KOLUMNA: Kraj sezone
Na posljednjoj utrci ove sezone vidjeli smo puno više nego što zapravo izgleda. Točnije mogli smo u jednu utrku sažet gotovo cijelu sezonu, a i ne samo to nego možemo čak i najaviti sljedeću.
Na kraju vikenda možemo reći da pobjeda zasluženo odlazi Mercedesovu dvojcu, dok je Ferrari bio relativno blizu, ali ponovo miljama daleko od konačnog cilja – pobjeda i osvajanja naslova. Iako je Lewis Hamilton cijelu utrku bio brži, pobjedu je prepustio momčadskom kolegi koji je cijelu sezonu bio blizu, ali mu ni u jednom trenutku nije ugrozio status vođe Mercedesa i umiješao se u borbu za naslov prvaka.
Iza Ferrarija je završio Red Bull. Dobro, da nije bilo kvara na bolidu Daniela Ricciarda bila bi to mješavina Ferrarija i Red Bulla, ali svejedno ostaje činjenica da je Kimi Raikkonen završio miljama iza Sebastiana Vettela i umjesto borbe za postolja bavio se borbom s Verstappenom oko 5. mjesta.
Slijedi Nico Hulkenberg koji je uspio dovesti Renault ispred Toro Rossa u konstruktorskom poretku. Iako je pitanje bi li im to pošlo za rukom da im se nisu maksimalno potrudili poslati najnekvalitetnije od nekvalitetnih motora koje su napravili ove godine. Previše im se kvarova dogodilo tijekom sezone i momčad i proizvođač tog kalibra si to jednostavno ne mogu dopustiti u budućnosti. Red Bull je vjerojatno još više bjesnio na Renault jer ih je po okvirnoj računici tijekom sezone koštao preko 150 bodova.
Međutim, u Renaultu kao da su zasad zadovoljni što nemaju najgori motor i što su ipak miljama ispred Honde. Također su potpisali i partnerstvo s McLarenom za sljedeću sezonu. Izgleda da su u Wokingu ipak odlučili da je, kad već imaš puno kvarova, ipak bolje biti povremeno na postolju nego da si sretan samo s činjenicom da se nešto nije pokvarilo već na prvom slobodnom treningu. Drugi problem je bio i žalosno malo konjskih snaga u Hondinom motoru što je prečesto ometalo njihove vozače da pruže imalo borbe za pozicije. Žalosno je bilo gledati kako je Alonso bio nemoćan u pretjecanju Williamsa Felipea Masse cijelu utrku u Brazilu i pola utrke u Abu Dhabiju iako je svaki krug imao DRS.
Jedna stvar mi je bila zanimljiva. Razgovor Alonsa i inženjera kako da pomognu Vandoorneu doći do bodova. Je li u pitanju neki „novi“ Alonso koji se brine za svoje kolege ili je to samo slučajnost? Ili možda imamo pogrešnu percepciju o njemu kao bahatom i beskrupuloznom vozaču kojem nije stalo do nikog osim do samoga sebe?
Vratimo se još malo na Renault. Bodove koje je Hulk ostvario u Abu Dhabiju može prvenstveno zahvaliti pomalo glupom i poprilično neučinkovitom sistemu kažnjavanja vozača kad presjeku zavoj u žaru borbe za pozicije. Naime, u prvom krugu Hulk je presijecanjem šikane izborio poziciju ispred sporijeg Sergija Pereza. Za to je dobio 5 sekundi kazne, ali do odlaska u box je izgradio prednost veću od tih 5 sekundi i bez problema sačuvao ilegalno stečenu poziciju. Ovdje se prvi put mogao vidjeti pravi razmjer potpuno promašenog sistema kažnjavanja. Prije 10 godina Hulk bi ili morao odmah vratiti ilegalno stečenu poziciju ili bi bio kažnjen prolaskom kroz box i izgubio bi puno više nego što je dobio kraćenjem zavoja. Ta „ilegalno“ stečena pozicija omogućila je Renaultu da osvoji dovoljno bodova da se probije ispred Toro Rossa i imala direktan utjecaj na rasplet sezone i podjelu novaca od tv prava. Nadam se da će suci primijetiti i shvatiti svoju grešku i dogodine implementirati adekvatniji i konkretniji sustav kazni u sličnim situacijama.
S druge strane, kolikogod se Toro Rosso žalio na Renault, pitanje je i koliko su si sami krivi za poziciju gdje se nalaze. Je li im zaista bilo potrebno igrati se izbacivanja Kvyata i uvođenje 2 nova vozača bez ikakvog iskustva u F1 prije kraja sezone? Po viđenom na zadnjih nekoliko utrka teško mogu reći da Brendon Hartley ili Pierre Gasly mogu postati potencijalni nasljednici Verstappena ili Ricciarda i čak imam dojam da je Kvyat radio bolji posao od njih. Nadam se da će sljedeće sezone pokazati više, iako će im to biti znatno teže uz Hondin motor i lako je moguće da ostanu zakucani na začelje poretka gdje su i proveli kraj ove sezone. Ne bi me pretjerano iznenadilo da Toro Rosso sredinom sljedeće sezone ponovo krene u promjenu svoje vozačke postave, prvenstveno zbog manjka strpljenja šefova s mladim vozačima.
I dok Toro Rosso (Red Bull) kreće u suradnju s Hondom, Sauber jača svoje veze s Ferrarijem te će se od sljedeće sezone zvati Alfa Romeo Sauber. Kao protuuslugu za isporučene motore i ostalu opremu morali su u vozačku postavu uvrstiti Charlesa Leclerca. Dobro, čovjek je već dokazao da je izuzetno talentiran i s lakoćom osvojio ovogodišnje F2 prvenstvo. Međutim to znači da Pascal Wehrlein, vozač koji im je donio sve ovogodišnje bodove, ostaje bez vozačkog mjesta za 2018.
Marcus Ericsson nema takvih problema i on je u svojem kokpitu siguran neovisno koliko toga nenapravio tijekom sezone zbog bliskih veza s vlasnicima momčadi.
Slična situacija odvija se i u Williamsu koji sve više sliči na malu ekipu koja radi aukciju po logici „tko više plati – njegovo“ za vozačko mjesto u narednoj sezoni. Iako nije pokazao ništa više od slučajnog osvajanja postolja na utrci gdje je Felipe Massa bio ozbiljan kandidat za pobjedu, Lance Stroll zbog svog oca i dalje ima potpuno osigurano svoje mjesto u Williamsu.
Williams po drugi put u samo 2 godine vodi Massu u mirovinu iako se konstantno borio za bodove i marljivo deklasirao Strolla koji je bio u „vrhunskim“ dvobojima za začelje poretka. Kao glavna zamjena istaknuo se Robert Kubica. I tu bi priča bila u redu jedino uz upitnik koliko je on zapravo konkurentan nakon ozljede i dugogodišnjeg izbivanja iz F1. No ispostavilo se da Williams želi i dodatne novce tako da se kao kandidat pojavio i Sergey Sirotkin, Rus koji navodno sa sobom donosi 15 miljuna dolara sponzorskog novca. Uz njega bi čak i Stroll mogao izgledati kao vrhunski vozač. Samo, pravo pitanje je koliku će to štetu nanijeti Williamsu i kad će sponzorski novac od „pay drivera“ početi izgledati malo s obzirom na propuštene prilike i gubitke koji su zbog loših rezultata ostvareni? Kao da ništa nisu naučili od slučaja kad su imali Maldonada u momčadi (a on je barem upisao jednu pobjedu) ili od McLarenove suradnje s Hondom.