Vozili smo: Range Rover P440e
Auto Benussi ustupio nam je Range Rover P440e na test. Oznaka otkriva da se radi o hibridu s brodskih 440 KS, brodskih dimenzija, ali i brodskog luksuza. Pročitajte iskustva nekoliko dana vožnje ove cestovne jahte.
Ponekad i jednostavniji detalj, poput osvjetljene kopče sigurnosnog pojasa, značajno doprinosi doživljaju kabine.
O preglednosti
Očito pitanje je ono o preglednosti pri manevrima, budući da je auto širok preko 2 m, a dugačak preko 5 m. Položaj sjedenja, velike staklene površine (dizajnersko nasljeđe prvog Range Rovera) te brojne kamere i virtualni prikaz automobila u okolini na centralnom zaslonu omogućuju iznimno dobru svijest o poziciji auta na cesti te u odnosu na moguće prepreke.
Uz to, ekran za instrumente te središnji zaslon dobro se ponašaju dok su izloženi suncu, ali i po noći; nisu nametljivi i ne zasljepljuju vozača te se relativno brzo prilagođavaju promjeni uvjeta svjetlosti (pojačavaju ili smanjuju svoj intenzitet svjetla). Jedini ekran koji zahtjeva dodatni komentar je unutarnji središnji retrovizor; radi se i o zrcalu, ali i o ekranu. Kada se postavi kao ekran (koji prikazuje sadržaj jedne od stražnjih kamera), vozač se mora sjetiti prilagoditi ga kao ekran, okrenuti ga prema sebi, ali u određenim uvjetima (odnosno, kako na retrovizor pada svjetlo) oči vozača se prvo fokusiraju na zrcalnu površinu, umjesto na drugi sloj retrovizora, tj. sliku zaslona.
Još jedan digitalni ekran koji vrijedi spomenuti je HUD (head-up display), pri čemu se ključne informacije projiciraju na vjetrobransko staklo pa nema potrebe skretati pogled s ceste kako bi se vidjela iduća uputa navigacije ili trenutna brzina vožnje.
Posebno dobro funkcionira automatska prilagodba prednjih svjetala po noći, pri čemu automobil pali ili gasi pojedine segmente farova tako da je svjetlosni snop usmjeren na cestu i pokraj ceste, a po potrebi se dinamički pali i gasi tako da ne zasljepljuje vozače iz suprotnog smjera. Dodatnu preglednost osiguravaju svjetla neposredno uz auto, kako pri ulasku/izlasku, tako i za vrijeme vožnje pri raskrižjima i zavojima.
O agilnosti
Tamo gdje Range Rover Sport oponaša niži, sportskiji auto, ovaj Range Rover igra na kartu udobnosti i potiče smireniju vožnju. Adaptivni zračni ovjes je mekši, 3.0 redni šestcilindarski turbobenzinac je tiši (u MHEV modelima postoji i varijanta s električnim kompresorom), a osam-stupanjski automatik (uz dodatne, kratke prijenosne omjere te isključivanje prednjeg pogona u određenim uvjetima kako bi se smanjila potrošnja) je nenametljiv, makar po potrebi i življe šalta kako bi na kotače poslao svih 440 KS (od kojih su 143 od elektromotora).
Bez obzira na dimenzije i težinu od oko 2.5 t, ovim je autom relativno lako manevrirati. Uz spomenute kamere, tu okretnost najviše omogućuje sustav zakretanja stražnjih kotača, koji smanjuje radijus okretanja testnog modela (kraći međuosni razmak) na ispod 11 m, praktički isto kao i automobil C-segmenta poput Golfa.
No, premda s manevriranjem neće biti previše problema, Range Rover ipak neće stati na svaki parking, što nas dovodi do iduće točke ove recenzije; praktičnosti.
O praktičnosti
Hoće li Range Rover biti praktičan, ovisi o namjeri vlasnika. Za odlazak u podzemnu garažu neće postići dobre bodove za svakodnevnu uporabljivost. No, ovo je automobil nastao kao odgovor na želje britanskog gentleman farmera, kako imenom tako i terenskim sposobnostima. Kako smo se prisjetili u tekstu o Range Rover Sportu, priča je nastala 1970-ih na temeljima Land Rovera (koji je pak nastao razvijanjem formule Jeepa, odnosno terenskih vozila iz Drugog svjetskog rata), no ovaj put ne spartanski, nego luksuzno. Bodove za uporabljivost tako nema smisla tražiti na uskim ulicama, nego na otvorenim cestama i blatnim putevima velikih imanja.
Jedan primjer praktičnosti je otvaranje/zatvaranje vrata prtljažnika na gumb, pri čemu su vrata podjeljena, za utovar/istovar tereta ne smeta vezni lim, a na dohvat ruke su i gumbi za obaranje stražnje klupe te podizanje ili spuštanje ovjesa. Na koncu, i izraz shooting brake, kako se bi mogao opisati oblik ove karoserije (odnosno, gepeka), dolazi iz 19. stoljeća, od kočija prilagođenih za prijevoz lovaca i ulova.
O iskoristivosti hibridnog sustava
Na koncu, spomenimo i koliko je hibridni sustav zapravo iskoristiv. Ovaj automobil je PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), što znači da se baterija osim regenerativnim punjenjem prilikom usporavanja može se puniti i na punionicama.
S jedne strane, baterija i elektromotor svakako su korisni za male manevre, pokretanje s mjesta, kreni-stani promet i gužve. S druge strane, trajanje punjenja ovisi o tipu punionice te dostupnosti punjača; za vrijeme testa jedan je automobil zauzeo punionicu na gotovo 4 h, pri čemu je preko 3 h samo stajao potpuno napunjen. Uz to, kratki kabel punjača značio je dodatno manevriranje u usko parkirno mjesto za punjenje (priključak punjača je s lijeve strane auta, a otvor za rezervar s desne), ali pozitivna strana priče je sasvim jednostavno rukovanje punjenjem na toj konkretnoj punionici, bez potrebe za dodatnim aplikacijama za mobitel.
Bitno je napomenuti da se u postavkama baterije može rezervirati kapacitet, što znači da će elektromotor moći pogoniti automobil po potrebi u određenim zonama, ili u očekivanoj prometnoj gužvi gdje bi potrošnja znatno porasla (u odnosu na npr. 10,7 l/100 km u kombiniranim testnim uvjetima). Premda se kapacitet baterije brzo potroši (efektivno 31.8 kWh), u navedenim uvjetima električni pogon ostvaruje namjeravane prednosti.
Elektrifikacija tako donosi potencijalne uštede goriva, ali i dodatnu razinu NVH kvalitete (noise, vibration, harshness; buka, vibracije, grubost), jer će Range Rover, ako ne mora paliti benzinski motor, tiho i glatko glisirati na struju.
U svakom slučaju, može se reći da se radi o luksuznom, ali i praktičnom autu koji je namijenjen za cestu, ali će se itekako dobro snaći i izvan asfalta.