Paketna kupnja pet ili više vozila također se nudi. obično dobivaju količinski popust.
Dok neki trgovci automobilima traže rabljene automobile unutar vlastite mreže, a drugi su prepušteni na milost i nemilost tržištu, drugi već razmišljaju o uvozu vozila iz trećih, dosad neutvrđenih zemalja. Istodobno, barem su neki trgovci međusobno povezani i zajedno traže rješenja za nastalu situaciju.
Veći trgovci nemaju tih problema, jer obično uspijevaju pronaći vozilo unutar vlastite (diljem Europe) prodajne mreže, ali primjećuju da se sve više kupaca odlučuje za kupnju i uvoz prilagođenog vozila, što također preferiraju. Ova je pojava postala posebno izražena nakon ukidanja dodatnog poreza na motorna vozila s većim kapacitetom motora, što je značajno smanjilo konačne troškove kupca. Drugi razlog za uvoz prilagođenih vozila je taj što automobili u takvim (motornim) konfiguracijama nikada nisu bili dostupni u naše tržište. U slučaju uvezenih vozila, obično se nudi plaćanje vozila ili ‘skladištenje’ nabavne cijene, kao i dvogodišnje jamstvo na rabljeno vozilo.
„Pri kupnji potrošača ne smiju zavesti emocije; nijedan automobil nije toliko dobar da ga ne bi vrijedilo odbiti ako bi se pokazali određeni nedostaci. Posebna pozornost posvećuje se uređenoj dokumentaciji i jasnoj povijesti vozila. Ako ne, maknite se s auta! To se posebno odnosi na kupnju od fizičke osobe gdje potrošač nije zaštićen Zakonom o zaštiti potrošača. Mora se voditi računa i pri kupnji automobila iz inozemstva za koji se brine posrednik koji po našim uputama može izabrati i donijeti ga u Hrvatsku ili samo donijeti onaj koji smo sami odabrali. Naime, nije uvijek jasno gdje je odgovornost posrednika ograničena, a rješavanje problema s prodavateljem u inozemstvu postaje sve kompliciranije nego u slučaju kada je prodavatelj Hrvat.”
Po vozila i van Europe
Zbog nedostatka rabljenih automobila, trgovci rabljenim automobilima već traže rješenja za povećanje zaliha izvan Europe. Među njima je i autokuća Pleško Cars iz Brezovice kod Ljubljane, gdje su u vrijeme pisanja ovog članka u dvorištu bila dostupna samo četiri rabljena vozila. Tamo, međutim, ne primjećuju nikakve probleme sa skrivenim nedostacima na automobilima kojih se kupci žele riješiti, jer ističu da takva vozila pojedinci obično prodaju sami. Međutim, napominju da je rast cijena rabljenih vozila izvan Slovenije bio još značajniji, zbog čega su mnogi automobili koji bi inače bili zanimljivi za slovensko tržište jednostavno preskupi, a dobit bi – ako je uopće bila – bila tako oskudan. Već razmišljaju o traženju polovnih automobila izvan Europe.
Bez obzira na to, uvijek je važno da pojedinac ima pristup povijesti vozila i da je svjestan svojih prava, osobito pri odluci o kupnji vozila preko posrednika. Stoga je jasno da je najsigurniji način kupnje rabljenog vozila kupnja preko ovlaštenog trgovca. Najniža cijena ne bi trebala biti najviše primamljiva, jer rabljena vozila, gdje prodavači ne nude jamstvo kvalitete, kilometraže i slično, mogu brzo postati financijski ponor i izvor problema. Stoga se preporučuje, ako je moguće, podatke o vozilu dobiti od službenog predstavnika marke, gdje, osim iznimno, barem djelomično povijest automobila, performanse na tehničkim pregledima, rast u kilometraži i slično.Druga je opcija nešto novija, a nedavno je predstavljena. To je tražilica rabljenih automobila, gdje također možete odabrati opciju “Verified”. Vozila označena ovom opcijom testirana su u jednoj od njihovih radionica, što znači da prodavatelj ili potencijalni kupac vozila ima detaljan uvid u stanje vozila i sve ključne komponente, a nakon temeljitog pregleda urednik portala daje njegovu vlastitu procjenu stanja vozila.Tržište rabljenih automobila stoga je pod velikim pritiskom, što ne znači da uopće nema automobila ili da nisu dostupni. Samo je ponuda malo smanjena, pa je stoga preporučljivo biti malo oprezniji nego inače.