Posljednji svjetski prvak 18 podnožja prije jednog dizajna
Kada je Michael Spies pobijedio na Svjetskom prvenstvu u podnožju 18 1995. godine, vozeći svoj Julian Bethwaite dizajnirani Winfield Racing Skiff, zakoračio je u povijest kao posljednji osvajač naslova prije uvođenja novog formata jednog dizajna. Ovaj novi koncept je prvi put uveden 1996. godine, stvorivši značajnu promjenu u svijetu jedriličarskih natjecanja.
Nakon osvajanja svjetskog prvenstva 1995. protiv flote od 27 brodova, Michael se povukao iz natjecanja u klasi 18S. Međutim, nedavno se vratio kao voditelj i trener tima Shaw and Partners Financial Services na prestižnom JJ Giltinan 18ft Skiff prvenstvu u luci Sydney 2025. godine. Taj povratak nije bio samo povratak na jedriličarsku scenu; to je bio trenutak introspekcije o njegovoj bogatoj karijeri i promjenama koje su se dogodile tijekom godina.
Michaelovo jedriličarsko putovanje započelo je rano. Počeo je jedriti s ocem u klasi čaplje, gdje su bili jedan od vodećih timova u floti od 100+ brodova. Njegova prva međunarodna regata održala se 1967. godine u Aucklandu, gdje su pobijedili, a kasnijih godina natjecao se u klasi sabota. Plovio je u klubu Hunters Hill, čija je seniorska klasa bila 12-ft skiff, koji su se smatrali jednim od najzahtjevnijih jedrilica na svijetu zbog svoje specifične konstrukcije i pravila kombinacija jedara.
“Gledao sam neuspjehe svog oca” – prisjeća se Michael – “što mi je bio veliki poticaj da krenem u natjecateljske vode. Mnogi mornari iz klase sabota težili su preći na 12-ft skiffove, jer su se smatrali odskočnom daskom prema 18-ft skiffovima.”
1970-e su bile zlatna era za 18 podnožja. Ova klasa dobila je značajnu medijsku pokrivenost, a skiperi su postali poznati među sportskom javnošću. Michael se sjeća: “Svake su nedjelje i ponedjeljka izlazile novine s vijestima o utrkama, a svaki je mladić sanjao o tome kako će jednog dana jedriti u klasi od 18 podnožja.”
Povrh toga, kvaliteta i uzbuđenje lokalnih natjecanja u Australiji značajno su porasla snažnim dolaskom novih timova i plovila iz drugih zemalja, uključujući SAD, Veliku Britaniju, Francusku i Italiju. Legendarna imena poput Iaina Murraya, Johna Winninga i Davida Portera oblikovala su ovaj sport tijekom tog razdoblja, a inovacije novozelandskih dizajnera poput Brucea Farra i Russella Bowlara donijele su nova saznanja u gradnju skiffova.
Michael opisuje svoje iskustvo: “Kao junior, družio sam se sa svojim klupski prijateljima, a moja upornost se isplatila kada sam dobio poziv u timu prije 50 godina, u dobi od 15 godina.” Njegovo prvo plovilo bilo je dizajnirano i izgrađeno od strane Phila Stevensona, a s 18 godina prvi put se natjecao u klasi 18-ft skiffova.
Nakon nekoliko sezona u klasi 12-ft skiff, Michael se vraća 1981-82. u klasu 18-ft kao skiper kod Anthonyja Scalia. Tijekom godina, plovio je na raznim brodovima, različitim timovima, a osvojio je izvanredne rezultate, uključujući svjetsko prvenstvo 1993. i 1995. godine. Njegov povratak u klasu 18 mogao se smatrati dolaskom kroz turbulentne godine u njegovoj karijeri.
Dok je uživao u uspjesima, Michael se također suočavao s izazovima, uključujući povremeno povlačenje iz natjecanja. No, njegova ljubav prema jedrenju nikada nije izblijedjela. “Jednom kada ste bili u razredu, to postaje dio vašeg identiteta za cijeli život,” kazao je, implicirajući duboku strast i predanost tom sportu.
Nakon što se natjecao u 46 Sydney-Hobart utrka i osvojio brojne međunarodne regate, Michael se ponovno uključio u klasu 18-ft skiffova s ciljem ponovnog osvajanja naslova i daljnjeg doprinosja razvoju klase.
U njegovoj ulozi trenera tima, Michael je pakovao bogatstvo iskustava i znanja, teživići poboljšanje izvedbe tima Shaw i Partners Financial Services. Njihova suradnja rezultirala je timom koji je završio na 10. mjestu na Giltinan prvenstvu, iako su njihovi ciljevi išli iznad toga. “Odabrali smo sponzore koji su osigurali dobar plasman i stvorili pozitivno okruženje unutar tima,” kazao je Michael.
Emma Rankin, skiperica tima, izrazila je veliku zahvalnost prema Michaelovim upravljačkim vještinama, ističući važnost timskog duha i međusobne podrške. “Naučili smo puno o međusobnom povjerenju i kako se nositi s izazovima,” dodala je, govoreći o timskoj sinergiji koja ih je vodila kroz natjecanje.
S jedne strane, Michaelova priča priča o uspjesima i neuspjesima, o strasti prema moru i sportu koji oblikuje njegov identitet. S druge strane, njegova povezanost s timom, i napori da podijeli znanje s mlađim generacijama, čini ga istinskom legendom u svijetu jedriličarenja.
Frank Quealey
Australian 18 Footers League Ltd.
Zainteresirani ste vidjeti više vijesti o Skiff od 18 ft?