Porast kilometara putovanja automobilom u Škotskoj: Trendovi i posljedice
Nove brojke objavljene nedavno otkrivaju zanimljive trendove u korištenju automobila u Škotskoj. Broj kilometara koje vozači prevaljuju porastao je s 34,4 milijarde u 2022./23. na gotovo 35,4 milijarde u 2023./24. godini, što predstavlja rast od 3%. Ova statistika dolazi u vrijeme kada se Škotska suočava s ambicioznim ciljevima za smanjenje emisije CO2 i promicanje održivijih oblika transporta.
Ograničenja brzine i zaštita okoliša
Usprkos pritužbama vozača na nova ograničenja brzine, koja se u Škotskoj postavljaju na 20 mph, kontinuirani porast putovanja automobilom ukazuje na otpor prema promjenama i potrebnim preusmjeravanjima u prometnoj politici. U mnogim gradskim središtima uvedene su zone s niskim emisijama kako bi se ograničilo kretanje starijih, više kontaminirajućih vozila, no čini se da promjene nisu dovoljno utjecale na smanjenje korištenja automobila.
Kritike na račun vlade
Kritike dolaze iz raznih političkih krugova, uključujući i od strane Škotske laburističke stranke. Glasnogovornica Claire Baker ukazuje na to da je trenutna vlast zanemarila javni prijevoz, što utječe na svakodnevni život građana. Njene riječi ukazuju na frustraciju i nadu da će se stvoriti bolji uvjeti za korištenje javnog prijevoza, smanjujući time ovisnost o automobilima.
Ciljevi štednje i javni transport
Škotska vlada postavila je cilj smanjiti kilometražu koju prevaljuju vozači osobnih automobila za 20% do 2030. godine. Ovaj cilj dio je šire strategije koja ima za cilj smanjenje emisije stakleničkih plinova. No, prema tvrdnjama generalnog revizora Škotske, Stephen Boyle-a, smanjenje automobilske kilometrine čini se malo vjerojatnim bez adekvatnog vođenja i podrške ovim ambicioznim ciljevima.
Utjecaj javnog prijevoza na prometne navike
Zanimljivo je kako su u prethodnom razdoblju zabilježeni porasti korisnosti javnog prijevoza. Mark Ruskell, član Škotske zelene stranke, ističe da su investicije u javni prijevoz davale rezultate – ljudi su spremni koristiti javni transport kad su im dostupne kvalitetne usluge. S obzirom na to, postavlja se pitanje hoće li vlada uložiti dodatne resurse u stvaranje održivijeg sustava transporta koji bi smanjio broj vozila na cestama.
Prioriteti vlade u prometnoj sigurnosti
U svjetlu izazova s prijevozom i povećanih prometnih nezgoda, škotska vlada naglašava sigurnost na cestama kao prioritet. Sekretarica kabineta za promet, Fiona Hyslop, ističe da će sigurnost ostati ključna zadaća i da će se raditi na suradnji s različitim partnerima kako bi se učinila cjelokupna prometna infrastruktura sigurnijom.
Ukratko, porast broja kilometara koje vozači prevaljuju predstavlja izazov za politikom održivog transporta i ekoloških ciljeva u Škotskoj. Rastući broj putovanja automobilom naglašava potrebu za promjenama u javnom prijevozu i načinima na koje se vozači potiču na korištenje održivijih opcija. U ovom trenutku, jasno je da će nadolazeći izazovi zahtijevati fleksibilnost, strategiju i suradnju među svim dionicima.