NASCAR-ovi pravni sukobi s Motorsports Front Row i 23xi timom Michaela Jordana
U posljednjim događanjima na sceni automobilskih utrka, NASCAR je podnio pravni postupak protiv timova Motorsports Front Row (FRM) i 23xi, koji suvlasni Michael Jordan. Razlog tužbe leži u odbijanju ovih timova da potpišu sporazum o charteru za 2025. godinu. Ovaj sporazum je ključan jer jamči timovima sudjelovanje u svakoj utrci NASCAR Cup Series, kao i veći udio od novčanih nagrada koje se dodjeljuju na tim natjecanjima.
Povijest spora
Ovo nije prvi put da su FRM i 23xi u sukobu s NASCAR-om. Naime, prethodno su sami podnijeli tužbu protiv NASCAR-a, tvrdeći da sporazum o charteru predstavlja antikonkurentsku i monopolističku praksu. U toj tužbi, optužuju NASCAR za nepovoljno uvjetovanje i pritisak na timove tijekom pregovora o uslovima ugovora, što uključuje prijetnje ponovnim izdavanjem ugovora i razne pritisne taktike.
NASCAR-ove prijetnje i pritisak
U rujnu je NASCAR jasno dao do znanja svojim timovima da moraju potpisati revidiranu ponudu sporazuma ili se suočiti s mogućnošću gubitka svojih chartera. To je izazvalo velike tenzije, a svi ostali timovi, osim FRM-a i 23xi, odlučili su potpisati sporazum. U ovom kontekstu, NASCAR je optužio FRM i 23xi za suradnju u pritisku na vlastite uvjete, što je dodatno pogoršalo situaciju.
Uloga chartera u NASCAR-u
Sustav chartera postoji kako bi osigurao da timovi budu osigurani za ulazak u svaku utrku, pružajući im stabilnost i financijsku sigurnost. Timovi koji nemaju charter, kao što su FRM i 23xi nakon odbijanja potpisivanja, su u češće nepovoljnijem položaju, s manje šanse za ostvarivanje dobrih rezultata i sticanje nagrada. Charters imaju svoju financijsku vrijednost i mogu se trgovati na otvorenom tržištu, čime se povećava ukupna vrijednost timova u potpunosti uključujući njihov nastup na utrkama.
Zahtjevi timova za većim udjelom u prihodima
Timovi su izrazili zabrinutost oko svog udjela u televizijskim prihodima, koji su ključno sredstvo financiranja. Kako gledanost pada u odnosu na rane 2000-e godine, a troškovi vođenja tima rastu, vlasnici su zatražili veći udio u medijskim prihodima kako bi održali solventnost svojih timova. Ovaj zahtjev dolazi u trenutku kada NASCAR i dalje dobiva značajan prihod od televizijskih prava i dok mnoge staze, koje su većinom u vlasništvu NASCAR-a, također uživaju u visokom udjelu od tih prihoda.
Povijest NASCAR-a i trenutna uprava
Upravljačka struktura NASCAR-a je poznata po čvrstoj kontroli, koja je započela s Billom Franceom Sr. još prije nekoliko desetljeća. Njegova politika sprečavanja vozača da se udruže ili da djeluju kao kolektivna grupacija omogućila mu je da zadrži potpunu kontrolu nad sportom, koja traje do danas. Trenutni predsjednik NASCAR-a, Jim France, sin Billa Francea Sr., nastavlja tradiciju čvrste vlasti. Brat Billa Francea Jr. koji je također bio na čelu NASCAR-a prije nego što je Brian France, sin Billa Francea Jr., preuzeo upravljanje do 2018. godine.
Prethodni sporazum o charteru ističe krajem 2024. godine, a dani koji dolaze mogli bi postati ključni u oblikovanju budućnosti NASCAR-a, posebice ako se uspije uvesti veći stupanj suradnje među timovima i sankcioniranim tijelima. Dok se ne dođe do rješenja, FRM i 23xi su dobili pravnu zabranu koja im omogućava nastavak djelovanja kao charter timovi ove sezone, dok se parnični postupak nastavlja.