Nakon desetljeća ili otprilike u The Dolrums, Williams, sada pod vodstvom ravnatelja tima James Vowles, uživa u nečemu poput renesanse s vozačima Alexom Albonom i Carlosom Sainzom Jr. Navijači širom svijeta nadaju se povratku tima na pobjedničke staze. Williams nije stajao na gornjem koraku postolja od izvanredne pobjede Pastora Maldonada u Barceloni 2012. godine, no tim je uživao gotovo 30 godina uspjeha tijekom 1980-ih, 90-ih i 2000-ih. Mnogi od tih trenutaka bit će prepoznati tijekom festivala brzine 2025. koji je predstavio MasterCard, s legendarnim Nigelom Mansellom koji će proslaviti svoje prvenstvo u Williams FW14B na Goodwood F1 75. Ovdje su neki od najvećih trenutaka F1 tima Williams.
Prvo Svjetsko prvenstvo
Williamsov meteorski uspon u F1 dogodio se 1980. godine, kada je tim, nakon samo trećeg pokušaja, osvojio prvenstvo konstruktora. Alan Jones, vozeći novi FW07B, zabilježio je pet pobjeda Grand Prixa i još pet postolja, tražeći tako prvenstvo vozača. Njegov suigrač Carlos Reutemann također se iskazao, osvojivši jednu utrku i zarađujući sedam dodatnih postolja, što je Williamsu donijelo dominantnu titulu.
Tim je izbjegao radikalne promjene koje je uveo Team Lotus s projektom Lotus 80 i fokusirao se na razvoj FW07 u FW07B, koji je imao 30 posto više snage. Uz impresivan rad njihovih inženjera, Williamsov DFV motor je povećan u performansama, dok su menadžeri Patrick Head i Frank Dernie stvorili pouzdanu mašinu koja je bila brža od konkurencije.

Pobjeda Nigela Mansella na Brands Hatch
Alan Jones odvezao je Williamsa do prvog svjetskog prvenstva, no još jedan vozač postao je sinonim za tim – Nigel Mansell. Mansell je pridružio Williamsu 1985. godine i skoro odmah ostvario prvu pobjedu na europskom Grand Prixu u Brands Hatch. Nakon što je kvalificirao treće, njegov put do pobjede bio je pun izazova, ali uspjeh je bio zagarantiran kada je prošao kroz gužvu i na kraju zasluženo slavio.
Mansell je na tom trkalištu ukrao srca obožavatelja, a njegovo naslijeđe ‘Red 5’ započelo je u tom nezaboravnom trenutku. Njegova sposobnost da se bori i osvoji bila je ključ success-a tog dana, i to je bio dan ‘Mansell Mania’.

Dvoboj u Northamptonshireu
Na Grand Prixu iz 1987. godine, Williams se suočio s jedinstvenom situacijom kada su njihovi vozači, Nelson Piquet i Nigel Mansell, vodili tijesnu utrku. Piquet je bio favorit, no u samoj utrci se preokrenulo kada je Mansell odlučio napraviti strateški ulazak u boks dok je Piquet nastavio. Uslijedila je nevjerojatna bitka koja je uključivala brze krugove, no na kraju, Mansell je ostao bez pobjede zbog kvara motora, ostavljajući navijače u nevjerici.

Mansell je svjetski prvak
Karijera Nigela Mansella dostigla je vrhunac 1992. godine. Na kolu Williams FW14B, zapravo promjenjivom koji je dominirao na stazi, osvojio je prvih pet utrka sezone i nikad nije predao vodstvo u prvenstvu. Tijekom te sezone ostvario je devet pobjeda, što je bio rekord koji je stajao sve dok ga Michael Schumacher nije nadmašio 2002. godine. Williams je bio izvanredan automobil, a Mansell je pokazao svu svoju vještinu i emocionalnost na stazi, čime je svojoj pobjedi dodao posebnu težinu.

Damon Hill napokon uzima naslov
Sezona 1996. bila je godina transformacije za Williams. Tim se preselio iz Didcota u Grove, Oxfordshire, a Damon Hill je trebao ostvariti konačnu pobjedu nakon neuspješnijih pokušaja. S bolidom FW18, koji je imao superioran Renault V10 motor i aerodinamiku koju je dizajnirao Adrian Newey, Hill je odvezao na vrh u prvih pet utrka, postavljajući temelje za osvajanje naslova.
Nakon nekoliko nesreća i tehničkih poteškoća, borba u prvenstvu se svela na posljednju utrku sezone u Suzuki, gdje su svi oči bile uprte u Hill-a i njegovog suigrača Jacquesa Villeneuvea. Hill je znao da treba završiti u prvih šest da bi osigurao naslov i na kraju je ostvario emocionalnu pobjedu koja je ostala u sjećanju svih navijača.
Zapanjujuća pobjeda Montoye u Monaku
Williams je uspješno osvojio Grand Prix Monaka u 1980. s Carlosom Reutemannom, a ponovno 1983. s Kekeom Rosbergom. Međutim, sve do 2003. godine prošlo je punih 20 godina otkako su stajali na vrhu stuba Monaka.
Juan Pablo Montoya vratio je Williams na vrh te godine. Iako je bio treći u kvalifikacijama, Montoya je za vrijeme utrke ostvario nevjerojatan preokret prolazeći Kimi Räikkönena i Ralf Schumachera, preuzimajući vodstvo u krugu 23. Michael Schumacher pokušao je završiti utrku s jednim stajalištem, ali mu nije pošlo za rukom. Montoya je došao do pobjede, prelazeći ciljnu liniju s minimalnom razlikom između sebe, Schumachera i Räikkönena. Ova pobjeda bila je povratak Williamsa na pobjedničke staze, nakon dugog sušnog razdoblja.
Maldonado omamljuje svijet
Do 2012. godine Williams je pretrpio relativni pad u formi, posebno nakon odlaska BMW-a krajem 2005. godine. Iako je posljednja pobjeda došla na brazilskom Grand Prixu 2004. godine, tim se ponovo probudio u Španjolskoj, gdje je Pastor Maldonado iznenadio sve i osvojio svoju prvu pobjedu. Njegova pobjeda na Španjolskoj je bila izvanredna, s nevjerojatnom strategijom i brzim krugovima koji su mu omogućili da završi utrku s prednošću protiv konkurencije.
Ova pobjeda bila je povratak Williamsa na sam vrh, donoseći euforiju obožavateljima i ponovno uspostavljajući tim kao prijetnju u F1.
Festival brzine 2025. održava se od 10. do 13. srpnja. Ulaznice za petak i subotu su rasprodate, no ograničene karte za četvrtak i nedjelju još su uvijek dostupne.
Slike ljubaznošću Getty Images.