U današnje vrijeme, automobilizam nudi spektakl pun adrenalina, ali što kada bismo vam rekli da se možete vratiti u zlatno doba utrkivanja? S novim pravilima koja će stupiti na snagu 2025. godine, povijesni automobili iz 1990-ih i ranijih godina dobit će priliku natjecati se na službenim FIA utrkama, a među njima su i legendarni modeli poput McLaren F1 GTR i Subaru Impreza 555.
FIA World Motor Sport Vijeće nedavno je odobrilo promjene u povijesnim propisima motorsporta, omogućujući automobilima izgrađenima između 1991. i 2000. godine da sudjeluju u natjecanjima sa sancijama FIA. Ova odluka predstavlja značajnu promjenu u načinu na koji gledamo vintage automobile. Prije ove promjene, automobili proizvedeni nakon 1990. godine mogli su sudjelovati samo u demonstracijama ili su morali tražiti alternativne načine da se natječu izvan okvira sancioniranja FIA.
“Ove promjene u Dodatku K Međunarodnog sportskog koda znače da će od 2025. trkački automobili izgrađeni između 1991. i 2000. moći nositi povijesne tehničke putovnice koje im omogućuju da se natječu u FIA prvenstvu i međunarodnim moto sportovima,” izjavila je FIA. Nazvavši to “rijetkom i značajnom nadogradnjom”, ova promjena omogućuje fanovima da uživaju u zvucima i prizorima automobila koji su obilježili jedno nevjerojatno desetljeće tehničkog napretka.
Međutim, kako bi automobili bili obuhvaćeni ovom klasom, moraju proći proces dobivanja povijesne tehničke putovnice. To znači da moraju ispunjavati odredbe propisa, bilo kao homologirani ili ne-homologirani automobili. Odluka o odobravanju dolazi od nacionalnih sportskih tijela, a zatim se dokumentacija šalje FIA Pododboru za usklađivanje vozila na konačni pregled. FIA planira organizirati radionice kako bi vlasnicima automobila iz 1990-ih pomogla da uspješno završe taj proces.
U okviru novog pravila, niz povijesnih trkačkih automobila, uključujući automobile iz Formule 1, Super Touring serije, kao i vozila iz grupe A koja su se natjecala na svjetskim relijima, sada će imati priliku natjecati se u FIA-saniranim događajima. Ova promjena otvara vrata ne samo za obožavatelje, već i za kolekcionare i entuzijaste koji su željni vidjeti kako ovi automobili ponovo osvajaju staze i šume.
Pored FIA-inog nadzora, postoje i brojne regionalne lige koje djeluju pod okriljem ASNS, dok FIA upravlja s četiri glavne povijesne serije: Europskim kupom povijesne formule 3, Europskim povijesnim rally prvenstvom, Trofejom za povijesne redovito skupove i Povijesnim prvenstvom u brdu. Sve te serije pružaju odličnu platformu za natjecanje i uživanje u automobilizmu s povijesnim značajem.
Unatoč tome što će mnogi obožavatelji osjetiti nostalgiju kada legendarni automobili poput Benetton B195 i Williams FW18 ponovno budu nastupali na stazama, postoji i nešto zastrašujuće u tome što su ovi automobili sada postali dijelom povijesti. Vrijeme leti, a s prvim devedesetima koji su prošli prije više od dvadeset godina, vintage trkačka tijela počela su ublažavati propise kako bi uključila automobile iz tog razdoblja. Primjerice, Dakar Classic već dopušta automobile starije od 2005. godine za izdanje 2025.