Kako se proizvodi moderna karoserija?
Karoserija je kostur automobila, onaj dio na kojeg se stavlja sve ostalo, ne bismo pogriješili kada bismo rekli da je karoserija nosač svega na vozilu.
Ona daje oblik vozilu, definira ga. Iako je to kakvo je vozilo kvalitete najviše ovisi o unutrašnjim dijelovima koji su oku nevidljivi, često smo skloni tome da se automobil shvaća, doživljava upravo po tom vanjskom, vidljivom dijelu, dakle karoseriji. No, nemojmo se zavaravati, karoserija nije samo estetika, ona znači aerodinamiku, kako će vozilo ležati na cesti, koliko će brzo ići. Dakle, danas karoserija nije samo oklop ili nešto oku ugodno ili neugodno. Ona je sastavni dio vozila koji itekako utječe na njegove performanse, često jednako kao i mnoge druge kvalitete vozila, kao što su motor, kočioni sustav i slično.
Prva vozila imala su nezgrapnu, veliku karoseriju, iz nje je mnogo toga neugledno stršalo i pravilo probleme prilikom vožnje, kako samom vozaču tako i ostalim sudionicima u prometu. Međutim, daleko smo odmakli od tih prvih, dječjih koraka u auto industriji pa je danas pravilo za proizvođače karoserije – ako uspijete proizvesti karoseriju od što lakšeg i izdržljivijeg materijala, koja je k tome i jeftina kada se radi o serijskoj proizvodnji, to ćete biti uspješniji.
Iako se čelik još uvijek najviše koristi kod izrade, polako, ali sigurno ulaze novi materijali u izradi karoserije pa tako danas imamo dijelove karoserije koji su napravljeni od plastike, aluminija, karbona te sličnih sintetičkih materijala. Na cijeni su materijali koji se mogu reciklirati. Međutim treba napomenuti da je automobilska industrija, kada se radi o limuzinama, dakle klasičnim vozilima za prijevoz putnika, poprilično intertna kada se radi o primjeni drugih materijala u proizvodnji karoserije jer alternativa, dok se ne pokaže kao uspješna, košta mnogo više nego već dobro isprobani materijal.
No, bez obzira koji materijal koristile, moderne tvornice koje se bave proizvodnjom karoserije danas su velikim dijelom robotizirane. Posebno je zanimljiv sljedeći podatak – kada bi vas netko pitao što mislite gdje se nalazi jedna od najmodernijih tvornica za izradu karoserije i sklapanje automobila na svijetu, što biste rekli? Možda mislite da je jedna takva tvornica smještena u Sjedinjenim Državama, Japanu ili Njemačkoj? Stvar je mnogo bliža jer – radi se o tvornici u Kragujevcu u Srbiji. Naime, ondje je Fiat stvorio najmoderniju automobilsku tvornicu na svijetu i to zahvaljujući robotima. Ondje se mahom proizvodi Fiat 500L, a samo u jednoj godini izađe oko 160,000 vozila. Razlika između ovih robota i drugih robota u tvornicama jest što su ovi pričvršćeni za strop, a na taj način se pridaje pozornost i na ergonomiju i na kvalitetu izrade. Robot koji je pričvršćen za strop može okretati automobil oko svoje osi i okrenuti ga prema radniku.
Prednost ovakvih robota jest što mogu proizvoditi četiri različita tipa karoserije, samo se promijene nastavci, alati, čime se znatno skraćuje vrijeme proizvodnje, ali poboljšava preciznost izrade. Zanimljivo je da ima 300 različitih robota koji sudjeluju u izradi. U srbijanskoj tvornici se proizvodi karoserija u najvećem dijelu, dok se ostali dijelovi proizvode u Italiji. Mnogi koji su posjetili tvornici u Kragujevcu kažu kako je ulazak u taj svijet kao ulazak u neki film znanstveno fantastične tematike. Primjerice, neki dijelovi karoserije sklapaju se pomoću robota za svega 45 sekundi, a konačna verzija automobila sklopljena je za svega 90 sekundi! Cijeli taj proces krasi nevjerojatna preciznost, brojnost različitih operacija te brzina.
Najvažniji roboti u cijeloj toj priči su preše jer proizvode karoserijske dijelove, a u ovoj tvornici proizvodi se do 80 pojedinih dijelova karoserije u samo jednoj minuti. Na ovaj način stvaraju se dijelovi za čak 500 automobila u samo jednom danu. Proizvodnja se stalno povećava te je u početku bila oko 30,000 gotovih automobila godišnje, a sada je ta brojka nekoliko puta veća.
Izvor: Silux.hr