Nakon današnje presude na sudu, 23xi trkačke i moto sportove u prvom redu vjerojatno će izgubiti koristi od svih 6 NASCAR chartera
Crni oblak drame trenutno kruži poslovnom kraju NASCAR garaže. Nedavne pravne peripetije potencijalno bi mogle promijeniti sudbinu dva tima, 23xi Racing i Front Row Motorsports, koji posjeduju ukupno šest NASCAR povelja, odnosno chartera.
Što su NASCAR povelje?
Povelje predstavljaju NASCAR-ovu verziju franšiza. Posjedovanje chartera jamči timu sigurno mjesto na startnim linijama svake utrke, što je ključno za timove koji žele osigurati financijsku stabilnost. Osim toga, charter timovi zarađuju znatno veći udio od ukupnog nagradnog fonda od onih koji nisu posjednici povelja. To znači da timovi kao 23xi Racing i Front Row Motorsports imaju značajnu prednost kada je riječ o financijskim mogućnostima i marketinškoj eksponiranosti.
Pravni spor i tužba
S obzirom na promjene u NASCAR-ovim pravilima, 23xi Racing i Front Row Motorsports odlučili su se ne potpisati novi ugovor o charteru za 2025. godinu. Umjesto toga, otvorili su tužbu protiv NASCAR-a zbog, kako tvrde, nepravednih tržišnih praksi. Timovi su navedeno da je raniji ugovor sadržavao klauzulu koja ih sprječava da pokrenu pravne postupke protiv NASCAR-a, što je dovelo do njihova odlučivanja da se ne uključe u novi sporazum.
Preliminarna zabrana i sudske odluke
Timovi su se prijavili za preliminarnu zabranu koja bi im omogućila nastavak utrkivanja kao charter timovi tijekom trajanja tužbe. Prvotno su dobili odobrenje, no NASCAR se ubrzo žalio na tu odluku. U konačnici, sud je presudio u korist NASCAR-a, što znači da će 23xi Racing i Front Row Motorsports morati nastaviti svoje aktivnosti kao otvoreni timovi bez pogodnosti koje pruža charter.
Time su timovima uskraćene važne financijske i strateške prednosti, a natjecateljski status postavljen je na kocku.
Posljedice gubitka povelja
Odlukom suda, 23xi Racing i Front Row Motorsports očekuju gubitak svih šest povelja. Takav ishod mogao bi ozbiljno utjecati na njihovu sposobnost sudjelovanja u utrkama, jer će se morati kvalificirati za svaku pojedinu utrku, bez osiguranih pozicija. Time se otvara pitanje o mogućim financijskim gubicima, s obzirom na to da je iznos od 45 milijuna dolara zabilježen kao nedavna prodajna cijena jedne povelje, što znači da bi potencijalna imovina koja se može izgubiti za ove timove mogla iznositi do 270 milijuna dolara.
Osjećanjima vozača i članova timova
Nedavne odvjetničke izjave odražavaju zabrinutost unutar timova. Jeffrey Kessler, odvjetnik za 23xi i Front Row Motorsports, izrazio je razočaranje odlukom suda, ali je istaknuo snažnu vjeru u antitrustovni slučaj koji su podnijeli. Kessler je naglasio važnost borbe za pravedniji sustav u kojemu bi svi timovi imali jednak pristup prilikama i resursima.
Koji su sljedeći koraci za timove?
Iako su timovi trenutačno u nezavidnoj situaciji, nastavit će se boriti protiv NASCAR-a s nadom da će izbjeći gubitak chartera. Tijekom narednih 21 dan, postoji mogućnost da će se podnijeti nova žalba, no trenutačna situacija sugerira da će vozači i članovi timova morati prilagoditi svoje strategije i načine natjecanja. To predstavlja neizvjesnu budućnost za 23xi Racing i Front Row Motorsports, ali i za širu NASCAR zajednicu.
Trenutna postava timova
23xi Racing:
- Bubba Wallace (br. 23)
- Tyler Reddick (br. 45)
- Riley Herbst (br. 35)
Front Row Motorsports:
- Noah Gragson (br. 4)
- Todd Gilliland (br. 34)
- Zane Smith (br. 38)
Dok se pravni proces nastavlja, svi sudionici u ovim timovima s nestrpljenjem iščekuju razvoj situacije, a mnogi sumnjaju na dugoročne posljedice ovih promjena za cijeli NASCAR.
Zaključak bez završne riječi
Iako se situacija čini teškom, nastavak pravnih bitaka i odluka koje će donijeti budućnost i dalje ostaju ključne točke za oba tima. Sve oči sada su uprte u 23xi Racing i Front Row Motorsports, s pitanjem kako će se prilagoditi novim okolnostima i što će to značiti za njihovu utrkašku budućnost.