Uspon na Pikes Peak: Legendarni John Buffum i Audi Quattro
Pikes Peak, poznat kao “trka do neba”, dom je jednog od najpoznatijih brdskih uspona na svijetu. Godina 1982. bila je prekretnica za američki rally sport kada je John Buffum ostvario svoj uspon u grupi 4-Spec s Audi Quattro. Taj uspon, iako sporiji za više od 35 sekundi od rekordnog vremena Billa Bristera u njegovom Chevys Wells Coyoteu, otvorio je vrata novim mogućnostima za turbo-punjene automobile s pogonom na sve kotače.
Pioniri turbo-punjenih automobila
Uspon na Pikes Peak od 12,42 milja, s promjenom nadmorske visine od 4,720 ft, postavio je temelje za revoluciju u rally automobilizmu. Buffumov nastup pokazao je potencijal turbo-punjenih strojeva na neravnom terenu. Tijekom sljedećih deset godina, autoindustrija će se sve više usmjeravati prema moćnim vozilima sa sustavom pogona na sve kotače, koja su se pokazala kao ključna na zahtjevnim stazama kao što je Pikes Peak.
Godine 1985. došlo je do europskog napada na Pikes Peak s automobilima grupe B, koji su dominirali svjetskim prvenstvima sve do njihove zabrane 1986. Od tog trenutka, tehnološka dostignuća su se još više razvijala, a Pikes Peak postao je arena za inovacije i usavršavanje automobila.
Buffumovo nasljeđe i prvi uspjesi Audi Quattro
Između 1985. i 1989. godine, Audi je postigao pet pobjeda, s Buffumom koji se vratio na Pikes Peak 1983. i osvojio klasu s GP B-spec quattro. U 1984. godini, Audi je poslao vozača WRC-a Michele Mouton s njenim suvozačem Fabriziom Ponsom u Audi Quattro A2, čime je dodatno pojačao svoj marketinški potencijal.
Mouton je u tom trenutku tretirala uspon kao priliku da pokaže svoje vještine, a unatoč tehničkim problemima na dan utrke, osvojila je drugo mjesto, što je bio značajan uspjeh za ženu u ovom sportu.
Nova razina natjecanja: Mouton kontra Unser
Već 1985. godine, Audi je odlučio podići igru na višu razinu. Sa smanjenom težinom i poboljšanim karakteristikama, Mouton je vozila Audi Sport Quattro S1, automobil koji je bio opremljen velikim stražnjim krilom i drugim aerodinamičnim rješenjima. Na dan utrke, postavila je rekord s vremenom od 11:25.390, postavši prva žena koja je osvojila Pikes Peak.
Osvojivši prestižnu titulu, Mouton je dokazala da žene mogu postići velike uspjehe u motorsportu, unatoč svim predrasudama s kojima se susretala na stazi. Iako je ostvarila historijski uspjeh, ubrzo se prebacila u Peugeot, postavljajući temelje za daljnje izazove.
Uspon Bobbyja Unser-a i dominacija Audija
Audi nije odustajao. 1986. godine, Bobby Unser, devetostruki kralj Pikes Peak-a, vratio se da preuzme titulu koju je Mouton osvojila. Opremljen Audi Sport Quattro E2, koji je imao gotovo 500 konjskih snaga i naprednu aerodinamiku, Unser je postavio novi rekord drastično smanjujući vrijeme iz Moutonove pobjede za 16 sekundi.
Ubrzo nakon toga, Walter Röhrl dobiva priliku u 1987. godini. Sa poboljšanom verzijom E2, Röhrl je došao do jedinstvenog ostvarenja – bio je prvi vozač koji je uspinjao pod 11 minuta, završivši vožnju s nevjerojatnim vremenom od 10:47.850. Njegova vožnja postavila je standarde koje su brojni vozači kasnije pokušavali dostići.
Kraj jedne ere: Peugeotov povratak
Kako su se pravila mijenjala, Audi se povukao iz Pikes Peak natjecanja i prelomio svoju pozornost prema drugim natjecanjima poput Trans-AM. Peugeot je preuzeo vodstvo, a Ari Vatanen je nastavio stvarati povijest sa svojim 405 T16, osvajajući Pikes Peak i ispisujući ime Peugeota u legendu ovog natjecanja.
Vatanenovo trčanje iz 1988. godine izjednačilo je sve prethodne rekorde, dok je vožnja bila poput simfonije na stazi, čime je stalno privlačilo pažnju ljubitelja motorsporta diljem svijeta.
Nasljeđe Pikes Peaka i budućnost natjecanja
Svaka godina na Pikes Peaku donosi nova uzbuđenja i izazove, a povijest ovog natjecanja ostaje duboko ukorijenjena u srcima vozača i navijača. Uz nezaobilaznu priču o ženama koje su probijale barijere kao što je Michele Mouton, svaka pobjeda i svaki rekord pričaju priču o strasti, inovacijama i neumornom duhu natjecanja.
Pikes Peak nastavlja inspirirati nove generacije vozača, a održavanje ovog događaja potvrđuje koliko je važno prezentirati snagu i izdržljivost u automobilizmu.
U budućnosti, očekujemo još mnogo više epskih uspona, s novim tehnologijama i vozilima koja će se boriti za titulu na ovom legendarnom brdu.