Featured Izbor uredništva ležaj kotača Tehnika Vijesti Zanimljivosti

Kada treba mijenjati ležaj kotača?



Znamo da je kotač jedan od najvećih izuma u povijesti čovječanstva. Praljudi su vjerojatno vidjeli koturajući kamen te shvatili da bi nešto takvo mogli dobro iskoristiti. No, od tih prapovijesnih dana do modernih kotača kakve i danas poznajemo prošlo je mnogo, mnogo vremena, baš kao u bajkama ‘jednom davno…’.

Naime, s vremenom kotač ne samo da je postao moderniji već se i okretao sve brže i brže. Stoga je trebalo pronaći način da se uz malo trenja taj kotač vrti što dulje. Upravo ovdje u priču ulazi ležaj te postaje nezamjenjiv dio.


Danas je većina ležajeva jednodijelna dvostazna jer ne zahtijevaju neko posebno održavanje i imaju mnogo dulji životni vijek. Oni su izrađeni tako da su potpuno zatvoreni pa mazivo ne može izaći van te iz tog razloga nema dodira sa zrakom i ne mijenja kemijska svojstva tako lako. Druga vrsta ležajeva nazivaju se konusni ležajevi te oni nisu zatvoreni i mazivo se kod njih može mijenjati i tako produljivati njihov vijek trajanja.

Ležaj kotača zapravo je samo središte svakog kotača te mu je zadaća omogućiti svakom kotaču da se zasebno vrti i važan je dio kada se radi o upravljanju, ali i sigurnosti vozila. On utječe i na performanse svakog vozila, na potrošnju goriva, aktivaciju ABS-a, kočenje. Svaki ležaj na sebi ima brtvu i senzore. Ležaj zapravo sve ono opterećenje na kotač izvana prenosi na osovinu i vratilo.

Kako znati da su ležajevi dotrajali, pitate se. Kada počnete čuti šum prilikom vožnje na način da se čuje u zavojima, ali u jednom da pa u drugom ne i tako redom, siguran je znak da je neki od ležajeva pri kraju. Mnogo toga ovisi i od osovine po kojoj se taj ležaj vrti, odnosno o tome u kakvom je ona stanju. Kao što smo već naveli, zavisno od toga kakav ležaj vaše vozilo ima, konusni se da dodatno namazati mazivom i vratiti natrag, dok se oni dvostazni moraju posve zamijeniti. Želite li produljiti životni vijek ležaja potrebno je redovito balansirati kotače te centričnost ovjesa, a kod konusnih i redovito mijenjati mazivo.

Ležajevi se u svom životnom vijeku okrenu milijunima puta oko svoje osi. Pri tome podnose veoma visoke temperature i naprezanja. Upravo zbog toga je od iznimne važnosti da su dobro podmazani te baš zato se danas izrađuju moderni ležajevi koji su tvornički podmazani i zabrtvljeni kako bi vanjski utjecaj imao što manje prilike utjecati na njih.

Kako bilo, treba uvijek imati na umu da svaki ležaj ima svoj vijek trajanja. Ovo je činjenica koju nikako ne smijemo zaboraviti kao ni čudne zvukove koji nam dolaze iz kotača. Naime, jedan od mogućih scenarija kod potpunog zatajenja ležaja jest i da se kotač zablokira, što, već i sami možete pogoditi, za posljedicu može imati najgore moguće stvari za vrijeme vožnje, prometnu nezgodu u kojoj možete stradati i vi i vaši suvozači i nevini ljudi na cesti. Zato je dobro pitanje za kraj – koliko je staro vozilo koje vozilo i kada ste zadnji put rekli svom auto mehaničaru da provjeri ležajeve?

Izvor: Silux.hr




Source link

Related Posts