Prvi dio ove serije istražuje potrebu za namjenskim krugom moto sporta u Sarawaku.
Kuching: Brzi automobili, tijesni zavoji i nema mjesta za pogreške. Drifting nije za slabovidno srce.
U Maleziji, motorsport dobiva na značaju kroz događaje poput D1 Grand Prix (D1GP) i serije Drift Jugoistočne Azije (SEADS). No, većina akcije događa se u poluotoku Malezije, gdje su krugovi, sponzori i timovi više uspostavljeni. Suprotno tome, Istočna Malezija, posebno Sarawak, još uvijek razvija svoju moto sportsku infrastrukturu, oslanjajući se na neovisne drifterske i šire zajednice.
Za većinu trkača, putovanje započinje u ligama kartinga ili na ulaznoj razini poput Malaysia Speed Festivala (MSF), koji nudi pristupačne i konkurentne utrke. Napredak na profesionalnoj razini obično zahtijeva licencu Motorsports Association of Malaysia (MAM) i formalno usavršavanje kroz trkačke škole. Međutim, put do postajanja profesionalnog vozača u Maleziji nije bez izazova.
Visoki troškovi povezani s obukom, opremom i konkurencijom, zajedno s ograničenim pristupom objektima u određenim područjima, čine ga zahtjevnom potragom. Za dva Sarawaka driftera, Fish Lee i Kingson Kho, drifting je više od konkurencije; to je misija da se njihova matična država stavi na globalnu kartu moto sporta.
Unatoč nedostatku posvećene staze i ograničenoj financijskoj podršci, ovi trkači iz Kuchinga prkosili su šansama, dokazavši da Istočna Malezija ima ono što je potrebno za natjecanje na najvišoj razini. Njihova putovanja, obilježena neuspjesima, upornošću i strašću, odražavaju i borbe i potencijal Sarawakove siromašnije scene.
Od drag utrka do driftinga
U 36., Lee Kwok-Yih, poznatiji kao Fish Lee, postigao je ono što je malo Sarawakian driftera uspjelo. Godine 2024. osvojio je prvenstvo u Drift Kings Asia u Indoneziji, ističući se kao glavni kandidat u seriji. Vozeći Nissan S15 s 500 konjskih snaga, Lee je pobijedio suparničke automobile s do 800 konjskih snaga i osvojio prvo mjesto. Njegova pobjeda došla je iz neočekivanih početaka.
“Nisam ni znao mogu li sudjelovati u međunarodnom događaju,” rekao je. “Upravo sam otišao na brifing, uspavao se i sljedeće što sam znao, nazvali su moje ime.” Taj je ležerni ulazak postao povijesni trenutak, onaj koji ga je učinio rastućim imenom u azijskoj drifting sceni. Početkom ove godine, u veljači, Lee je zauzeo treće mjesto u 3. i 4. krugu indonezijske noge Seads, podružnice formule Drift.


Prevladao je ozbiljan neuspjeh neposredno prije utrke kada je njegov automobil zapalio. “Automobil je zapalio. Svi su bili na rubu, ali moj tim nije odustao. Neumoljivo su radili i na vrijeme su automobil vratili na put,” prisjetio se.
Prije odlaska, Lee je zapravo bio dragi trkač, sudjelovao je u sprintu od 0 do 400 metara. Ali ograničen pristup stazama u Sarawaku gurnuo ga je da istraži drugačiji put u moto sportu. “Bilo je to jedno vrijeme kada me policija upozorila u Baku. Vidjeli su moj automobil i rekli: ‘Ako dođete opet, zaključit ću vaš automobil,'” nasmijao se.
Prebacio se na drifting 2022. godine, prelazak koji je došao s vlastitom krivuljom učenja. “U početku nisam mogao dobiti tehniku. Htio sam odustati nakon dva tjedna,” priznao je. Do 2022. godine Lee se službeno pridružio Kuching Drift Crew (KDC), a kasnije postao njegov predsjednik.


