Turbo punjači: Kako prepoznati kvarove i spriječiti još veću štetu?!
Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru, posebice kod starijih vozila, jer često odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača, prenosi RevijaHAK.
Turbo punjač dugo je bio ugrađivan na većinu dizelskih motora, ali sad su dominantni i benzinski motori s turbo punjačima. Zbog toga smo pitali Marina Moravu, suradnika za tehničku podršku u Hrvatskom autoklubu, koji su najčšći scenariji kvarova turbo punjača i kako ih prepoznati. Neispravnost turbo punjača najčešće nastupa u praksi od 120.000 km nadalje.
Neispravnost ležajeva rotora turbo punjača
Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica neispravnosti motora, nagla potrošnja ulja u motoru popraćena jakom dimnom zavjesom, također popratno kroz nekoliko sljedećih minuta dolazi i do uključivanja crvene lampice ulja i nastupa potreba za zaustavljanjem vozila na sigurnom mjestu, odnosno treba što brže ugasiti motora kako bi se izbjegla velika šteta koja može prouzročiti zaglavljivanje motora zbog gubitka podmazivanja. Ako nastupi potpuno raspadanje turbo punjača otvorena je mogućnost trenutnog gašenja vozila bez mogućnosti ponovnog pokretanja motora, a raspadnuti dijelovi mogu spriječiti prolazak zraka kroz turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih dijelova može se raspršiti po cjevovodu turbo sustava i s time otvoriti potrebu za zamjenom kompletnog cjevovoda i time znatno povisiti cijenu otklona kvara.
Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka turbo punjača zbog redovnih naprezanja
Ti su simptomi popraćeni gubitkom snage motora, uključivanjem lampice neispravnosti rada motora, povećanim izlaskom crnog dima na ispušnu cijev kod vozila bez filtera krutih čestica, a kod vozila s filtrom dolazi do ubrzanog zasićenja filtra krutih čestica u ispuhu. Prilikom naglog povećavanja broja okretaja motora može se čuti jako šištanje zraka u motornom prostoru što će vrlo lako uputiti da je nastala neispravnost dotoka zraka na tlačnoj strani usisa. U nekim situacijama moguće je puknuće cijevi, a da se ne čuje puštanje zraka prilikom opterećenja motora, ali se često tada može uočiti propuštanje uljne maglice na mjestu gdje je došlo do propuštanja zraka. U najgorim slučajevima, ako nemamo nijedan od navedenih simptoma, potrebno je vizualno ili tlačnom probom pronaći mjesto propuštanja turbo sustava. Kod ovog problema često se može pomoći i na cesti krpanjem gumenog crijeva ili vraćanjem odvojene cijevi iz ležišta zbog slabog držanja obujmice ili osigurača cijevi. Dobro je što se s ovakvim tipom kvara možemo dovesti do prvog servisa sa smanjenom snagom ili nam pomoć na cesti može pomoći krpanjem ili namještanjem cijevi ako nismo u blizini prvog servisa.
Neispravnost regulacije tlaka punjenja turbo punjača
Simptomi su pad snage motora često popraćen paljenjem lampice neispravnosti motora i prelaskom rada motora u prinudni rad sa smanjenom snagom. Često s ovim tipom neispravnosti uspijete na vlastiti pogon doći do servisa, a otklon neispravnosti može biti jednostavnije prirode i može ga riješiti služba pomoći na cesti. No, neke situacije mogu biti kompliciranije, sve do potrebe za zamjenom kompletnog turbo punjača.
Zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja okretaja motora, odnosno naglog ubrzavanja vozila, može upućivati na trošne ležajeve osovine rotora turbo punjača. Preporuka je što prije obratiti se servisu za otklon neispravnosti. Često vozači znaju ovaj simptom zanemariti jer nije došlo do pada snage motora ili uključivanja lampice neispravnosti, ali ignoriranje ovog problema često dolazi do spomenute faze kad se turbo punjač u potpunosti raspadne s mogućnošću nastanka velikih oštećenja na motoru. Uz ovaj tip problema imamo i prednost jer imamo fazu najave problema: zviždanjem koje može trajati nekoliko dana ili nekoliko mjeseci do potpunog raspadanja turba.
Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru jer često odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača. Ako je moguće: kod vozila koja su prešla 120.000 km mijenjati motorno ulje unutar godine dana, odnosno između 8000 i 12.000 km. Tu je u praksi idealno za smanjenje potrošnje ležajeva turbo punjača.
Izvor: RevijaHAK