U svijetu automobilske industrije, posebno u disciplini rally sporta, značajne promjene se ne događaju često. No, nedavna odluka FIA-e da revidira svoj rječnik za rally donosi nova i uzbudljiva imena te pojednostavljuje definicije. U četvrtak je Svjetsko vijeće moto sporta odobrilo niz promjena koje će stupiti na snagu 2024. godine, među kojima se ističe preimenovanje “Šalice za cross-country bajas” u “Baja”. Ova promjena obuhvaća sve pet kategorija, čime se stvara jasnija i sažetija terminologija.
Jedan od sržnih aspekata ove promjene je redefiniranje izraza “baja iz trčanja”. Naime, taj pojam, koji se prije koristio za opisivanje mitinga koji traje četiri dana uz dva dana utrka i minimalno 350 kilometara selektivnog dijela, od sada će se jednostavno zvati “Baja”. Ova promjena omogućuje lakše prepoznavanje i komunikaciju o događajima koji uključuju ovu vrstu natjecanja. Tako su tri ključna prvenstva, koja se fokusiraju na Baju, preimenovana u Svjetski Baja Cup, Europski Baja Cup i Bliski Istok Baja Cup.
Osim jednostavnosti, ovim rebrandingom nastoji se postići “Više jasnoće i supstancije”. FIA-jeva ranija terminologija bila je duga i često zbunjujuća, posebno s obzirom na povijest serije koja je prethodno nosila složenije nazive poput Svjetskog kupa za mitinge u cross-country-u. U usporedbi s tim, FIM-ovo vrhunsko Baja prvenstvo koristi kratak i jasan naziv, FIM Bajas Svjetskog kupa, što ga čini lakšim za prepoznavanje i razumijevanje.
Još jedna značajna promjena je preimenovanje rundi W2RC-a. Naime, termin “Cross-Country Rally” zamijenjen je novim nazivom “Rally-Raid”. Ova nova terminologija odražava prirodu natjecanja koja traju tjedan dana i obuhvaćaju pet dana aktivne konkurencije, s ukupnom dužinom od 1200 km. Zanimljivo je da dulji skupovi, kao što je Dakar Rally, koji traje dva tjedna i obuhvaća 2500 km, sada spadaju u kategoriju “maratonskog mitinga”.
FIA je također odlučila promijeniti način na koji se klasificiraju vozila u natjecanjima. Umjesto sustava numeriranja u stilu formule, sada se koriste stvarni opisi vozila. Primjerice, najviša klasa T1 sada nosi naziv “Ultimate”, dok se T2, koja obuhvaća proizvodne automobile, naziva “zaliha”. Ove promjene usmjerene su na olakšavanje identifikacije i prepoznavanja različitih vrsta vozila koja sudjeluju u natjecanjima. Posebno zanimljivo je da FIA nije otkrila imena za potkategorije, poput T1+, koji označava nadograđene T1 automobile, ili T1.U koji označava električne T1 automobile.
U dodatku glavnim klasama, sporedne klase T3 i T4 dobile su nova imena: “Challenger” i “SSV”. “Challenger” se odnosi na svjetlosne prototipove namijenjene SSV-u specifičnim za trkače, dok “SSV” označava proizvodne automobile. Kategorija T5, koja obuhvaća kamione, sada se jednostavno naziva “kamion”. Međutim, važno je napomenuti da ova klasa neće imati vlastito prvenstvo u 2024. godini, što je isključivo slučaj za zalihe.
Na kraju, važno je spomenuti da je oznaka T izvorno potekla iz francuskog izraza “Tout Terrain”, što znači “off-road”. Ova terminologija, zajedno s novim promjenama koje donosi FIA, nastavlja evoluciju rally sporta i omogućuje bolje razumijevanje natjecanja kako za vozače, tako i za gledatelje.