Sintetička goriva zadominirati će u vremenu do prevlasti električne energije
Na redu je “pročišćavanje dizela i benzina”! To su obnovljiva goriva koja bi mogla pomoći u suzbijanju klimatskih promjena u vrijeme kada električna mobilnost tek treba u potpunosti zaživjeti.
Električna mobilnost još je u povojima, a na cestama će i dalje biti značajan broj vozila koja će čak i 2030. godine pokretati benzinski ili dizelski motori. Svoj udio u smanjenju emisije CO₂ morat će dati i starija vozila, a jedna od opcija su obnovljiva sintetička goriva. Proizvodnja sintetičkih goriva već je prerasla fazu temeljnih istraživanja i već ih je tehnički moguće proizvesti. Proizvodnja se odvija električnom energijom iz obnovljivih izvora, za dobivanje vodika iz vode. Dodavanjem ugljika, CO₂ i H₂ se kombiniraju kako bi se proizveo sintetski benzin, dizelsko gorivo, plin ili kerozin.
Obnovljiva sintetička goriva proizvode se isključivo iz energije dobivene iz obnovljivih izvora poput sunca ili vjetra. U najboljem slučaju, CO₂ potreban za proizvodnju goriva hvata se iz okolnog zraka, a staklenički plin se pretvara u izvor za proizvodnju novih goriva. Stoga su vozila s pogonom na sintetičko gorivo u konačnici neutralna ugljika. Proizvodni proces je stoga izvediv, ali postoji nedostatak kapaciteta koji bi se trebao brzo proširiti, također uz poticaje iz kvota goriva i nadoknadu uštede CO₂ potrošnjom flote.
Tehnologija proizvodi obnovljiva sintetička goriva koja se mogu odmah koristiti, jer se mogu koristiti bez prethodnih promjena infrastrukture za punjenje goriva i preinake vozila. Moguće im je dodati i konvencionalna goriva koja pomažu u smanjenju emisije CO₂ kod vozila koja su već danas na cestama, budući da kemijska struktura i osnovna svojstva benzina ostaju nepromijenjeni. Čak iu budućnosti, kada se svi automobili i kamioni budu napajali baterijama ili energijom gorivih ćelija, zrakoplovi, brodovi i neka teška vozila nastavit će koristiti konvencionalna goriva.
Stoga su motori s unutarnjim izgaranjem na sintetička goriva ključni put za istraživanje, no troškovi proizvodnje sintetičkih goriva još uvijek su vrlo visoki. Obnovljiva sintetička goriva postat će mnogo pristupačnija s povećanjem proizvodnih kapaciteta i smanjenjem cijene električne energije iz obnovljivih izvora.
Aktualne studije pokazuju da je moguće postići neto cijenu goriva između 1,20 i 1,40 eura po litri (bez trošarina) do 2030. godine i samo jedan euro do 2050. godine. Visoke cijene ovih goriva u usporedbi s fosilnim gorivima mogle bi se značajno smanjiti ako bi se vrednovale ekološke prednosti obnovljivih izvora energije. Koristeći obnovljivu energiju, sintetička goriva mogu se proizvoditi u neograničenim količinama. U cijelom svijetu može se proizvesti dovoljno obnovljive energije za proizvodnju goriva koje se zatim može relativno lako skladištiti i transportirati. Obnovljiva sintetička goriva također su dobar medij za skladištenje velikih količina obnovljive energije, pa čak i za učinkovit transport na velike udaljenosti.
Tekst: Matjaž Gregorič
Izvor: Startnews.hr