Simulator: Jedna od najvećih tajni profesionalnog trkačkog tima. Sergio Sette Camara, trenutno radi za Nissan, uzima Gpblog Iza kulisa i govori o radu koji timovi u Formuli 1 i Formula E rade na strojevima koje nijedan natjecatelj ne može vidjeti.
Sergio Sette Camara ustaje, pokazuje noge i kaže: “Vidiš li?” Doista, Brazilac je u kratkim hlačama. Odmah je razdvojio moguće postojeće predrasude: u simulatoru tima Formule 1 ili Formule E, vozač ne nosi svoju punu trkaću opremu, već samo s trkačkim cipelama i rukavicama. Također ne nosi kacigu.
Brazilac odmah otkriva drugu tajnu: ponekad se, u video snimkama koje dijeli tim, simulator može vidjeti. No, prema njegovim riječima, to nikada nije stvarni simulator. “Nikada neće prikazati kameru ostalim timovima da vide ili će cijeli svijet vidjeti na čemu se platforma zapravo vježbaju jer to su tajne i puno studija i ulaganja u njih”, kaže Sette Camara.
Treći vozač tima Nissan FE proveo je dosta vremena u simulatoru. Sette Camara je u prošlosti bio pokretač testa za Toro Rosso, McLaren i Red Bull Racing; timove za koje je u simulatoru priredio potrebne kilometre. Baš kao što trenutno radi za Nissana, koji je Oliver Rowland vodio prvenstvo.
Razne sesije u simulatoru
Brazilac objašnjava Gpblog Na kraju dnevnog rada na kojima se trebaju obaviti otprilike tri različite vrste sesija. Za početak, tu je sesija simulatora pripreme za nadolazeću utrku.
“Obično biste započeli na mjestu gdje radite vrlo osnove, definirajući stisak staze, a kad jednom imate dobru osnovnu vrijednost, to znači da odgovarate očekivanom stisku staza, odgovarajući očekivanom vremenu kruga.”
“I (jednom) ste postigli osnovnu vrijednost, što znači da je to postavljanje, virtualno postavljanje na automobilu, stanje staze, sve, (s) koje radite dosljedne krugove, a sada možete započeti testirati testne stavke koje želite popraviti prije nego što odete na stvarni događaj”, kaže Sette Camara, koji – jer trenutno ne utrkuje – obično radi na cjelokupnom postavljanju za tim i vozačima koji će biti aktivni na stazi.

Druga vrsta sesije u simulatoru odvija se tijekom trkačkog vikenda. “Na tim se sesijama puno manje intenzivno, manje trči, vodimo samo kad nas tim sa staze zamoli da radimo. Dakle, uvijek donosim svoje računalo u one dane da napravim neki posao, da također gledam utrke, ali to može postati dosadno ili može sve iznenadno biti intenzivno ako se nešto zaglavi u dva sata u robu.”
Treća i posljednja vrsta sesije usredotočena je na korelaciju, gdje vozač testa radi na tome da simulator postane što realnije. “Morate dobiti simulator na mjestu gdje kažete: ‘U redu, zapravo vjerujem u to, zapravo mogu raditi od tamo.’ Dobit ćete podatke iz stvarnog života, recimo, testiram u Barceloni, imam laboratorije, imam podatke, a zatim vozim u Barceloni na simulatoru, a ja vozim i inženjeri biraju simulator dok se skupovi podataka ne uspoređuju.”
Formula E nadoknaditi formulu 1
Koristeći svoje iskustvo u Nissan Formula E simulatoru te u Red Bull i McLaren, Sette Camara može usporediti razlike između kategorija.
“Trenutno je jedan sitni korak, ali hvata se” kaže Brazilac o FE simulatoru. “Ako na početku pogledate simulatore, to je bilo usporedivo s formulom 3 ili timovi Formule 2 imali su bolje simulatore od tada nekoliko timova. A onda nakon što ste počeli ulaziti u Gen 2 (FE automobili), tu je crossover trenutak, tada počnete dobivati simulatore na razini F2.”
“I od tada, mislim da je od polovice Gen 2, tada se stvarno zakucalo. A sada FE timovi imaju simulatore koji odgovaraju onima manjih F1 timova. Pitanje je vremena dok nisu ujednačeni, ili čak superiorni.”
