Korijeni njemačkog proizvođača automobila Audi čvrsto su ukorijenjeni u moto sport. Od Auto Union trkaćih automobila iz 30-ih, pokretanih V16 motorom s kompresorom, do inovativnog Quattra koji je godinama dominirao svjetskim prvenstvom u reliju, do S1 Hoonitron EV Kena Blocka… kada Audi postane velik, stvarno ide veliko.
Unesite RS Q e-tron. Audi je 2021. godine prvi put svijetu pokazao ovaj automobil za rally raid izrađen po narudžbi, zajedno s zvjezdanom postavom vozača prvaka. Imao je samo jednu misiju: pobijediti na reliju Dakar. Ništa više, ništa manje.
Ovo je priča o tome kako je Audi zaronio u svoju zbirnu kantu za dijelove kako bi stvorio hibridno čudovište koje će se suprotstaviti najboljim timovima u svijetu cross-country rally utrka. I pobijedio. Time je postao prvo i jedino električno vozilo koje je pobijedilo u najtežoj terenskoj utrci na planetu.
Malo Frankensteina, ima li tko?
|
2024 Audi RS Q e-tron |
|
|
Pogonski sklop |
Tri električna motora Audi Formula E, baterija od 52 kWh i 2,0-litreni redni 4 s turbopunjačem (generator) |
|
Vlast |
384 KS |
|
Zakretni moment |
600 lb-ft (procijenjeno) |
|
0-60 mph |
4,3 sekunde (procijenjeno) |
|
Najveća brzina |
106 mph |
Godine 2020. Audi Sport je najavio da će kreirati novi reli automobil po mjeri pod svojom zastavom e-tron EV. Cilj? Pobijediti na reliju Dakar, vjerojatno najzastrašujućem motociklističkom događaju na svijetu, koji pokriva oko 5000 milja najtežeg, najgrubljeg i najtežeg terena na svijetu.
Bio je to u najmanju ruku ambiciozan pothvat. S obzirom na to da se neke etape u dvotjednom događaju protežu i do 600 milja, nijedna baterija neće moći dati dovoljno energije za dovršetak etape, a kamoli imati dovoljno snage za pokretanje elektromotora koji je dovoljno snažan da radi s flotom tvorničkih kamiona poput Toyota Gazoo Racinga, pokretanih 3,5-litrenim V6 motorima s dvostrukim turbopunjačem od 354 KS.
Ukratko, tradicionalna postavka električnog vozila na utičnicu ne bi bila dovoljna. Audi Sport trebao je razmišljati šire. Tako su inženjeri došli do inovativnog rješenja koje opisuju kao najsloženije trkaće vozilo koje je tvrtka ikada napravila. Koristeći dva električna motora iz trkaćeg automobila Formule E marke i treći koji služi kao generator, inženjeri Sporta umetnuli su trkaći motor DTM Audi u okvir.
Dodavanje trkaćeg motora s unutarnjim izgaranjem od 270 KS već dogovorenom električnom motoru od 384 KS? To je više od 600 KS! Pa, nažalost ne. DTM motor nema izravan utjecaj na stvarni pogon RS Q e-trona. Umjesto toga, služi samo kao visoko učinkovit i snažan sustav za pretvorbu energije, poznat i kao generator.
Hans! Donijeti Ona Kalkulator!
|
Audi Formula E 2021 |
|
|---|---|
|
Pogonski sklop |
Dva elektromotora Audi Formula E, baterija od 52kWh |
|
Vlast |
340 KS |
|
Zakretni moment |
600 lb-ft (procijenjeno) |
|
0-60 mph |
3 sekunde |
|
Najveća brzina |
150 mph (procijenjeno) |
Audi se pridružio potpuno električnoj kategoriji Formule E u godini njezina početka, 2014. Od prve utrke, Audi je sparingirao na oštrijem kraju terena. Bolide Formule E pokreću dva električna motora, koje isporučuje proizvođač. Sustav baterija standardiziran je od 52 kWh, a isporučuje ga McLaren svim timovima. U Audijevom slučaju, električni motor MGU05 proizvodi do 170 KS, za kombiniranu snagu od 340 KS.
Audi se povukao iz Formule E 2021., a momčad je završila s kamionom rezervnih dijelova, uključujući one MGU05 motore. I tako, za novi Dakar rally automobil, inženjeri nisu morali daleko tražiti električne motore, dobro dokazane u okruženju motosporta. Nova kada od karbonskih vlakana razvijena je za novi reli automobil, s nekoliko jedinstvenih trikova u igri. Paket baterija od 52 kWh daje dovoljno energije za napajanje bolida Formule E za oko 70 milja ravnomjerne utrke, što nije ni približno dovoljan domet da se pokrije etapa od 600 milja utrke s pedalom do metala na nekim od najnegostoljubivijih terena na planetu.
Stoga su inženjeri smislili lukav plan: upotrijebiti motor iz Audijevog DTM programa trkaćih touring automobila, koji proizvodi 270 KS. Ovaj motor služi samo kao generator, puni relativno malu bateriju u kretanju kroz treći električni motor. Kada rezerve baterije padnu ispod određene razine, uključuje se benzinski motor, vrteći se pri konstantnih 4000 okretaja u minuti. Rezultat je vrlo učinkovit generatorski sustav koji također pruža neobične zvučne efekte: umjesto normalnog urlanja trkaćeg motora, vozača koji mijenja brzine, uz pucketanje i praskanje, e-tron juri prema vama, motor jezivo vrti na konstantnih 4000 okretaja u minuti.
Ali natjerati sve te rezervne dijelove kante da ispravno rade zajedno… pa, to je bila druga stvar. Bila je potrebna hrpa vrlo pametnih inženjera u bijelim laboratorijskim jaknama da bi shvatili sve jednadžbe.
