Trabant – Polo DDR-a: plan je bio napraviti tricikl, a ispao je auto
Jedna marka i jedan model koji su postali sinonim za uspjeh i neuspjeh istočne Njemačke. I dok su marke kao što su Volkswagen i Mercedes-Benz cvjetale u ‘američkom’ dijelu, oni su također željeli vlastitu proizvodnju automobila u ‘ruskom’ i rodio se Trabant.
Nakon Drugog svjetskog rata Europa je podijeljena na dva dijela. Na zapadu je vladala demokracija, na istoku socijalizam i komunizam, dva potpuno različita uređenja i razlike su se vidjele na svakom koraku. Smanjena verzija toga prevladala je i u Njemačkoj, gdje su moć dijelili Sovjetski Savez i Sjedinjene Države. I dok su marke kao što su Volkswagen i Mercedes-Benz cvjetale u ‘američkom’ dijelu, oni su također željeli vlastitu proizvodnju automobila u ‘ruskom’ i rodio se Trabant, piše www.avto-magazin.si.
Nakon završetka Drugog svjetskog rata, njemačka savezna pokrajina Saska pala je u ruke Sovjetskog Saveza, a s njim i grada Zwickau. Od samog početka u njemu je djelovala renomirana marka automobila Auto Union AG, poznata po trkalištima, a automobili su bili rezervirani za bogate. S druge strane, nove vlasti nisu unijele ništa dobro u marku. Tvrtku je Sovjetski Savez nacionalizirao 1945. godine, a 1948. uslijedio je njezin krah.
No, prostori u kojima su se nekada proizvodili automobili poznate njemačke marke nisu dugo ostali prazni. Prvo su ih zauzeli 1955. godine VEB Automobilwerke Zwickau, a zatim Sovjetski Savez koji je, kao i većina istočnoeuropskih zemalja, poslovao prema sustavu planske ekonomije. Kad su vlasti vidjele uspjeh raznih automobila za mase, poput Volkswagena, brzo je donesena odluka da se i u Istočnom bloku napravi jednostavno, ali pouzdano prijevozno sredstvo. Plan je bio napraviti tricikl, ali na kraju je napravljen automobil.
Prvi Trabant na ceste je izašao 1957. godine, u vrijeme kada je započela svemirska bitka za osvajanje svemira. Stoga ne čudi što je mali automobil, koji je bio namijenjen osobnom prijevozu, a ne prestižu, dobio ime Trabant. Riječ je njemačkog podrijetla kojom astronomi imenuju prirodni satelit, poput Zemljinog Mjeseca.
Tako je prvi Trabant na put krenuo 7. studenog 1957. godine, a kad se pojavio na tržištu, zapravo je to bio prilično moderan automobil. Imao je samonosivo tijelo koje je bilo izrađeno od jeftine termootporne plastike nalik stakloplastici, koja je bila jeftina i istodobno otporna na hrđu. Na taj je način vlada mogla uštedjeti čelik ili ga koristiti za druge projekte. Upravo je zbog ove značajke Trabant na meti smiješnih primjedbi konkurenata koji danas, pola stoljeća kasnije, iz posve istih razloga također sve više koriste plastiku za izradu dijelova tijela.
Međutim, Trabant je imao nešto čime se nije ponosio kad je stigao na tržište, naime dvocilindrični dvotaktni pogonski sklop. Prema najnovijim smjernicama u automobilskoj industriji, postavljen je poprečno na nos vozila i pokretao je prednje kotače, ali bio je glasan i smrdljiv, a motor od 500 kubika nije mogao podnijeti više od (samo) 18 ‘Konji’ ili 13 kilovata snage. To je u osnovi bio isti kao i DKW-ovi motori, ali se kroz povijest malo razvio, osobito 1962. godine predstavljanjem druge generacije Trabant 600, odnosno P60.
Unatoč tome, Trabant je od početka bio pravi hit među stanovnicima Istočne Njemačke. Povoljan automobil, koji se također izvozio u druge europske zemlje, bio je od velikog interesa, što je na novi automobil počelo čekati čak 13 godina! Cijena rabljenih jedinica bila je primjerena, što je gotovo dvostruko više od cijene novih vozila koja čekaju na proizvodnju.
Trabant je stvoren 1957. Prvo je ažuriranje doživio 1962. godine, kada je Trabant 500 postao Trabant 600, a drugi samo godinu dana kasnije, kada je Model 601 izašao na cestu, a s njim i karavanska verzija automobila. U proizvodnji je trebao ostati do 1967. godine, kada je trebao imati nasljednika, što se, unatoč mnogim idejama i prototipovima, nikada nije dogodilo. Naime, vlasti su odgodile predstavljanje novog modela iz različitih razloga, ponajviše zbog nedostatka financijskih sredstava. Zbog nedostatka konkurencije zastarjeli i loše izrađeni Trabant bio je više nego jedini automobil dostupan radnicima, a proizvodnja je neprestano rasla do 1989. godine, kada je u samo jednoj godini proizvedeno čak 150.000 automobila.
Kao što je raskol Njemačke pridonio nastanku Trabanta, tako je i njegovo ujedinjenje padom Berlinskog zida značilo kraj za mali automobil. Otvorila su se europska tržišta automobila i za njih više nije bilo interesa. Tvrtka je 1990. predstavila najnoviju verziju nazvanu Trabant 1.1, koju pokreće moderni četverocilindrični Volkswagen Polo, koji je uvjerio samo nekoliko kupaca, a 1991. lansirala je posljednji Trabant sa serijskim brojem 3.096.999.
Nakon završetka proizvodnje Trabanta, proizvodnja automobila u gradu Zwickau nije prestala. Istodobno s proizvodnjom Trabanta, njegov novi vlasnik Volkswagen započeo je proizvodnju prve generacije modela Polo, a kasnije je postao dom modela Golf. Ali Trabant u međuvremenu živi dalje. Zahvaljujući plastičnom kućištu i izuzetno jednostavnoj mehanici, mnogi su primjeri preživjeli do danas. I posljednje, ali ne najmanje važno, u vrijeme proizvodnje smatrano je da je životni vijek Trabanta 28 godina, pa će proći neko vrijeme prije nego što se posljednji oprostio od cesta.