Probijanje u profesionalnu scenu
Tridesetogodišnji Kingson Kho imao je sličan početak, ispunjen pokušajem, pogreškom i mrvicom. “Mislio sam da mogu samo povući ručnu kočnicu i otići, ali samo sam radio krafne,” prisjetio se. Pod vodstvom iskusnog pro-driftera Bennyja Chin-a, Kingson je izoštrio svoje vještine i pridružio se dvama najboljim timovima Malezije: TP Autowork i FRT Fusing Racing Team.
Njegov proboj dogodio se 2021. godine kada je postao prvi Sarawakian koji se natjecao u D1GP Maleziji. Prije toga, ušao je u PD krug za otvaranje Drift Challenge i srušio se.



“Bila sam previše samouvjerena. Drifting u Kuchingu s automobilom s malo konjskih snaga bilo je lako. Ali kad sam se prebacio na snažnu snagu, sve se promijenilo. Brzina, kontrola, sve se dogodilo tako brzo,” rekao je.
Danas su Kingson i Lee među malom, ali rastućom zajednicom koja je odlučna podići Sarawakian kako se odveze do novih visina.
Trošak uspona

Oba driftera suočavaju se s uobičajenom borbom: infrastrukturom i financiranjem. Dok njihovi zapadno malezijski kolege uživaju u pristupu pravilnim krugovima, Sarawakian trkači se oslanjaju na privremene ili posuđene prakse.
“Nekada smo trenirali u parku Samarahan Drift u blizini civilnog centra Kota Samarahan, ali ljudi su se žalili. Rekli su da smo spalili njihov kukuruz,” prisjetio se Lee. Iako je vlada otvorila stazu karata u Miri Permy Jaya 2023. godine, troškovi prijevoza automobila redovito otežavaju. U međuvremenu, PJM staza, privremeni krug treninga na parkiralištu stadiona Sarawak u Petri Jaya, prebrzo istroši gume i nije prikladan za stručno usavršavanje.
Sponzorstvo je još jedna uzbrdo bitka. “Da smo u Kuchingu imali odgovarajuću stazu, možda bi sponzori pomogli. Ali kad odemo u Miri, neće ni dati 1.000 RM,” rekao je Lee.
Sam automobil na početku košta oko 30,000 RM, isključujući rezervne dijelove, održavanje i transport. U ovom trenutku, Kingson ostaje izvan staze, prizemljen neuspjehom V8 motora koji je zaustavio njegovu sezonu.
“Dijelovi su iz Sjedinjenih Država. Trebat će šest mjeseci samo da ih dobiju, a zatim još dva mjeseca za obnovu i testiranje,” objasnio je.

Lebdeći prema budućnosti
Unatoč tim izazovima, oba driftera ostaju nadaju se, posebno s vijestima o predloženom GEDONG krugu, koju je u studenom prošle godine najavio premijer Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg.
“Ako je staza izgrađena, možemo ugostiti međunarodne događaje, baš kao što smo ugostili Malezijske igre (SUKMA). To nije nemoguće,” rekao je Lee. Za njega bi stalni krug mogao privući sponzore, ponuditi pravne prakse i podići Sarawakov moto sport na globalne standarde. Kingson odjekuje viziju. Za njega, radost plutanja nije u trofejima, već u zajednici.
“Okupili smo driftere iz Kuchinga, Miri, Bintulua, čak i Sabah. Mi smo jedno.”
Put ispred
Budući da Sarawakian Talent nastavlja rasti, Lee je nedavno osigurao drugo mjesto u 5. i 6. krugu serije Tajland Drift, održane 19. i 20. travnja. Sada se kvalificirao za natjecanje u Malezijskoj seriji Drift, koja će biti domaćin 7. i 8. kolo, 5. i 6. srpnja.
Njihova poruka za težnjake? Strpljenje. Priprema. Strast. “Drifting je lako započeti, ali potreban vam je pravi automobil, ispravno postavljanje i pravi način razmišljanja,” rekao je Lee. “Ne dopustite da vas negativni komentari zaustave. Ako to volite, samo nastavite.” Nisu jednom zaletili za sebe; voze se za Sarawak.