Tehnološko remek-djelo
Tu su bili Audijevi inženjeri. Imali su dva električna motora provjerena u utrkama, po jedan za svaku osovinu. Imali su još jedan električni motor koji je radio kao generatorski sustav. A u igri je bio i DTM trkaći motor koji je služio kao generator. Spojiti sve te elemente zajedno na način da Audi može pobjeđivati na utrkama bio je neistražen teritorij.
Inženjeri su osmislili pogonski sustav koji uključuje jednobrzinski trkaći mjenjač po osovini. Ovo je povezano s diferencijalnim sustavom ograničenog proklizavanja, kojim upravljaju ugrađeni računalni sustavi kako bi se osigurala najbolja moguća trakcija. Isto vrijedi i za središnji diferencijal, koji usmjerava snagu na osovinu s najboljom trakcijom. Alternativno, posada može ručno prilagoditi raspodjelu okretnog momenta između prednje i stražnje osovine, kako želi.
Rezultat? Oružje za reli od 4600 lbs, koje se pokreće na prilagođenom sustavu ovjesa za terensku vožnju s velikim hodom kotača i 37-inčnim gumama BF Goodrich za reli. I najnapredniji pogonski sklop u povijesti tvrtke, koji daje 384 KS.
Trenutačni okretni moment koji nudi elektromotor je ono što ga zaista izdvaja, objašnjava glavni vozač Carlos Sainz Snr. To je u kombinaciji s činjenicom da vozač uopće ne treba mijenjati brzine, već se umjesto toga 100% usredotočuje na zadatak slanja velikog rally stroja što je brže moguće preko nekog od najgorih zamislivih terena.
U rukama vozača prvaka kao što su Sainz, Stéphane Peterhansel i Mattias Ekström, Audi e-tron je ubrzo počeo osvajati rally etape. No, pobjeda na reliju Dakar je drugačiji kotao od rally raid utrka, kao što je tim Audi Sporta ubrzo otkrio.
Pobjednički krug?
Audi Sport nije imao iluziju da će otići na naporan reli Dakar i pobijediti u teškoj utrci odmah iz kutije. To jednostavno nije takva vrsta događaja, s ravnim utrkama tijekom najboljeg dijela od 5000 milja u ekstremnim uvjetima.
I tako je Audi stao u red za reli Dakar 2022. s tri automobila. RS Q e-tron pobijedio je u četiri etape, dokazujući da ima brzinu da odvede borbu s najboljim timovima. Ali mehanički problemi, u kombinaciji s navigacijskim izazovima, potisnuli su Audijev tim iz snova na ukupno deveto i 12. mjesto, kao i jedno umirovljenje. Ali bilo je jasno da je Audi iskoristio događaj kao produženu testnu sesiju, dajući inženjerima vitalne povratne informacije za poboljšanje automobila.
Kasnije 2022., Audi je prijavio reli automobil na Abu Dhabi Desert Challenge kao dio priprema za Dakar Rally 2023. A s Dakar legendom Peterhanselom na čelu, Audi RS Q e-tron postao je prvo električno vozilo koje je pobijedilo na rally raidu. Zapis je bio na zidu. Audi je očito imao brzinu da se bori protiv rivalskih tvorničkih timova, pokretanih benzinskim motorima. Pouzdanost? Na Dakaru je to još uvijek bilo sporno pitanje.
Audijev tim stigao je na reli Dakar 2023. dobro raspoložen. Nakon prve pobjede RS Q e-trona u reliju, tim je imao velika očekivanja. Ali reli Dakar ima reputaciju da donosi neke jade. A 2023. godine trkaći bogovi zasigurno se nisu osmjehnuli Audiju. Dva od tri automobila su se povukla, ostavljajući samo Ekströma da završi utrku na neuvjerljivom ukupnom 14. mjestu. Zvjezdani vozači očito nisu bili baš zadovoljni iskustvom vožnje, rekavši da je automobil ponekad bio težak za vožnju, ali i neudoban.
S novim tehničkim direktorom dr. Pascalijem Leonardom na reliju Dakar 2024., RS Q e-tron je dobio veliku preobrazbu, s nizom poboljšanja ugrađenih u ažurirani automobil. Nadogradnje su uključivale ažuriranja sustava ovjesa, smanjenje težine bez opruga, kao i 20 KS više snage.
Siječanj 2024. Audi Sport se postavio za Dakar. Vozači Peterhansel i Ekström bili su sputani tehničkim i drugim problemima. Ali četverostruki svjetski prvak u reliju, Španjolac Carlos Sainz Snr, nastavio je bez obzira na to, vodeći u ukupnom poretku relija nakon 6. etape. Od tog trenutka, to je bio slučaj upravljanja brzinom nasuprot riziku.
Matador, kako je Španjac od milja poznat među svojim obožavateljima, lukav je stari trkač i uspio je zaostati u odnosu na jurilicu, prešavši ciljnu crtu u Audiju RS Q e-tron na prvom mjestu. Nakon samo tri godine, Audi je uspio pobijediti na najtežem svjetskom off-road reliju u električnom vozilu. Slavni tehnički direktor dr. Leonardo kasnije je priznao da je pustio suzu nakon pobjede, rekavši da je to jedno od najvećih postignuća njegove slavne karijere.
S titulom u torbi, Audi je objavio da je njegov Dakar program završio te da će Audi Sport svoj fokus prebaciti na novi ulazak tvrtke u Formulu 1. Postigla je ono što je namjeravala: pobijediti na Dakaru. Ništa više, ništa manje.
Ovdje pogledajte Audijevu priču o istinskoj hrabrosti i ustrajnosti na reliju Dakar 2024:
Izvori: Audi.

















