Novi, veliki proračunski film o Formuli 1 donosi uzbuđenje i dramatičan uvid u svijet moto sporta. Ovaj film, rađen s blagoslovom sportskih veličina, nastoji prikazati akciju koja se odvija kako na stazama, tako i iza kulisa, donoseći jedinstvenu perspektivu te popularne discipline.
Redatelj Joseph Kosinski, poznat po snimanju napetih akcijskih filmova kao što je Top Gun: Maverick, ponovno se daje u zadatak s ovim projektom. U glavnim ulogama našli su se zvijezde poput Brada Pitta, koji su se podvrgnuli intenzivnom treningu vožnje gotovo identičnih F1 automobila, čime je postignuta dodatna autentičnost na ekranu. Tijekom snimanja, ekipa surađivala je s trenutnim vozačima i stručnjacima iz industrije kako bi postigla što bliže realnosti.
Međutim, među entuzijastima auto sporta pojavile su se zabrinutosti. Mnogi smatraju da je odavanja počasti legendarnom F1 sportu kroz filmske forme riskantno, pogotovo ako se koristi ‘Hollywoodski’ pristup koji bi mogao zamaskirati suštinske vrijednosti moto utrka.
Film F1, u kojem glavnu ulogu igra Brad Pitt, u režiji Josepha Kosinskog, sniman je tijekom stvarnih trkačkih vikenda, što dodatno povećava njegovu privlačnost među Pokémonima F1. Kosinski je također snimio legendarni Top Gun: Maverick, a očekivanja su visoka s obzirom na njegovu reputaciju.
Na neki način, ovaj film evocira sjećanja na Grand Prix iz 1966. godine, koji je postavio standarde za priče o moto utrkama. Režirao ga je John Frankenheimer i featuring James Garner, ovaj film je još uvijek proglašen jednim od najboljih u toj kategoriji.
S približno šezdeset godina razlike, oba filma prikazuju neizmjernu fascinaciju moto utrkama u kinematografiji. Grand Prix je za mnoge ostao neprežaljen klasik, osobito zbog svojih uzbudljivih trkačkih scena koje nisu bile dostupne većini gledatelja, jer su utrke tada bile emitirane u crno-bijeloj boji.
U međuvremenu, melodrama iza trkačkih scena nije uvijek dobro primljena. Kritičari su oštro ocijenili dijaloge u F1, sugerirajući da ih je teško izdržati u usporedbi s adrenalinskom napetosti samo utrka.
Zanimljivo je napomenuti da je Steve McQueen prvotno trebao igrati glavnu ulogu u Grand Prix, no projekt je napustio, okrenuvši se alternativnom filmu o F1, Dan prvaka, koji nikada nije završen. Ova priča o propuštenim prilikama danas se istražuje u dokumentarcu Steve McQueen: Izgubljeni film.
McQueen je bio strastveni entuzijast auto utrka, sudjelujući u različitim natjecanjima, uključujući Le Mans (1971). Ove učvršćene veze između filma i stvarnog života vozača doprinose autentičnosti projekata o motorističkim utrkama, uključujući i Grand Prix.
Tijekom godina, nekoliko je drugih filmova dotaklo temu auto utrka, kao što su Rush (2013) o Jamesu Hunu i Niki Laudi, te Ford protiv Ferrari (2019) s Christianom Baleom i Mattom Damonom. Film Ferrari (2023) također istražuje život poznate automobilske marke i njezina vozača Enza Ferrari.
Osim Filmske industrije, NASCAR također ima svoje predstavnike s filmovima poput Dani groma (1990) i Posljednji američki junak (1973), kao i Srce poput kotača (1983) o ženskom vozaču Shirley Muldowney, koja je postigla povijesne uspjehe u muško dominiranom sportu.
U popularnosti, Automobili, animirani film iz 2006. godine, uspostavlja franšizu koja se i dalje razvija. Ovaj je film osigurao uspjeh s dodatnim nastavcima i TV emisijama, dok je stvorio nevjerojatnih 10 milijardi dolara u vezi s robom u prvih pet godina od izlaska.
Formula 1 sada je dio šireg kulturvnog narativa s filmom F1: Film, koji se razlikuje od popularnog Netflix dokumentarca Formula 1: Vožnja da preživi koji pruža jedinstveni uvid u sport na način koji ranije nije bio dostupan gledateljima.
U drugoj epizodi treće sezone Vožnje da preživi, prikazan je težak trenutak iz 2020. godine s Romainom Grosjeanom, koji je preživio stravičnu nesreću na GP-u u Bahreinu. Ovaj događaj donosi snažne emocije te naglašava realistične i opasne aspekte moto utrka.
U Grand Prix, lik kojeg utjelovljuje Garner suočava se s plamenom nakon nesreće koja je imala važan utjecaj na njegov karakter. Slični trenuci očekuju se i u F1, gdje Pittov lik Sonny Hayes nosi emocionalne rane iz prošlosti, što dodatno produbljuje slojevitost priče.
Unatoč nastojanjima da zadrže autentičnost, dizajn akcijskih scena u F1 koristi CGI tehnologiju i odobrenja regulatornih tijela. Ovo otvara raspravu o granicama realnosti u filmovima tako fokusiranim na adrenalinske sportove.
Upravo tako, trenutni vozač Williamsa, Carlos Sainz, podsjeća na to kako su fanovi F1 možda previše zahtjevni prema filmskim interpretacijama svojih omiljenih sportova. Njegove riječi na premijeri filma ističu osjećaj otvorenosti prema holivudskim prikazima, što može biti izazov u suputništvu prema stvarnim emocijama i adrenalinom koje pružaju utrke.
F1 je u kinima u Velikoj Britaniji od 25. lipnja
Foto Metro-Goldwyn-Mayer/Getty Images