Utrke na dvije kotača: Pregled MotoGP sezone 2024. i novog koncesijskog sustava
Sezona MotoGP 2024. obilježila je značajne promjene, posebno u pogledu koncesijskog sustava koji je preuređen radi povećanja konkurentnosti među proizvođačima. Međutim, zanimljivo je napomenuti da je Aprilija od svih proizvođača uspjela ostvariti značajan uspjeh, pobijedivši Ducati u nekoliko utrka.
Aprilija kao iznenađenje sezone
Aprilia je tijekom sezone postigla zapažene rezultate, uključujući pobjede u Grand Prixu Americas te sprint utrkama u Portimau i Barceloni. Međutim, iako su ostvarili uspjehe, bili su na rubu prelaska u najnižu kategoriju koncesija, što ukazuje na to koliko je svaka utrka važna za ovu ekipu. U posljednjem trenutku, uspjeli su se osloboditi te prijetnje, što je podvuklo koliko je sezona bila napeta i nepredvidiva.
Novi koncesijski sustav
Za sezonu 2024. koncesijski sustav je remodeliran kako bi postao manje restriktivan, što je omogućilo više tehničke slobode izgledom na razvoj. Proizvođači su podijeljeni u četiri kategorije (A, B, C i D) na temelju bodova osvojeni na kraju sezone. Kategorija D nudi najviše ustupaka, ali je također i najmanje poželjna, jer je rezervirana za proizvođače koji su ostvarili manje od 35% ukupnih bodova.
Na vrhu ljestvice, Ducati je briljirao s 722 bodova, što predstavlja 97,57% od mogućih 740 bodova, osiguravajući time mjesto u kategoriji A za 2025. godinu. Njihov uspjeh je dodatno naglašen povijesnim rezultatima u sprint utrkama, dok su im konkurenti, poput KTM-a i Aprilije, osvojili znatno manje bodova.
Sukob japanskih marki
U isto vrijeme, japanske marke poput Yamahe i Honde suočile su se s izazovima u 2024. godini. Yamaha je osvojila samo 124 boda, dok je Honda osvojila 75 bodova, što ih je ostavilo daleko ispod praga od 260 bodova potrebanog za prebacivanje u kategoriju C. Ovaj pad je izazvan brojnim faktorima, uključujući slabiji performans motocikala u usporedbi s prethodnom godinom.
Zanimljivo je da su Yamaha i Honda tijekom 2024. doživjele još gori rezultat nego prošle godine, što dodatno komplicira njihov položaj unutar koncesijskog sustava. Iako su oboje imali prava na dodatne testove, njihovi rezultati nisu bili dovoljno jaki da bi se približili većim rivalima.
Učinak koncesija na razvoj i performanse
S obzirom na novine u koncesijskom sustavu, proizvođači su sada suočeni s izazovima koji će odrediti njihov razvoj i strategiju. Ducati neće imati mogućnost sudjelovati s Wildcard vozačima, dok će KTM i Aprilija imati veće slobode u testiranju i razvoju svojih motora.
Yamaha i Honda, s druge strane, imaju mogućnost širih testiranja sa svojim vozačima, što će im pomoći u razvoju boljih verzija svojih motocikala. Ove strategije mogu biti presudne u cilju povratka konkurentnosti i osvajanja više bodova u sljedećim sezonama.
Sustav koncesija za sezonu 2025.
Novi sustav koncesija za sezonu 2025. godine predviđat će jasne razrede za svakog proizvođača. Ducati će ostati u kategoriji A, dok će KTM i Aprilija biti u kategoriji C, dok će Yamaha i Honda završiti u najnižoj kategoriji.
Kategorija | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Marke | Ducati | N/a | KTM, Aprilia | Yamaha, Honda |
Postotak | Više od 85% | 60-85% | 35-60% | Manje od 35% |
Gume | 170 | 190 | 220 | 260 |
Vozači | Testni | Testni | Test piloti | Besplatno |
Krugovi | 3 staze | 3 staze | 3 staze | Svi GP krugovi |
Wildcard | 0 | 3 | 6 | 6 |
Motori | 8 | 8 | 8 | 10 |
Specifikacija | Smrznut | Smrznut | Smrznut | Besplatno |
Dopuštene ploče | 2 | 2 | 2 | 3 |
Izmjene u koncesijskom sustavu i njihova primjena nikada nisu bile tako važne, jer od njih ovisi konkurentnost i uspješnost proizvođača u narednim sezonama. Utrke MotoGP-a postaju sve napetije, a svaka utrka može preokrenuti tijek prvenstva i definirati nove heroje. Zanimljivo će biti vidjeti kako će se situacija razvijati u nadolazećim sezonama i hoće li novopridošli izazivači uspjeti zadržati korak s dominantnim Ducatijem.