U dobi od 70 godina, Jeffu Zwartu nije preostalo puno stvari koje bi se mogle označiti s popisom obaveza. Kada ne režira nagrađivane reklame, ne udara Porscheom po Pikes Peaku ili ne koreografira sada već kultno okupljanje Luftgekühlt, vrijeme provodi kod kuće na ranču u Coloradu, odakle sa svojim online sljedbenicima dijeli slike prekrasnih krajolika prekrivenih snijegom, prekrasnih Porsche modela i svojih voljenih Bernskih planinskih pasa.
Ali čak i Jeff Zwart ima povremeni svrbež koji treba počešati. Zbog toga je, više od 50 godina nakon što je prvi put čuo za to, američki trkač Porschea upravo dovršio ono što je opisao kao “vjerojatno najtežu utrku koju sam ikada napravio”: legendarni East African Safari Classic Rally, u klasičnom Porscheu 911 pripremljenom za natjecanje.
Istočnoafrički safari klasični reli
Za čovjeka koji iza sebe ima mnogo maratonskih relij, to je svjedočanstvo brutalnosti ovog događaja, koji je ove godine trajao devet dana i obuhvatio 2220 natjecateljskih kilometara izvanredno probnog terena. Vrućina je bila žestoka, a nije nedostajalo blata, prašine, vode i divljih životinja da bi fokus bio izoštren. Izazov je taj koji najviše privlači – osobito za upravljačem 911-ice sa zračnim hlađenjem.
“Čitao sam o ovoj utrci dok sam bio u srednjoj školi i uvijek sam se nadao da ću to jednog dana učiniti, tako da je mogućnost natjecanja ovdje u automobilu iz istog doba kao i moji školski dani učinila cijelo ovo iskustvo još posebnijim,” kaže Zwart koji je, zajedno sa suvozačem Alexom Gelsominom, zaključio događaj na 17. mjestu. Par se suprotstavio startnoj listi od oko 60 automobila, od kojih su više od polovice bili klasični modeli 911 iz Stuttgart-Zuffenhausena, uključujući pobjednika, kojeg su vozili britanski trkač izdržljivosti Harry Hunt i njegov suvozač Steve McPhee.
East African Safari Classic Rally svoje korijene vuče iz 1953. godine, kada je East African Safari Rally pokrenut kao proslava krunidbe kraljice Elizabete II. Prešao je Keniju, Ugandu i Tanzaniju, te je natjecatelje tjeralo do krajnjih granica, s kilometrom za kilometrom kažnjavajući škakljivu topografiju. Nakon nekoliko promjena formata tijekom desetljeća, događaj je ponovno pokrenut 2003. kako bi zadovoljio entuzijaste klasičnih automobila, održavajući se svake dvije godine i ovaj put prelazeći divlje terene Diani, Voi i Amboseli uz prekrasnu pozadinu planine Kilimanjaro. Zahtjevan od početka do kraja, moderni događaj, kao i njegov prethodnik, naširoko je priznat kao jedan od najtežih na planetu. Zwart, čiji je rani 911 (F-serija) bio prepun rezervnih dijelova i alata, ne protivi se tome.
Najteži automobilistički događaj na svijetu
“U 1970-ima, ovo se smatralo najtežim automobilističkim događajem na svijetu, i ne mislim da je bilo lakše,” kaže Zwart sa smiješkom. “Bilo je super grubo i super brzo s puno divljih životinja na stazi. Ali krajolik je bio neusporediv, ostali natjecatelji i sva prateća posada bili su fantastični, a biti u klasičnom 911 jednostavno mi se čini kao kod kuće. Svaki dan me 911 iznenađivao koliko se dobro nosio sa stvarima. Tim koji se brine za automobile obavio je apsolutno izvanredan posao, a svi koji su sudjelovali uložili su tako nadljudski napor.”
Zebre, deve i slonove na stranu, još jedan element koji je reli činio posebno posebnim za Zwarta bio je čovjek koji je sjedio pokraj njega: Alex Gelsomino, koji je bio suvozač pokojnog Kena Blocka kada je svjetski poznati vozač i drifter nastupio na natjecanju 2022. godine.
“Sjećam se razgovora s Kenom u kojem mi je rekao kako je ovaj rally bio nevjerojatan. Rekao je: ‘Jeff, moraš to učiniti’, i tako da sam mogao doći ovamo s Alexom kao suvozačem, osjećao sam se kao da sam prošao cijeli krug. Bio je sjajan i ponekad je to bilo prilično emotivno za nas oboje.”
Unatoč oštećenju ovjesa trećeg dana, zajedno s problemom s mjenjačem pretposljednjeg dana koji ih je prisilio da voze gotovo 40 km izvan etape u prvoj brzini, par je izgubio samo minimalno vrijeme. Zwart se čudi da je automobil pretrpio “nevjerojatne batine”, ali je bio u vrhunskoj formi kada je prešao ciljnu crtu uoči proslave dodjele nagrada na plaži.
“Drago mi je što sam se vratio na snijeg”
Potrošen, ali ushićen, Zwart još uvijek procesuira sve ono što su on i njegovi kolege natjecatelji doživjeli na “avanturi života”. “Bio je to definitivno najteži događaj na kojem sam sudjelovao, ali bio je izazovan na toliko mnogo načina da sam tako sretan što smo to učinili,” kaže. “Ali nakon tolike vrućine i vlage bit će mi drago vratiti se u snijeg.”

















