Klara Andersson: Prva žena na svjetskom RX postolju
Klara Andersson, talentirana vozačica iz Švedske, u 2022. godini napravila je povijest u svijetu rallycrossa. Postala je prva žena koja se popela na postolje u FIA World Rallycross prvenstvu, čime je otvorila vrata novim generacijama mladih vozačica. Na Međunarodni dan žena 2025. godine, Klara je razgovarala o svojoj karijeri, izazovima i napretku koji je postigla u moto sportu, posebno zahvaljujući elektrifikaciji natjecanja kao što su World RX i Extreme E.
Od lokalne do svjetske scene
U razgovoru putem FaceTimea, Andersson ističe da nikada nije doživjela diskriminaciju zbog svog spola. “Iskreno, moj spol nikada nije bio problem za mene tijekom karijere,” kaže. Odrastajući u švedskoj obitelji koja je strastvena prema rallycrossu, Klara je od malih nogu gledala kako se njezina starija sestra natječe, što ju je inspiriralo da krenuti u svijet utrka. “Moj san bio je kopirati ono što ona radi,” prisjeća se.
Andersson se upustila u natjecanje na lokalnoj razini, a kasnije je postala članica švedske nacionalne juniorske ekipe, koja je poznata po svojoj sposobnosti da razvija mlade talente u moto sportu. Program je iznjedrio mnoge uspješne vozače, uključujući i braću Timmy i Kevin Hansen, te sedmostrukog svjetskog prvaka Johana Kristofferssona.
Prvi koraci u profesionalnom svijetu
Nakon uspješne karijere u junior ekipi, Klara je privukla pažnju timova u većim natjecanjima. Godine 2021. završila je na sedmom mjestu u RX2E Feeder Championshipu, što je otvorilo vrata za ulazak u Extreme E, gdje je potpisala ugovor s timom Xite Energy Racing. Nažalost, COVID-19 ju je pogodio prije prvog natjecanja, ali njezine vrhunske vještine nisu prošle nezapaženo, te je kasnije dobila priliku s ABT Cupra timom.
Utjecaj Extreme E natjecanja
Extreme E je pionirski sportski koncept koji kombinira utrke s promicanjem ekološke održivosti. Klara naglašava značaj ovog natjecanja za zatvaranje rodnog jaza u moto sportu: “Ekstremni E igrao je ogromnu ulogu u razvoju vozača u posljednjih nekoliko godina.” Tijekom natjecanja, ženske vozačice su dulje vrijeme bile zaostajale, no Andersson ističe napredak koji je postignut: “Jaz izvođenja između muških i ženskih vozača smanjio se za 70%.” Ova evolucija postaje zanimljiv primjer napretka u ravnopravnosti spolova unutar sporta.
Povijesni trenutak u Montealegru
Godina 2022. bila je ključna za Klara Andersson kada je postala prva vozačica koja je osvojila postolje na svjetskom RX prvenstvu. “Portugal 2022. bio je tako poseban dan i bilo je jako lijepo biti dio povijesti,” prisjeća se. Ova prekretnica nije samo bila značajna za nju osobno, već i za mnoge mlade djevojke koje su gledale njezin uspjeh, često joj prilazeći i izražavajući želju da postanu vozačice.
Švedska kao uzor za rodnu ravnopravnost
Klara ističe da je Švedska poznata po svojoj otvorenoj i inkluzivnoj atmosferi unutar moto sporta. “U Švedskoj imamo mnogo ženskih vozača koji su se natjecali na najvišim razinama,” objašnjava. Između ostalih, spominje i slavne vozačice poput Suzanne Hansen i Pernille Solberg. Ova tradicija podrške i jednake prilike omogućava Klari da se osjeća kao dio veće zajednice koja promiče ravnopravnost.
Vizija budućnosti u moto sportu
Klara je sada potpisana za vožnju s TIM-om CE i nastavlja raditi na ostvarivanju svojih ambicija kao vozačice. “Planiram raditi na tome da jednog dana postanem svjetska prvakinja,” kaže s osmijehom. Uz snažnu podršku svog tima, koji uključuje i ženske mehaničarke, nastavlja poticati druge da preuzmu inicijativu. “Možete biti vozač, inženjer ili raditi u PR-u, što god želite biti,” dodaje energično.
U svjetlu svojih dostignuća, Klara Andersson postala je uzor mnogim mlađim generacijama, s jasnim porukama o snazi, strasti i jednakosti u svijetu moto sporta. Njezina priča inspirira mnoge, a njezin utjecaj nadilazi okvire natjecateljske staze, stvarajući put za nove vozačice diljem svijeta.