Kako električna vozila u trenutku razviju maksimalan okretni moment?
Većina električnih vozila nije povezana s odličnim performansama već je ono što prvo pomislimo pri njihovom spomenu očuvanje okoliša, manje zagađenje zraka od običnih vozila. No, ono što zapravo mnogi ne znaju jest činjenica da oni u sekundi mogu razviti maksimalan okretni moment, a to je nešto što ni benzinci ni dizelaši, a ni vozila na plin nikako ne mogu. O čemu se radi?
Što je to zapravo okretni moment? Prije su konjske snage bile mjerilo za sve, a danas ih polako, ali sigurno zamjenjuje upravo okretni moment. U narodu se još okretni moment naziva i vučnom silom. Ako pojednostavimo, okretni moment je količina rada kojeg motor vozila može napraviti, dok su konjske snage brzina kojim taj rad motora može biti isporučen. Okretni moment se izražava u Njutn metrima (Nm), dok se konjske snage izražavaju u kilovatima (kw), a ponekad se jednostavno označavaju i KS.
Okretni moment i snaga ne idu jedno bez drugog, a snaga se izračunava jednostavnom matematičkom formulom: okretni moment se pomnoži s brojem okretaja u minuti. Dakle, ako imamo dva motora s različitim okretnim momentom, na bilo kojem broju okretaja u minuti, onaj motor s većim okretnim momentom će uvijek imati veću konjsku snagu.
Ipak, mnogi motori koji imaju veliki okretni moment nisu predviđeni za visoke okretaje. Primjerice, sjetimo se trkaćih automobila koji imaju manji okretni moment no na visokim okretajima razvijaju veliku snagu te zato idu brže.
Za početak, kada govorimo o e- vozilima, potrebno je znati da nemaju klasičnog motora ispod haube električnog automobila. Ne, ondje su generator motora te baterijski sustav koju omogućuje dovoljno snage za pokretanje i vožnju. Kod običnog vozila impuls putuje kroz motor unutar magnetskog polja te proizvodi snagu. Što je više električnih impulsa, to će se motor brže okretati. Generator u električnim vozilima čini nešto slično, ali je smjer toka struje obrnut. Umjesto da impuls zavrti kotvu, ona se vrti kroz magnetsko polje i to brže što je vozilo sporije. Ovako se stvara struja koja se koristi za punjenje baterije, a generator se može veoma brzo prebacivati iz stanja punjenja automobila u stanje regeneriranja električne energije.
Kako se povećava broj okretaja, u isto vrijeme se stvara tako zvana elektromotorna sila. Što se sustav u generatoru brže vrti, stvara se više ove elektromotorne sile, a to smanjuje napon. No, kada je električno vozilo u ‘leru’, sva struja koju generator stvori pretvara se u okretni moment te nema elektromotorne sile koja bi smanjila napon. Kako se povećava broj okretaja, tako se počinje stvarati i elektromotorna sila što utječe i na smanjenje okretnog momenta.
Stoga će se električno vozilo u sekundi moći pokrenuti, primjerice kada se na semaforu crveno svjetlo pretvori u zeleno. Nije to onakav start kao kod nabrijanih sportskih automobila (ili onih običnih koji su preuređeni sa sportskim performansama) te vam zasigurno neće otpasti čeljust dok buljite u start takvih vozila. No, jedno je sasvim sigurno – ovakav start i stvaranje maksimalnog okretnog momenta u trenutku, čini vožnju u električnim automobilima itekako zabavnom i jedinstvenom.
Izvor: Silux.hr