F1 ZANIMLJIVOST: 10 najboljih staza svih vremena
U ovome članku predstavljam vam ukratko, prema mom vlastitom izboru, deset najboljih staza svih vremena.
10. Interlagos (VN Brazila)
Autodromo Jose Carlos Pace je prvi put ugledala svjetlost dana 1973., ali je staza bila toliko nesigurna da je morala proći redizajn kako bi udovoljila svim pravilima sigurnosti. Obnovljeni Interlagos je od 1990. domaćin Velike nagrade Brazila, i od tada gotovo da nije bilo niti jedne dosadne utrke. Također, Interlagos se može pohvaliti jednim od najzanimljivijih kombinacija zavoja – poznatim Senna S, u kojem smo tokom godina vidjeli zaista puno atraktivnih pretjecanja.
9. Red Bull Ring (VN Austrije)
Austrija se 2014. vratila u kalendar Formule 1, nakon još jednog redizajna, a A1 Ring je svoju karijeru počeo kao Osterreichring 1969. Godinu kasnije održana je i prva utrka, a u originalnom obliku zadržala se sve do 1987.. Smještena u pitoresknim Styrian planinama, staza je bila sve samo ne pitoreskna. Sigurnost nije bilo – stazu su obilježavali brzi zavoji bez nekih večih prostora za izlijetanje, pa su stoga i nesreće bile česte. Startovi su se na ovoj stazi znali ponavljati i po tri puta.
8. Silverstone (VN Velike Britanije)
Silverstone je mjesto početka. Prva utrka Formule 1 održana je upravo na Silverstoneu 1950., te je od tada nagrada Velike Britanije održana na ovoj stazi 47 puta. Silverstone je počeo kao zračna luka RAF-a u kojoj su se obučavali piloti Wellington bombardera, da bi nakon rata bio pretvoren u trkaću stazu. Njegov oblik se izmjenjivao tijekom godina, najviše zbog sigurnosnih pravila, ali tri najvažnija zavoja – Maggots, Becketts i Chapel još su uvijek tu, i predstavljaju jednu od najboljih brzih staza u svjetskom prvenstvu. Silverstone je jednako omiljen kako među vozačima tako i među gledateljima.
7. Hockenheimring (VN Njemačke)
Četiri velike ravnine, koje su prolazile kroz predivnu šumu i na kojima su bolidi jurili brzinama iznad 300 km/h, bile su srce legendarnog Hockenheimringa na kojemu su se održavale utrke u razdoblju između 1970. i 2001. Staza je bila duga 6,8 km i često se znalo dešavati da na jednom dijelu staze pada kiša, a na drugom sija sunce. Hockenheimring je bila skraćenica monstruozne staze koja je izgrađena daleke 1930. u šumama Baden-Wurttemberga. Dodatno je skraćena 2002. na izdanje koje se i danas koristi.
6. Montreal (VN Kanade)
Bez obzira na vremenske uvjete Kanada nam donosi izrazito zanimljive utrke u kojima je gotovo sigurno da će biti SC-a i da dobar dio grida neće završiti utrku. U kalendaru je od 1978., a njezina ljepota je u jednostavnosti. Staza nije duga, nema nekih posebno kompliciranih zavoja, a pretjecanje je uvijek bilo moguće pa stoga i nije čudno da je jedna od najomiljenijih staza u kalendaru. Herman Tilke bi iz ovog primjera mogao puno naučiti.
5. Suzuka (VN Japana)
Izgrađena je 1962. i služila je kao Hondina staza za testiranje, na Suzuki se prvi puta vozila Velika nagrada Japana 1987. Staza je odmah postala jedna od omiljenih fanovima Formule 1, a tijekom godina smo gledali pregršt odličnih utrke. Čak 13 puta je na ovoj stazi okrunjen svjetski prvak, a najviše se sjećamo kontroverznih sudara Alaina Prosta i Ayrtona Senne 1989. i 1990. i teške nesreće 2014. kada je stradao Jules Bianchi. Suzuka je jedna od rijetkih na njoj nisu rađene nikakve važnije prepravke kako bi je se moderniziralo.
4. Monte Carlo (VN Monaka)
Utrka koja se održava na ulicama druge najmanje države na svijetu u kalendaru Formule 1 je od samog početka. Jedina prava gradska staza danas se održava na ulicama koje su dizajnirane bez misli na sport, pa brzim bolidima, koji jure preko 250 km/h ovdje jednostavno ne bi trebalo biti mjesto. Utrke tamo vrlo često budu nezanimljive i dosadne. Monako je država poznata i po glamuru koji se odlično slaže najelitnijim automobilističkim sportom na svijetu.
3. Nurburgring (VN Europe, Njemačke)
Današnji Nurburgring je vrlo zanimljiva staza, posebno startno ciljna ravnina u kombinaciji s prvim zavojem, ali nije ni sjena legendarnom Nurburgringu koji je bio dugačak preko 22 km. Nordschleife, tj. sjeverna konfiguracija, raspolaže sa 160 zavoja i predstavljala je najveći test za vozače i bolide ikada. Staza je bila toliko dugačka da ste mogli izletjeti na nekom dijelu gdje nije bilo gledatelja i nitko ne bi znao gdje ste nestali. Sigurnost na ovoj stazi bila je nepoznanica, a nakon što je Niki Lauda 1976. doživio strašnu i umalo fatalnu nesreću, Nordschleife je vrlo brzo umirovljen.
2. Spa-Francorchamps (VN Belgije)
Moderni Spa-Francorchamps je samo dio ove staze duge 14,1 kilometar koja je svoju zadnju utrku ispratila 1970. No, obnovljeni i redizajnirani Spa jedna je od rijetkih staza koja je nakon skraćivanja zadržala svoj šarm i ostala omiljena i među vozačima i gledateljima. Spa je zastrašujuće brza, proteže se kroz predivne Ardenske šume i na njoj se nalaze fantastični zavoji poput Blanchimonta, La Sourcea i pogotovo Eau Rougea. Legendarni Eau Rouge je najslavniji i najomiljeniji zavoj u cijeloj Formuli 1, a vozači uvijek s ponosom kažu da taj zavoj izdvaja prave muškarce od dječaka.
1. Monza (VN Italije)
Monza je staza koja je smještena sjeverno od Milana i jedina je na kojoj su se utrke Formule 1 održavale svake godine. Izgrađena je daleke 1922. godine. Monza je tjerala strah u kosti vozača svojim ovalnim djelovima, a ostaci originalne staze i danas su vidljivi. Staza posjeduje posebne djelove poput Curve Grande, dva Lesmo zavolja i Parabolice, ali Monzu u odnosu na ostale staze posebno izdvajaju Tifosi. Legendarni navijači Ferrarija su nešto posebno, a sama atsmofera nakon utrke je nešto nestvarno. Monzu također svake godine posjećuje i veliki broj Hrvata.