50 godina Audijevog kultnog petocilindričnog motora
- Audijev kultni petocilindrični motor 2026. puni 50 godina.
- Motor je debitirao u Audiju 100 iz 1976., a kasnije će se nalaziti u nekim od najupečatljivijih trkaćih i reli automobila svih vremena.
- Pet-cilindrični motor vjerojatno će prekinuti proizvodnju krajem 2026. s uvođenjem Euro 7 propisa o emisiji.
Audi će sljedeće godine proslaviti jedan od svojih najznačajnijih motora, dok kultni petocilindraš slavi svoj 50. rođendan. Ovaj legendarni motor je duboko ukorijenjen u Audi DNK, a prvi put se pojavio 1976. godine s drugom generacijom Audija 100.
Razlozi za neobičnu konfiguraciju
U ranim 1970-im godinama, Audijevi inženjeri shvatili su da postojeći četverocilindrični motori ne mogu zadovoljiti inovativne zahtjeve što se tiče performansi i udobnosti. Iako su razmatrali mogućnost šesterocilindričnih motora, ta opcija je bila isključena zbog ograničenja prostora i loše raspodjele težine. Tako su odlučili razviti redni pet-cilindrični motor, temeljen na četverocilindričnom EA827 motoru koji je radio u Volkswagenima i Audijima od ranih 1970-ih. Novi motor imao je obujam od 2144 cc i proizvodio je 100 kW snage.
Pionirske nadogradnje
Pionirske nadogradnje došle su brzo. Godine 1978. predstavljena je dizelska verzija s atmosferskim usisavanjem, dok je 1979. stiglo pravo uzbuđenje s prvim petocilindričnim benzinskim motorom s turbo punjenjem, koji je generirao 125 kW u Audiju 200 5T.

Povijest i uspjesi
Pet cilindraša doista je zaslužio svoj kultni status 1980. godine, postavši srce originalnog Audija Quattro. Ova kombinacija motora s turbopunjačem, međuhlađenjem i stalnog pogona na sve kotače bila je pravi hit na tržištu, donoseći Audiju mnogo pobjeda u motosportu te osvajajući naslov Svjetskog prvenstva u reliju 1982. godine.
Nadalje, trkaći pedigre motora nastavio se kroz različite uspjehe, uključujući slavnu pobjedu Waltera Röhrla na izuzetno zahtjevnom Pikes Peaku 1987. godine. Audi je također iskoristio ovu konfiguraciju u cestovnim automobilima, poput Audija 100 TDI iz 1989., koji je bio petocilindrični turbo dizel s izravnim ubrizgavanjem.

Povratak petocilindraša
Unatoč kratkotrajnom razdoblju kada su V6 motori preuzeli primat sredinom 1990-ih, petocilindraši su se trijumfalno vratili s Audijem TT RS iz 2009. godine, a današnja verzija, 2.5 TFSI motor, ponosno se nalazi u RS3 hatchu i RS Q3 SUV-u. Ova verzija motor proizvodi čak 294 kW snage i 500 Nm okretnog momenta.
Zvučna dinamika i karakter
Jedan od ključnih elemenata koji čini petocilindraša posebnim je njegov karakterističan zvuk. Taj zvuk rezultat je neparnog broja cilindara i jedinstvene sekvence paljenja 1-2-4-5-3. Ova sekvenca djeluje sinergijski, stvarajući jedinstvenu zvučnu dinamiku koja oduzima dah. Geometrija ispušne grane također doprinosi zvuku, zahvaljujući različitim vremenima protoka ispušnih plinova između ispušnih ventila i turbopunjača.

Zaključak proslave i budućnost
Iako je 50. godišnjica Audijevog petocilindraša prilika za slavlje, obeležena je i tugom jer se očekuje da će 2026. godina biti posljednja godina proizvodnje ovog kultnog motora s uvođenjem Euro 7 standarda emisija. Izvršni direktor Audija, Gernot Döllner, potvrdio je da će “cesta pet cilindara vjerojatno završiti s Euro 7”.
Pedeseta godina ovog iznimnog motora mogla bi biti i njegov posljednji jubilej, ali ljubitelji brzine i automobilske povijesti mogu uživati u bogatoj galeriji automobila koji su koristili ovaj motor tijekom godina. Audi je nedavno objavio fantastičnu zbirku fotografija za ljubitelje automobila, omogućujući im da dožive povijest na novi način.















