Uvod u NASCAR i izazove chartera
NASCAR, poznata američka organizacija za auto utrke, suočava se s ozbiljnim pravnim izazovima vezanim uz svoj poslovni model, posebno u pogledu “chartera” koji su ključni za funkcioniranje trkaćih timova. Naime, Jim France, predsjednik i izvršni direktor NASCAR-a, nedavno je svjedočio u antimonopolskom slučaju koji se vodi protiv organizacije i njegove obitelji, gdje su trkaći timovi, uključujući onaj u vlasništvu Michaela Jordana, podigli tužbu zbog monopolističkih praksi.
Nedostatak stalnih chartera
Jedna od glavnih točaka spora je odbijanje NASCAR-a da trkaćim timovima ponudi trajne chartere. Chartri, slični franšizama u profesionalnim sportovima, dolaze s određenim jamstvima prihoda. Međutim, za razliku od tradicionalnih franšiza, NASCAR-ovi charteri imaju datume isteka i moraju se kontinuirano ponovno pregovarati. France je istaknuo da ne može ponuditi stalne chartere jer nije siguran da će moći ispuniti dugoročne obveze, što objašnjava: “Nemam pogled u budućnost i ne osjećam se ugodno obećanjem za koje ne znam hoću li ga moći održati.”
Pravni i ekonomski aspekti tužbe
Izjave svjedoka otkrivaju da su nadležni timovi tražili stalne chartere uz mogućnost ponovnog pregovaranja samo o ekonomskim uvjetima, no svaki put su naišli na odbijanje Francuske. Njegova tvrdnja da “ne možemo ništa postaviti u ovom promjenjivom svijetu kao trajno” može se shvatiti kao pokušaj zaštite NASCAR-ovog poslovnog modela u dinamičnom tržištu, ali to postavlja pitanje pravednosti prema timovima koji se oslanjaju na ta jamstva za svoju egzistenciju.
Monopolističke prakse i upravljački stil
U svjedočenju, France se dokazuje kao čvrsti vođa, navodeći da njegov stil upravljanja počiva na izgradnji konsenzusa. Njegova obiteljska povezanost s NASCAR-om dodatno komplicira situaciju jer se vjeruje da je obitelj uzela monopolističke mjere kako bi zadržala kontrolu nad sportom. “Ne razumijem što pokušavate reći”, bio je njegov odgovor na optužbe o monopolizaciji, ali je istaknuo i da smatra kako je trenutni izvršni tim “najbolji tim koji imamo u mojoj povijesti u NASCAR-u.”
Promjene u dizajnu automobila i troškovi
Jedan od ključnih koraka kojeg je France poduzeo nakon preuzimanja liderske pozicije 2019. godine bio je uvođenje ograničenja na promjene automobila. To je rezultiralo razvojem “Next Gen” automobila, a sve momčadi sada koriste iste dijelove od istog dobavljača. Ta inicijativa ima za cilj smanjenje troškova, ali također ograničava mogućnosti timova da inoviraju, što dodatno otežava situaciju oko chartera.
Uloga odbora i obiteljske veze
NASCAR-ovo vlasništvo je podijeljeno između dva obiteljska trusta Francuske, što, po mišljenju tužitelja, omogućuje zadržavanje monopolističkog nadzora. Jim France posjeduje 54% tvrtke, dok njegova nećakinja Lesa France Kennedy posjeduje 46%. Oni zajedno čine ključne članove odbora NASCAR-a, koji uključuje i druge visoke funkcionare. Ova koncentracija moći unutar obitelji otvara prostor za sumnju u pravičnost njihovih odluka.
Odgovor obrane i daljnji razvoj slučaja
Nakon Francuske, obrana se usredotočila na iznošenje svojih stavova i rezultata vezanih uz “Next Gen” automobil. Izvršni potpredsjednik NASCAR-a, John Probst, branio je dizajn i inovacije, naglašavajući kako su te promjene nužne za održavanje sporta. Ipak, odvjetnik timova, Jeffrey Kessler, ukazao je na ograničenja koja su u suprotnosti s potencijalom timova na tržištu. “Sve što trebaju učiniti je pitati”, zaključio je Probst, što sugerira nedostatak komunikacije između NASCAR-a i trkaćih timova.

















