Kako radi sustav Start-Stop? – AutopressHR
Start stop sistem nova je tehnologija koja se koristi u automobilima, a glavna mu je funkcija smanjenje potrošnje goriva i emisije štetnih plinova. Najčešće se koristi u hibridnim vozilima, kako bi se smanjila potrošnja baterije, ali i u vozilima koje imaju pogon na gorivo.
Ovim sistemom smanjuje se vožnja u leru, primjerice dok stojimo na semaforu ili na sličnim mjestima jer se vozilo tada gasi i ne troši gorivo te ne emitira štetne plinove, a također i gasi motor kada se vozilo kreće određenom brzinom, pri čemu se opet ne troši gorivo i ne emitiraju štetni plinovi. Primjerice, kada vozilo samo može održavati brzinu, na manjoj ili većoj nizbrdici, motor se gasi, što je velika prednost. Uštede goriva pomoću ovog start stop sistema iznose i od pet do deset posto, ovisno o vozilu.
Sistem je napravljen na taj način da može podnositi veća opterećenja te omogućuje znatno brže ponovno pokretanje motora. Ono što je odlično jest da, ukoliko nemate stop – start sustav u svojem vozilu, a želite ga imati, možete ga integrirati, potrebno je nabaviti nekoliko dodatnih komponenti. Ovaj sustav se dakle može integrirati u bilo koje vozilo, na dizel, benzin ili plin.
Prema statistici, godišnje svako vozilo prijeđe oko 11,500 kilometara. Kada bi svako vozilo imalo start – stop sustav, emisija štetnih plinova smanjila bi se za 10 grama po kilometru, pri čemu dolazimo do smanjenja od oko 30,000 tona godišnje u državi kao što je primjerice Njemačka.
Razvoj ove tehnologije započeo je još sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Sve je započela Toyota koja je svoja vozila opremila malim električnim uređajima koji bi automatski gasili vozilo koje se nije kretalo već nakon 1,5 sekundi. Testiranjem se pokazalo da je smanjenje goriva na ovaj način punih 10 posto. Nakon Toyote ovaj sustav su u svoja vozila inkorporirali i Fiat, na model Regata te Volkswagen na model Polo Formel E osamdesetih godina 20. stoljeća. Nakon toga uveli su ga i Golf Ecomatic 1994. godine te Volkswagen Lupo 3L i Audi A2 3L iz 1999. godine. Iako prvi vozači nisu bili oduševljeni sustavom te su se žalili da ih on dekoncentrira, znatne uštede goriva pobijale su bilo kakvu kritiku koja bi se pojavila.
BMW na mnoga svoja vozila stavlja ovaj sistem od 2008. godine, s tim da je sistem malo i razvio pa je tako izumljen sustav koji ne gasi cijeli motor, odnosno ima bateriju koja se puni i koja omogućuje elektronici automobila da normalno radi iako je motor ugašen i štedi gorivo. Citroen također u nekim svojim modelima koristi ovaj sustav, a naziva ga ‘Start and Stop’ te ga je također dodatno razvio slično kao i BMW. Fiat također koristi start – stop sistem i to od 2008. na svojim Alfa Romeo modelima i na Fiatu 500, a Ford je prvi uveo ovaj sustav u SAD-u u svojim vozilima proizvedenima od 2012. godine te su najavili kako će uskoro sva Ford vozila biti opremljena start stop sustavom.
Svi suvremeni start stop sustavi zapravo dolaze kao inačica Boschevog start stop sustava za vožnju na inerciju. Iako najčešće ovu tvrtku prepoznajemo kao proizvođača raznih uređaja za uređivanje okoliša te radnih strojeva, ona zapravo mnogo ulaže u automobilsku industriju te je automobilska tehnologija najveći sektor Grupe Bosch, a ova je tvrtka jedan od najvećih dobavljača automobilske opreme. Jedan od većih dijelova ovog velikog tržišnog kolača zasigurno ima i start – stop sustav kojeg u svojim vozilima želi što više proizvođača, ali i vozača jer su uštede goriva i više nego znatne. U konačnici ovaj sustav u automobilima priželjkuje i jedini nam planet Zemlja, budući su i emisije štetnih plinova znatno manje pomoću njega. Serijska proizvodnja ovog sustava u Boschu započela je 2007. godine i od tada samo raste, a danas je svaki drugi novi automobil proizveden u Europi opremljen ovim sustavom. Ono što je posebno dobro jest da je sustav posebno učinkovit u velikim gradskim gužvama i upravo su tada uštede goriva najveće, a emisije štetnih plinova najmanje.
Izvor: Silux.hr