U konačnici, kao što predviđa Sette Camara, simulator za FE tim može igrati važniju ulogu u procesu razvoja za tim u Formuli E nego za tim Formule 1. “Mislim da, jer F1 postoji puno aerodinamike, modeliranja, dizajna iza vrata, stvarno se fokusirajući na sitnice, aero komponente, tako dalje. Formula E je softverska serija, ovaj je automobil računalo i to znači da možete više imati koristi od simulatora.”
“Mislim da je pretvorba onoga što možete prenijeti iz simulacije u stvarnost više u FE nego u F1. Bilo bi idealno da vam inženjer kaže da bi, jer bi na kraju bio sposobniji, ali to je moj osjećaj i ono što sam se stvarno osjećao iz rada. Dakle, to ima više smisla za FE tim da provede veći dio svog proračuna na tog simulatora.”
Formula 1 vrti se oko aerodinamike, formule E oko softvera
Ono što inženjer iz Red Bull-a očekuje od vozača simulatora, na primjer, razlikuje se od onoga što se očekuje u Nissanu, kao što priznaje Sette Camara. Objašnjava: “Gotovo sve što promijenite u automobilu mijenja nešto u ponašanju automobila koje biste navodno trebali biti u stanju osjetiti kao vozač – ako je promjena dovoljno velika. Ali u Formuli E, većinu vremena te promjene dolaze iz nečega u softveru. Dakle, ništa se fizički promijenilo u automobilu, poziciji, traku, krilu, ništa drugo.”
“U Formuli 1 koja će promjena proizaći iz fizičke promjene češće nego što ne klikne u krilima, novi bočni mahunar nešto potpuno drugačije, nova geometrija na stražnjoj strani, ne sviđa im se toliko koncept promjene stvari u F1 ili je prilagoditi samo da u potpunosti naprave novi dio, ali u konačnici da će oboje promijeniti ponašanje automobila.”
“Dakle, samo posao, recimo da su atributi koje trebate osjetiti i obaviti svoj posao kao vozač, prilično su slični. Ali nađem u F1, oni pitaju malo više o mišljenju vozača i o osjećaju vozača. Jer stvari koje nisu uvijek podaci mogu tako jasno vidjeti. I u toj formuli, ali i ja, ja mogu, ali iskreno, mogu to učiniti na tome, jer to mogu pitati na toku, jer inženjer može biti na biljkom računalu. To su stvari koje ne mogu uvijek vidjeti tako jasno.”

Različiti ishodi traženi u formuli 1 nego u formuli E
Za razliku od Formule 1, Formula E je serija specifikacija, s tim da su gotovo svi automobili isti. To također čini da su testovi simulatora postavljeni u FE različitim. “Sveti gral F1 je aerodinamika” kaže Sette Camara. “U Formuli E to nije važno. Prilično nije važno. To je jedan od posljednjih testnih stavki koje biste učinili jer ste rekli da je to specijska serija, tako da ne možete ništa promijeniti u tijelu automobila.”
“Dakle, maksimalno što možete učiniti je malo visine vožnje kako biste napravili optimalni aero i tako dalje, ali to ne znači da će vaš automobil biti brz. Dobro je, ali ne mijenja vaš život. I F1, to mijenja život.”
U karijeri, Sette Camara surađivao je s raznim timovima, svaki sa svojim načinom korištenja simulatora. U jednom timu vozač bi mogao raditi 250 krugova dnevno na SIM-u, u drugom timu, to bi moglo biti manje. Jedan je dan ugodniji od drugog, priznaje iskreno.
Ali sve u službi tima. I tko zna što bi mu to moglo donijeti u budućnosti? Sette Camara daje primjer sesije iz koje je upravo izašao. “Zabavljao sam se jer znam više ili manje, u redu, u tim okolnostima ovo je najbolji krug koji sam napravio, želim pobijediti tu sesiju, i ne želim se vrtjeti. Tako da u mislima napravim ove male ciljeve, a vi se uvijek prisiljavate. I pomaže znati da to moram učiniti kad uđem u auto koji sam u formi.”