Zamjene bicikala u MotoGP-u: Novi propisi i njihovi učinci
Zamjene bicikala prije utrke vjerojatno će postati češće u MotoGP-u prema revidiranim pravilima kaznenog udarca. Ova promjena, koja je prvi put testirana za vrijeme francuskog Grand Prixa, nastala je kao odgovor na zbrku koja se dogodila tijekom prethodnog natjecanja u COTA-i. Tamo su timovi i vozači bili nejasni oko pravila i kazni vezanih uz napuštanje mreže radi promjene bicikala prije početka utrke.
Komisija Grand Prixa odlučila je pojednostaviti pravila kako bi izbjegla daljnje nesporazume. Među ključnim ažuriranjima bilo je ukidanje razlike između napuštanja mreže zbog promjene guma i izlaska zbog tehničkog problema. Kao rezultat toga, kazna za prelazak na bicikl s drugačijim tipom guma prije nego što je utrka smanjena na daleko blažu kaznu — dvostruki dugi krug.
Prvi test novih pravila u Francuskoj
Francuski Grand Prix pružio je savršenu priliku da nova pravila prvi put dobiju ozbiljan test. Nepredvidljivo vrijeme utjecalo je na strategije vozača. Na kraju kruga zagrijavanja, svi su vozači ušli u jame kako bi prešli s suhih na mokre bicikle, što je rezultiralo automatskim odgađanjem utrke prema prethodnom pravilu.
Kada su se vremenski uvjeti poboljšali prije ponovnog pokretanja, 13 vozača odlučilo je promijeniti s mokrih na suhe bicikle. Iako su ti vozači imali dopuštenje da se vrate na mrežu nakon zagrijavanja, prema revidiranim pravilima, dobili su dvostruku kaznu dugačkog kruga koju su morali odservirati tijekom utrke.
Strategije vozača i utjecaj vremena
Vozači na suhim gumama uživali su u prednosti u ranim krugovima, ali su se ubrzo morali ponovno prebaciti na mokre bicikle kada su se vremenski uvjeti pogoršali. Utrku je senzacionalno pobijedila domaća zvijezda Johann Zarco, koji je odlučio ostati na mokrom biciklu tijekom zagrijavanja i nije pojačao na suhi bicikl.
Maini razlog Zarcove pobjede nije bila kazna koju su njegovi rivali pretrpjeli, već vremenski uvjeti koji su se nepredvidivo okrenuli u korist osam jahača koji su startali s mokrim gumama, što je primoralo one na suhim gumama da se ponovno jave u jamu.
Važnost jasnoće pravila
Luca Marini, jedan od vozača koji su krenuli sa suhih bicikala, istaknuo je: “Sada je vozačima lakše izaći iz mreže i promijeniti bicikl, jer je kazna sada samo dva dugačka kruga. Ovo čini promjenu bicikla lakšom od čekanja 40 sekundi u jami.” On također naglašava kako je važno imati jasne i razumljive smjernice kako bi se izbjegle konfuzije tijekom utrke.
Reakcije vozača i pravila kazni
Iako je Marini izrazio zadovoljstvo novim pravilima, naglasio je da se ne slaže s revidiranim kaznama: “Ne mogu reći da je ispravno ili nije, ali važno je imati jasne ideje.” Brad Binder, jedan od vozača KTM-a, dodao je: “Uvijek je dobro kada točno znate kakav je postupak, a da li ste stigli upoznati sve detalje o dvostrukoj kazni iz kruga.”
Pozitivne strane novih pravila
Na kraju, novo pravilo naišlo je na pohvale zbog svoje jasnoće i učinkovitosti. Iako je u utrci bilo neviđenih 13 dvostrukih dugih kaznenih kazni, vozači su se lako snašli unutar procedura, a menadžment utrke kontrolirao je situaciju s efektivnošću. Na kraju, jasnoća pravila omogućila je glatko i brzo rješavanje kazni, čime je spriječena daljnja konfuzija na stazi.
Analiziranje situacije nakon utrke
Zadnji od dvanaest vozača koji su završili oba dugačka kruga bio je Pedro Acosta, samo jedanaest minuta nakon što je utrka započela. Iako je situacija bila izazovna, vozači su se uspjeli prilagoditi i ispuniti pravila, dok su organizatori pokazali odlučnost u očuvanju reda tijekom dinamične utrke.
Na kraju, vrijeme i pravilna odluka o promjeni bicikala učinili su razliku. “Ne znam hoće li se kazne prenositi na sljedeću utrku”, zaključio je Binder. “No, danas je to bila stvarno škakljiva situacija i dobra su manja pravila!”.