Vodikova gorivna ćelija može se činiti kao koncept iz budućnosti, no ona predstavlja jednu od najuzbudljivijih i potencijalno najrazvijenijih tehnologija u automobilizmu. Unatoč tome što se čini da nikada neće dosegnuti mainstream proizvodnju, postoje naznake da bi se to moglo promijeniti. FIA Extreme H Svjetski kup, novo prvenstvo u Off-Road Motorsportu, planira pokazati svu pomaknutost ove tehnologije, koja bi mogla revolucionirati automobilsku industriju.
FIA Extreme H prvenstvo ne samo da će koristiti vodikove gorivne ćelije, već će i generirati električnu energiju na licu mjesta pomoću stacionarnih gorivnih ćelija. Pionirski timovi u ovom natjecanju, uključujući 25 automobila, koristiti će održivo proizvedeni vodik. Ova inicijativa postavlja temelje za održiviju budućnost u automobilizmu, gdje će ekologija i performanse ići ruku pod ruku.
Automobili sudionici temelje se na konceptu ekstremnih E električnih terenskih trkača. Umjesto tradicionalnih baterija, oni koriste sustav vodikovih gorivnih ćelija od 75 kW koji zamjenjuje dio baterijskog sklopa. Ove gorivne ćelije koriste 2 kg komprimiranog vodika pohranjenog u spremnicima s pritiskom od 700 bara, preuzetim iz modela Toyota Mirai. Ovaj je pristup omogućio stvaranje snažnog i održivog pogonskog sustava prilagođenog uvjetima off-road prijevoza.
U performansama automobila ključna je uloga baterije kapaciteta 325 kW i 36 kWh koja služi kao međuspremnik. Ove baterije osiguravaju kontinuiranu opskrbu energijom, dok vodikove gorivne ćelije daju stabilnu snagu. S dvije električne motore koji ukupno isporučuju 536 bhp, automobili ubrzavaju od 0 do 62 mph u impresivnih 4,5 sekundi. Unatoč svojoj težini od 2200 kg, ova vozila postižu maksimalnu brzinu od 124 mph, što pokazuje nevjerojatne performanse vodikove tehnologije.
Proizvođač gorivih ćelija za ovu inovaciju je Symbio. Međutim, postoji fleksibilnost prema timovima koja im omogućuje korištenje vlastitih sustava gorivnih ćelija ako to požele. Ovo otvoreno pristupno rješenje može potaknuti inovacije i dodatni razvoj u području vodikovih gorivnih ćelija, osiguravajući veću konkurentnost među timovima.
Osim gorivih ćelija, baterije za Extreme H prvenstvo pruža Fortescue Wae, koji je nedavno otvorio tehnički centar u Kidlingtonu, Oxfordshire. Time će se osigurati dovoljna opskrba potrebnim energentima, a istovremeno se implementiraju inovacije koje će se primijeniti u natjecanju. Ove će baterije imati nešto manji kapacitet od onih korištenih u Extreme E, s obzirom na to da je vodik sada primarni izvor napajanja.
Tehnologija koja stoji iza ovih automobila dolazi iz radionica Spark Racing, smještenih u Tigeru nedaleko Pariza. Automobili su dugi 6 metara, a njihovo međuosovinsko rastojanje iznosi 3,2 metra, što je usporedivo s dimenzijama serije BMW 7. Ovi automobili zasnovani su na vrlo čvrstim tubularnim šasijama s strukturama koje su otporne na udarce, što je ključno za sigurnost u ekstremnim uvjetima natjecanja.
Pioneer 25, jedan od automobila koji će sudjelovati, prošao je obvezne testove sudara FIA šasije. U usporedbi s ekstremnim E vozilima, Pioneer 25 ima dodatno ojačano podvozje, koje također uključuje strukture izrađene od ugljika za zaštitu vodikovih sustava. Ove inovacije doprinose sigurnosti vozača i performansama automobila. Tijekom ispitivanja testirali su se vodikovi spremnici pod visokim i niskim tlakom, čime se osigurala njihova otpornost i sigurnost u radu.