Jim France, suvlasnik i izvršni direktor NASCAR-a, nedavno se suočio s izazovom kada je bio blizu postizanja financijskog sporazuma za podršku automobilu koji bi sudjelovao u nadolazećoj utrci vrhunskog kupa. Međutim, zbog percepcije potencijalnog sukoba interesa, planovi su brzo pali u vodu, otkriva Atletski. Ovaj incident naglašava složenost i osjetljivost vlasničkih odnosa u svijetu moto sporta, osobito u kontekstu NASCAR-a.
Prema informacijama, France je trebao financirati tim Spire Motorsports, koji se natječe u različitim NASCAR serijama od 2019. godine, za utrku Cup Road-Course u srpnju na Sonoma Racewayu. Plan je bio da 29-godišnji Jack Aitken, vozač koji vozi za Franceov tim Action Express Racing u seriji IMSA, sjedne za upravljač. Međutim, ugovor koji je bio gotovo konačan raspao se nakon što je Atletski počeo postavljati pitanja o ovim aranžmanima.
Jeff Dickerson, suvlasnik Spirea, potvrdio je da su planovi postojali, ali je inzistirao da automobil koji bi trebao sudjelovati nije bio izravno povezan s Franceovim timom. Ideja je bila da se od Spirea pokrene autonomni ulaz, čime bi France izbjegao direktno natjecanje. Dickerson je naglasio da France nije tražio nikakvu posebnu privilegiju, a cijena koju bi platio za ulaz trebala je biti identična kao i za bilo koju drugu ekipu, s obzirom na to da bi dodatni automobil izmamio resurse i mogao ometati rad ostalih timova.
Povrh svega, ideja da France sudjeluje kao financijer natjecateljskog automobila izazvala je zabrinutost među mnogim ljudima u NASCAR garaži. Brojni visokopozicionirani dužnosnici zabrinuli su se zbog mogućeg sukoba interesa, budući da bi to moglo otvoriti put za formiranje vlastitog tima koji bi se natjecao u seriji koju i posjeduje. Izvori ističu da je France u proteklim godinama izražavao interes za osnivanje vlastitog tima, što dodatno pogoršava već krhke odnose unutar sporta.
U ovom kontekstu, prisjetimo se da NASCAR igra ključnu ulogu u američkom auto sportu od 1972. godine, ali nikada nije direktno konkurirao unutar svoje vlastite serije. Međutim, zabilježeni su slučajevi kada je liga surađivala s različitim proizvođačima, uključujući nedavni sporazum s Chevroletom i Hendrick Motorsportsom za posebni ulaz u 24 sata Le Mansa. Ova izjava iznenadila je mnoge, s obzirom na to da nije prethodno obaviješteno o suparnicima, kao što su Ford i Toyota.
Tijekom priprema za utrku u Sonoi, France je ponovno pokušao postaviti partnerstvo s Chevroletom i Hendrickom. Međutim, dodavanje dodatnog automobila dovelo bi do prekoračenja maksimalnog broja automobilâ za ovu vrstu utrke, pa se Spire ponovo našao u centru pažnje. Tim je, kao partner s Hendrickom, imao priliku aktivirati dodatno mjesto u svojoj floti, ali to nije našlo podršku među ostalim timovima.
Nije jasno što je konkretno France motiviralo da preuzme taj rizik i uđe u utrku, no ljudi koji poznaju njegovu strast prema moto sportu nazivaju ga “trkačem”. U NASCAR-ovu “otvorenom” sustavu, koji dopušta svakome s resursima stvaranje tima, France je vidio priliku da se natječe u kupu.
Osim toga, France je svjestan komplikacija koje proizlaze iz kombinirajuće uloge vlasnika i natjecatelja. Njegov Action Express tim je od 2014. godine osvojio nekoliko naslova u IMSA seriji, koju također posjeduje obitelj France. Uz ovaj unikatni status, koraci koje je France planirao podići su izazvati sumnju među već skeptičnim obožavateljima.
Slični sukobi interesa sada su aktualni u drugoj značajnoj američkoj trkaćoj seriji, Indycar, koja se suočila s problemima nakon što je Tim Penske upao u probleme zbog ilegalnih modifikacija svojih automobila. Ovi problemi naglašavaju osjetljivost na sukube interesa unutar vlastitih struktura, što do sada nije bio problem za NASCAR, no Franceova namjera stavljanja vozača iz njegova IMSA tima u konkurenciju bila je potencijalno rizična.
France i NASCAR nisu se oglašavali o ovim slučajevima, što dodatno komplicira situaciju i produbljuje pitanja o transparentnosti unutar organizacije. Tim Spire, s Dickersonom na čelu, pokušava održati ravnotežu između vlastitih interesa i interesâ cijele NASCAR zajednice. Dickerson je iznio svoje stajalište o suradnji s NASCAR-om, ističući da njegov tim ima dobar odnos s organizacijom i da se ne bori protiv nje, unatoč prethodnim nesuglasjima oko pregovaranja o poveljama.
U međuvremenu, dolazak i konačna realizacija Francuske ideje o ulasku u Spire možda nije kraj, budući da su u rasporedu još dvije utrke na cesti. Ove utrke mogli bi pružiti dodatnu priliku za realizaciju njegovih planova, a tim Spire ostaje otvoren za mogućnosti.