Još 1916. godine, hrabri poslovni čovjek po imenu Spencer Penrose organizirao je prvi veliki trkački događaj u svojoj matičnoj državi Colorado: The Pikes Peak International Hillclimb. Događaj je upravo završio 103. trčanje i imali smo sreću da smo prisustvovali.
Iako se PPIHC može činiti svjetovima daleko od moderne formule 1, umjetnost penjanja na brdo igrala je glavnu ulogu u razvoju vještina mnogih vozača F1. U Coloradu smo uspjeli doživjeti vrhunac ovog oblika moto sporta i pokušati ga smjestiti u veći trkački krajolik.
Kad je penjanje na brdo bio put do formule 1
Moderni moto sporti sve se više specijaliziraju za svaku godinu prolaska; vozači postaju mlađi, započinju u sve ranijim godinama, i usmjeravaju svoje talente prema jednom određenom cilju, prije nego što uopće posjeduju dozvolu za cestu. Za vozače koje se nadaju Formuli 1, to često znači početi s vožnjom kartinga i žestoko se boriti kroz složene razine juniorskih kategorija otvorenih kotača u nadi da će se pridružiti velikim ligama.
Međutim, to nije uvijek bio slučaj. U svojim najranijim, formativnim godinama, F1 su činili vozači koji su započeli svoju karijeru vozeći obiteljske traktore, motorske skutere ili cestovne automobile. Penjanje na brdo često je predstavljalo prvi okus natjecanja za mnoge vozače s skromnim korijenima.
Uspon na brdu je koncept jednostavan u dizajnu, ali izazovan u izvršenju. Vozači imaju zadatak voziti što je brže uz strmo brdo ili planinu koja često ima uske zavoje i neravne površine. Pobjednik je onaj tko najbrže dođe do vrha, ali ovaj izazov nije nimalo lak, posebno za one koji nisu iskusni u takvim uvjetima.
Ikone koje su naučile na brdskim usponima
Na tim planinskim stranama, često za volanom lagano modificiranih cestovnih automobila, mnoge F1 ikone su razvijale svoje vještine. Primjerice, Giuseppe “Nino” Farina, prvi svjetski prvak Formule 1, naučio je voziti s devet godina, ali svoj put u natjecanje započeo je kad je kupio rabljenu Alfa Romeo za sudjelovanje u Aosta-Gran-Granga 1925.
Juan Manuel Fangio, jedna od najznačajnijih figura u povijesti F1, odrastao je u Argentini gdje su se često održavali zahtjevni krugovi. Njegova nevjerojatna kontrola nad autom se razvijala kroz mitinge koji su uključivali tisuće kilometara brzih prolaza južnoameričkim planinama, iako se nisu izrijekom smatrali brdskim usponima.
Jim Clark, poznati vozač, vještine je također izbrusio na brdskim usponima. Rođen u škotskoj obitelji poljoprivrednika, nije imao lak pristup glavnim prostorima za moto sport, ali je svoju strast prema brzini njegovao na lokalnim utrkama i usponima na brdo. Čak i nakon što je postao vozač Formule 1, i dalje je sudjelovao u ovim lokalnim događajima.
Izazovi modernog penjanja na brdo
Kako su automobili F1 postajali tehnički složeniji, veza između ovih lokalnih utrka i vrhunske Formule 1 počela je blijediti. No ove godine imali smo priliku prisustvovati Pikes Peak International Hillclimb, ovom povijesnom događaju koji se nastavlja održavati već više od sto godina.
Tijekom događaja, razgovarali smo s Loni Unser, članicom obitelji Unser koja se natjecala generacijama, počevši od njenog pradjeda. Unatoč svojoj povezanosti s moto sportom, nije se natjecala do svoje 18. godine, a strah od visine ju je sprječavao da se natječe uz planinu sve do kasnije. Nakon što je prisustvovala natjecanju, ubrzo je odlučila zadržati svoje vozačke ambicije i sudjelovati u PPIHC-u.
Povezanost s inženjeringom
Kako Loni opisuje, ljubav prema PPIHC-u dolazi i od jedinstvenih inženjerskih izazova koje natjecanje predstavlja. “Na regularnoj trkačkoj stazi imate poznato stanje; sve se može promijeniti, ali uglavnom ste unutar nekoliko kilometara. Međutim, ovdje vozite 12 milja uz brdo do 14,000 stopa, i uvjeti se drastično mijenjaju,” objašnjava.
Uz izazove promjene vremena, vozači se moraju osigurati da su njihovi automobili optimalno prilagođeni različitim uvjetima tijekom vožnje. “Vaš automobil mora imati snage za uspon, izdržljivost na velikim visinama i mora biti dovoljno stabilan kako bi se suočio s neravnim dijelovima staze,” naglašava Loni.
Za vozače, ova disciplina zahtijeva visoki nivo posvećenosti, strast i prilagodbu različitim uvjetima, što predstavlja savršenu sinergiju između vozača i automobila u ovoj klasičici moto sporta.
Zadnja poruka Loni je kristalno jasna: Pikes Peak International Hillclimb i dalje će igrati ključnu ulogu u svijetu moto sporta, predstavljajući ne samo izazov za vozače već i platformu za razvoj vještina koje bi potencijalno mogle donijeti nove talente u Formulu 1.
Pročitajte sljedeće: Christopher Polvoorde 27 milja do srca na Baja 1000