Na začelju poretka
Iako je kroz povijest na začelju bilo mnogo različitih momčadi, a najpoznatiji po tome je bio Minardi, ako spomenem da ću govoriti o ovoj sezoni lako može zaključiti da je tema Williams, nekad slavna momčad koja je od odlaska BMW-a 2005. do danas upisala samo jednu pobjedu. Ironično je da joj je tu pobjedu donio jedan od najpoznatijih razbijača bolida i vozač koji je svoje mjesto u F1 mogao zahvaliti samo svojem sponzoru PDVSA. Međutim, Pastor Maldonado je, kad je uspio ne razbiti bolid, bio poprilično brz vozač. I ne samo to, bio je ravnopravan svim momčadski kolegama – i Barrichellu i Grosjeanu i Bottasu, dok je Bruna Sennu potpuno izdominirao i završio njegovu epizodu u F1.
Glavni problem zašto je Maldonado ostao bez mjesta u Williamsu bilo je previše razbijenih bolida i samim time previše propuštenih prilika za dobar rezultat. I sve bi bilo lijepo da je momčad iz Grovea naučila lekciju, ali nakon samo 5 godina ponovno upošljavaju 2 vozača koji plaćaju svoje vozačko mjesto. Pravi problem nastaje u tome što današnji vozači ne uspijevaju, čak ni u idealnim okolnostima, odvoziti iole kompetentni krug, a kamoli utrku.
Lance Stroll je vozač momčadi postao prošle sezone i to prvenstveno zahvaljujući financijskoj podršci svog oca. U toj prvoj sezoni u F1, utrke gdje je kasnio manje od sekunde po krugu za momčadskim kolegom bile su prava rijetkost. Napomenimo da je momčadski kolega bio Felipe Massa, vozač koji se prvo umirovio, pa se vratio kad je Williams ostao bez Bottasa kako bi odradio još jednu sezonu.
A ove sezone uz Strolla su u Williamsu odlučili dodati i debitanta u F1, Rusa Sergeya Sirotkina, pogonjenog svojim sponzorskim novcem. Izgleda da su time osigurali samo jednu stvar – Stroll više nije toliko gažen od momčadskog kolege, već su ravnopravni u međusobnoj borbi za predzadnje pozicije.
Koga je Williams zbog „pay drivera“ zanemario u slaganju najvjerojatnije najgore vozačke postave u svojoj povijesti? Prvo su se odrekli usluga iskusnog Masse, a potom su rekli Robertu Kubici da će ipak biti samo treći vozač momčadi. Dakle, umjesto Kubice Williams je uposlio Sirotkina…
I sada nakon gotovo trećine sezone vidimo rezultate tog izbora. Nekako mi je teško za povjerovati da je Paddy Lowe napravio toliko loš bolid, da se čak ni uz pomoć Mercedesove pogonske jedinice ne može nositi sa Sauberom i Toro Rossom. Tako da je logičan zaključak da je većina krivnje na vozačima. I zaista kad bi pogledali zaostatke Strolla i Sirotkina i sjetili se da je Massa većinom bio oko sekundu brži, možemo doći do zaključka da bi Williams s ozbiljnim vozačem svaku utrku bio u borbi za bodove.
Međutim, Stroll i Sirotkin su za sada uspjeli uhvatiti svega 4 boda, čak 7 manje od Saubera i 15 manje od Toro Rossa. Time su čvrsto prikovani na začelje poretka i, bez neke velike promjene ili neke čudne utrke, teško je očekivati da će se pomaknuti s te pozicije.
Dodatni problem za Strolla mogao bi biti i činjenica da je u ovih 6 utrka svega 2 puta uspio biti brži od Sirotkina u kvalifikacijama i time pokazao da čak i novak koji nije potrošio sate i sate testiranja i vježbanja po raznim stazama gdje se vozi F1 može biti brži od njega.
O „uspjehu“ izbora ovogodišnje vozačke postave svjedoči i utrka u Monaku gdje su Williamsovi bolidi završili s krugom zaostatka za ikim drugim, a o zaostatku za vodećima da i ne govorim. I to sve u utrci gdje gotovo nitko nije bio ni blizu limitu bolida i gdje su svi samo čuvali svoje pozicije, gume i gorivo. Upravo u takvoj utrci, gdje je jedina „greška“ bila otkazivanje kočnica Leclercu i mjenjača Alonsu, u Williamsu su zakasnili s postavljanjem guma na Sirotkinov bolid , a Stroll je uspio svoju prednju lijevu gumu probušiti čak dvaput.
I ne samo to, na kraju sezone ostaju bez glavnog sponzora. Nakon 5 godina suradnje Martini ih je odlučio napustiti. A osim Martinija lako bi mogli ostati i bez još pokojeg sponzora. Nitko ne želi davati novce da bude samo spominjan u kontekstu najlošije momčadi. Najnoviji primjeri takve situacije bili su McLaren i Sauber. Obje momčadi su zbog nekonkurentnosti zadnjih sezona gotovo potpuno ostale bez sponzorstava, ali dok se oni polako oporavljaju, u Williamsu su krenuli potpuno drugom putanjom.
Pravo pitanje je koliko dugo je takvo stanje održivo i kad će, odnosno je li novac od „pay drivera“ još uvijek dovoljan da pokrije gubitke u rezultatskom i sponzorskom smislu. Hoće li šefovi iz Grovea na vrijeme zaustaviti propast momčadi ili će trenutak kad shvate glavne probleme već biti prekasno? Bila bi velika šteta da kroz nekoliko sezona izgubimo još jednu, nekad veliku, momčad koja je u devedesetima bila na vrhuncu i osvojila skoro sve što se moglo.