MotoGP-ovo smanjenje kolektivnog ispitivanja pune mreže tijekom posljednjih godina naglasilo je ključnu ulogu testnog jahača, koju obnašaju tj. sve tvornice MotoGP-a. Ove uloge često ispunjavaju jahači s prethodnim iskustvom u vrhunskim utrkama, što ih čini vitalnim za razvoj motora i tehnologije. Redovitim vozačima na trkačkim vikendima nerijetko nedostaje vremena za opsežne testove, posebno u zahtjevnom formatu sprinta, što testnim jahačima omogućuje da preuzmu glavni teret razvoja između utrka.
Iako se većina testiranja odvija izvan vidokruga medija i gledatelja, testni jahači također se suočavaju s izazovima, kao što su povrede ili potreba za ‘wildcard’ nastupima u utrkama. Njihovi nastupi često nude priliku za usavršavanje i daljnji razvoj motocikala. U ovom članku istražujemo kako svaka od pet trenutnih tvornica MotoGP koristi svoje testne vozače kako bi unaprijedila svoju konkurentnost na stazi.
Ducati
Ducatijev razvoj MotoGP-a, u kojem dugogodišnji tester Michele Pirro igra ključnu ulogu, doveo je do ironije da je Pirro dobio manje šansi za utrku u premijernoj seriji. Prema revidiranom koncesijskom sustavu, Ducati je svrstan kao “rang A” proizvođač, što mu onemogućava unose na divlje kartice u sezoni. Tako je Pirro, koji je ranije sudjelovao s wildcard statusom, sada na stazi samo u slučaju ozljede redovitih vozača.
Pirro se ističe u radu na razvoju Ducatijevih motocikala izvan trkačkih vikenda, a njegovi uspesi u talijanskim superbikerima, gdje je osvojio sedam naslova, dodatno pojačavaju njegovu reputaciju. Njegova ključna odgovornost daje značaj kontinuiranom razvoju i usavršavanju performansi motocikala.
KTM

Veteran Dani Pedrosa, koji je postao testni jahač nakon završetka svoje vrhunske karijere s 31 pobjedom, predstavlja značajnu igračku za KTM. Pedrosa se smatra jednim od najcjenjenijih resursa, a polako se počinje kretati prema menadžerskim ulogama, poput njegovog prethodnika, Mika Kallioa.
Uz Pedrosu, KTM ima Jonas Folger kao testnog vozača, koji se vraća u MotoGP nakon problema s zdravljem. Ovi jahači zajedno igraju važnu ulogu u razvoju motocikala, a Pedrosa se pokazuje konkurentnim u svojim nastupima, dok mladić Pol Espargaro nastavlja preuzimati njegovo nasljeđe u testnom timu.
Aprilija

Bivši svjetski superbike redoviti Lorenzo Savadori također igra ključnu ulogu u testiranju MotoGP-a za Apriliju. Njegovo iskustvo na međunarodnoj razini, iako manje istaknuto u MotoGP-u, donosi veliko znanje i uvid unutar ekipnog rada. Savadori je ključan za razvoj RS-GP motocikla i aktivno sudjeluje u testiranjima kao vozilo wildcard.
U prošlosti je Savadori dijelio ulogu s Matteom Baioccom, koji je sada trener i analitičar, a njegovo znanje i ekspertiza dobivaju pohvale od Aprilije, osobito od veterana Aleixa Espargara.
Yamaha

Cal Crutchlow preuzima ulogu testnog jahača s Yamahom, ali njegov rad je bio ograničen 2024. zbog zdravstvenih problema. Tijekom njegove odsutnosti, Yamaha se okrenula World Superbike vozaču Remy Gardner, a također je uključila i MotoGP pobjednika Andrea Dovizioso u testiranja.
Yamaha je također u postupku potpisivanja Augusto Fernandez, koji će preuzeti ulogu testnog jahača u narednoj sezoni. Kao proizvođač ‘rang D’, Yamaha ima pravo koristiti svoje vozače u privatnom testiranju, no raspored utrka im onemogućava da se u punoj mjeri posvete razvoju.
Honda

Kao i Yamaha, Honda se također suočava s izazovima kao proizvođač ‘ranga D’. Stefan Bradl je dugo godina bio glavni testni vozač, ali dok se Bradl zadržao i za 2025., Aleix Espargaro će se prvi put pridružiti programu nakon povlačenja iz aktivnog natjecanja. Njegova iskustva i znanje će zasigurno pomoći Hondi u razvoju i osigurati povezanost između europskih trkačkih operacija i razvoja u Japanu.
Honda planira koristiti Nakagami u testnim aktivnostima za 2025., čime će ojačati svoju testnu strukturu. Ovakav testni tim predstavlja moćan resurs za Honda, čime se umanjuje potreba za dodatnim ‘wildcard’ vozačima s obzirom na ograničen broj dostupnih mjesta.