Rasprostranjenost se utrkuje protiv vremena, terena, vremena, a ponekad i vlastitih instinkta. Bez jama zaustavlja se i rijetko savršena površina, to ste samo vi, vaš suvozač i cesta koja nikad nije ista dva puta.
Od sunca do maglovitih uvjeta, klizajući se kroz šljunak, snijeg, a možda čak i rijeku, kontroliran je kaos preko neprestanog mijenjanja krajolika. Off-road sport je brutalan u svojim zahtjevima, a izazovi s kojima se vozači suočavaju čine ga ne samo fizički, već i psihološki zahtjevnim.
Također pročitajte | Mist, mettle i magija: Ljepota Menchukha
I ne čudi da Martins Sesks, vozač mitinga treće generacije, naziva ga “jednim od najtežih sportova moto utrka”. Još od malih nogu, Sesks se suočavao s izazovima koji su oblikovali njegovu karijeru. “Mislim da je to jedan od razloga zašto sam odabrao okupljanje,” priznaje on.
Na pravom putu
Rođen u obitelji moto sporta, Sesks nije osjećao pritisak da slijedi isti put. No, strast prema okupljanju ubrzo je počela rasti. Njegov otac, također vozač rally-a, bio je prisutnost koja mu je pomogla da navigira svojim putovanjem kroz sport.
“Imao sam ljude u osobnom životu koji su mi mogli dati savjete, voditi me kroz ranu karijeru i pomoći mi da umanjim pogreške,” kaže Sesks. Njegovo sudjelovanje u juniorskom svjetskom prvenstvu u rally-u i kasniji uspjesi u Europskom rally Championship (ERC) sa MRF Tyres prikazali su njegov brz napredak.
Godine 2022. ostvario je nevjerojatan uspjeh na domaćem ERC rundu u Latviji, osvojivši svih 12 faza, nešto što je prethodno postigao samo devetostruki svjetski prvak Sebastien Loeb. “To je bila prekretnica,” prisjeća se. Njegov uspon u svijet rally-a bio je brz i odlučan.
Svjetska pozornica
Godine 2024., SESKS je ušao u vrhunsku kategoriju WRC-a, vozeći selera runde s M-Sport Ford World Rally timom. No, njegova prva sezona s četiri utrke bila je više fokusirana na stjecanje iskustva nego na osvajanje postolja.
Impresionirao je snažnim prikazima u Poljskoj, Latviji i Čileu, sa završetkom petog mjesta u Poljskoj i dobrim rezultatima u svom rodnom gradu. Ipak, tehnička greška u posljednjoj fazi koštala ga je postolja, ali su lekcije iz te godine ukazale na važnost dosljednosti u ovom elitnom sportu.
Godine 2024. SESKS je ušao u vrhunsku kategoriju WRC-a, vozeći selera runde s M-Sport Ford World Rally timom. | Fotograf: poseban aranžman
“Jednom kada stignete tamo, radi se o ostajanju utemeljenim. To je svakodnevni posao – probudite se i vozite automobile za rally kako biste osigurali svoje mjesto i svoj potencijalni ugovor o vožnji za godine koje dolaze,” objašnjava Sesks. Njegove ambicije nisu skromne – “Svačiji plan i san je postati svjetski prvak, ali morate biti realni.”
Ostajući vjeran svojim korijenima
Za sezonu 2025., Sesks je isplanirao šest utrka, uključujući Švedsku, Portugal, Sardiniju, Grčku, Estoniju i Finsku. Njegova uloga kao prvog latvijskog vozača u WRC-u daje mu posebnu motivaciju, naročito zbog potpore obožavatelja kod kuće. Njegova rekordna pobjeda na domaćem terenu značila je nevjerojatno povećanje njegovog samopouzdanja.
Dok uživa u “izazovu” vožnje u inozemstvu, njegove veze s domaćim natjecanjem i dalje su snažne, osobito zahvaljujući svom timu MRF. “Tada su ljudi vidjeli potencijal u našoj suradnji,” ističe Sesks.
MRF -ova naslijeđa
Sesksova suradnja s MRF-om simbolizira ne samo strateški potez u njegovoj karijeri, već i jačanje nasljeđa okupljanja koje traje desetinama godina. MRF, koji je dominirao indijskom scenom rally-a, sada postaje sve prisutniji na međunarodnim natjecanjima.
Putanja MRF-a započela je 1970-ih, i od tada su stekli reputaciju na domaćoj sceni, a kasnije i proširili se na Azijsko-pacifičko prvenstvo (APRC) i ERC. Oslonivši se na talente poput Gaurava Gilla, MRF je učinio značajne korake koje su ih postavile na svjetsku mapu.
Unatoč svom globalnom uspjehu, indijski rally se suočava s brojnim izazovima, a suštinski problemi s kojima se susreću domaći vozači odražavaju se u Seskovim vlastitim izazovima u karijeri.
Podjela u indijskom mitingu
Kontrast između međunarodnog uspjeha MRF-a i borbi s kojima se suočavaju lokalni vozači, poput Gaurava Gilla, postaje sve jasniji. Gill ukazuje na nevjerojatne troškove koji prate sudjelovanje na natjecanjima. “U ovoj zemlji, biti fer, novac, proračuni i troškovi su na drugoj razini,” naglašava on.
Ove borbe ukazuju na to da dok se MRF širi na međunarodni uspjeh, domaći vozači još uvijek trebaju prevladati resursne i infrastrukturne izazove. Ove prepreke su, naravno, prisutne i u Seskovoj karijeri, gdje se suočava s stalnim potreban za unapređenjem i osiguravanjem sponzorstava.
Put ispred
Sesks ostaje nada kada je riječ o njegovoj karijeri i ulozi Indije u budućnosti rally-a. Njegova suradnja s GM Motorsports i MRF-om donosi nova uzbuđenja. “Zaista sam uzbuđen zbog cilja – brzog, pouzdano indijskog rally automobila koji je međunarodno konkurentan,” kaže.
Za njega, putovanje nije samo o natjecanju na stazi, već i doprinos globalnom rastu sporta koji toliko voli. Dok on i MRF nastavljaju gurati granice, oni se suočavaju s izazovima jednog od najzahtjevnijih motorskih disciplina – off-road rally svijeta.