Upravno tijelo F1 FIA je postigla inovativni dvoslojni sporazum s vozačima Svjetskog rally Championship (WRC) nakon što je zakleti kazna izazvala masovni prosvjed.
Ovaj značajan razvoj događaja dolazi nakon što su vozači izrazili svoje nezadovoljstvo zbog stroge kaznene politike koja je nametnuta u prethodnim sezonama. FIA je za 2025. godinu najavila revidirane smjernice koje su postavile stroge granice oko jezika koji se koristi tijekom natjecanja, čime su vozači bili izloženi visokom riziku od novčanih kazni, odbitaka bodova te zabranama održavanja utrka zbog nedoličnog ponašanja.
FIA pristaje na dvoslojni sustav nakon prosvjeda zbog finog psovanja WRC-a
Najnovije odluke upravljačkog tijela i vozača rezultat su napetih odnosa, koji su kulminirali tijekom Grand Prixa u Singapuru 2024. godine, kada je Max Verstappen, vozač Red Bulla i aktualni svjetski prvak, kažnjen zbog psovke izrečene na konferenciji za novinare. Ovaj incident potaknuo je vozače WRC-a da zauzmu stajalište kada je Adrien Fourmaux, vozač Hyundaija, postao prvi kojemu je dodijeljena kazna prema novim smjernicama zbog svoje vulgarnosti tijekom intervjua na Rally Švedskoj.
Fourmaux je koristio neprimjeren jezik prilikom objašnjavanja incidenta gdje je zaboravio pričvrstiti kacigu, što mu je onemogućilo natjecanje u punom kapacitetu, zbog čega je bio kažnjen s 10.000 eura, uz dodatne uvjete suspendirane kazne od 20.000 eura na 12 mjeseci.
Ova kazna izazvala je frustracija i ogorčenje među vozačima WRC-a, te je novoformirani savez vozača, Worda, izdao snažnu izjavu pozivajući na “izravnu komunikaciju i angažman” s predsjednikom FIA-e, Mohammedom Ben Sulayemom. Nakon što nije bilo kontakta od strane Ben Sulayema nakon protesta u Švedskoj, vozači su odlučili organizirati masovni prosvjed tijekom utrke u Keniji, ukazujući na dugu praksu intervjua u sceni.
Napredak je postignut prije Rally Islas Canarias u Španjolskoj, gdje je uspostavljen novi dvoslojni sustav. Ovaj sustav omogućuje vozačima više slobode u korištenju neprimjerenog jezika u situacijama poput intervjua uživo, komunikacije s ko-vozačima tokom vožnje i na prometnim dijelovima između faza natjecanja, dok se ta pravila primjenjuju u “nekontroliranim zonama”.
Standardi se i dalje očekuju u ‘kontroliranim zonama’, uključujući konferencije za novinare i druge formalne medijske događaje, gdje će ostati u primjeni stroži standardi ponašanja.
Još nije jasno hoće li se dvoslojni sustav moći replicirati i u F1, gdje su vozači poput Verstappena izrazili frustracije zbog ograničene slobode izražavanja tijekom nedavnog Grand Prixa u Saudijskoj Arabiji.
Ova promjena nastala je nakon sastanka između direktorice FIA Road Sport, Emili Abel, i Juliena Ingrassia, bivšeg suvozača osmostrukog WRC-ovog prvaka Sebastiena Ogiera. Ogier je također istaknuo problem kojeg su vozači imali zbog stroge politike kazni za komentare o organizaciji i sigurnosti natjecanja, čak i kada su ti komentari bili konstruktivni.
Ingrassia je potvrdio da promjene predstavljaju dvoslojni sustav umjesto izmjena Dodatka B Međunarodnog sportskog kodeksa FIA-e, što znači da je postignut sporazum između FIA-e i Worde. Izjavio je: “Vrlo smo zadovoljni što možemo izvijestiti da je sporazum postignut nakon posljednjih tjedana rasprava.” Također je naglasio da će novi sustav omogućiti veće razumijevanje među vozačima i njihovim dugogodišnjim izazovima u evidenciji svojih osjećaja.
U svojim izjavama, Ingrassia je istaknuo važnost zasnivanja ovog novog sustava na specifičnostima rally sporta, gdje su emocije, strast i autentičnost često u središtu iskustva navijača. Ovaj sporazum će, kako vjeruje, omogućiti vozačima da iskažu svoje stvarne emocije tijekom natjecanja, dok će se istovremeno osigurati da se ne tolerira nasilje niti gruba kršenja pravila.
Rekao je da će se nova pravila odmah primijeniti na Rally Islas Canarias, čime se označava nova era u vođenju WRC-a i višem standardu komunikacije između utrka i vozača.