Dacia: privlačan dizajn koji ne košta puno
Dizajn nije bio Dacijina jača strana kada je marka započela novo poglavlje svoje priče prije 18 godina. Prva generacija modela Logan prvenstveno je trebala biti najjeftiniji novi automobil na tržištu. Unazad nekoliko godina i uz trenutnu ponudu Dustera, Sandera i Joggera, dizajn Dacije doista je privlačan. Naravno, ova se promjena nije dogodila preko noći. Ona je rezultat ustrajne primjene filozofije marke u svim fazama razvoja modela. Prije svega, pametnim i učinkovitim dizajnom.
„Jednostavno rečeno, dobar dizajn ne mora koštati puno. Svaki dan potičemo tim na pametno razmišljanje i pametan inženjering, što kupac cijeni.” Miles Nürnberger, direktor Odjela za dizajn marke Dacia
Jednostavno i autentično, snaga Dacije
Koje je najprepoznatljivije obilježje dizajna brenda? Za Milesa bi to bila činjenica da je svaki model jednostavno prepoznati na prvi pogled. Duster je pravi terenac, Jogger je pravi obiteljski automobil. Dacijina filozofija temelji se na vrlo praktičnoj viziji automobila. „U Daciji ono što vidite to i dobijete”, objašnjava Miles, inspiriran WYSIWYG-om koji je revolucionirao HTML uređivače teksta za internetske stranice.
Dacia je uzdrmala tržište skladnom i jasnom ponudom vozila koja zadovoljava najbitnije potrebe kupaca. Ništa manje, ništa više. Odvažan stav koji utječe na cijeli proces dizajna. Odrediti što jest ili što će biti bitno za vozila koja će biti u prodaji za 2 do 3 godine, a ne stalno dodavati nešto novo, znači da se moraju donijeti hrabre dizajnerske odluke. Miles kreativni proces smatra „nečime čistim, gotovo elementarnim”. „Dacia je izazov. Stvarno morate biti prilično štedljivi. U Aston Martinu ste mogli jeftinije dizajnirati, a skuplje prodati. U Daciji je potpuno suprotno. I nije nimalo lakše!“
Dizajneri brenda vođeni su vrlo jasnom dizajnerskom vizijom: svaka linija mora odisati sigurnošću, pustolovinom i otvorenim prostranstvima… jednostavnost i autentičnost osnovni su sastojci privlačnosti brenda. „Dacia mora kupcima pružiti sitne užitke s daškom pustolovine”, navodi Miles.
Od važnosti proporcija…
Miles kaže: „Uspjeh dizajna automobila, zapravo ljepota svih stvari – uključujući vozila – prije svega je pitanje proporcija.”
Dizajn Dacijinih automobila uvelike je napredovao zahvaljujući moći inženjeringa. Nova platforma CMF-B omogućuje veći međuosovinski razmak, sa sva četiri kotača izvučena prema van, širim tragom kotača i većim naplatcima. Moderni temelji ključni su za postizanje skladnih i suvremenih proporcija najnovijih modela. Dacia Sandero Stepway opremljen je prednjom zaštitom podvozja od plastike obojene tehnikom bojenja u masi
Dacijina snaga leži u snažnim vrijednostima marke: robusnosti, svestranosti i prostranosti unutrašnjosti. Što se tiče dizajna, filozofija pustolovnog duha bila je i ostala pozitivan izvor nadahnuća.
Valja imati na umu da automobilsko tržište prati trendove, a moda dolazi i prolazi. U Daciji su dizajneri lišeni okova svega prolaznog. Svaki dio automobila i opreme dizajnirani su s velikom pažnjom posvećenom njihovoj istinskoj praktičnosti. Kao što Miles kaže: „Uklanjanje suvišne opreme i fokusiranje na esencijalno nije nužno način razmišljanja koji dolazi prirodno.”
Naravno, vizualni aspekt Dacijinih modela evoluirao je s promjenama koje vrijeme donosi. Prednja svjetla danas su LED, antena je danas shark antena, ručice vrata su danas kao ručice hladnjaka… sasvim dovoljno da ostanu suvremeni. Ništa manje, ništa više. Miles upravo u tome vidi poteškoću. „Morate donijeti prave odluke u pravo vrijeme kako biste kupcima pružili ono što im je istinski potrebno sada ili u budućnosti, a da ne odete predaleko.”
… do uspješnog koncepta manje je više.
U Daciji je svaki dio važan. Tako to i Miles vidi za kupce kojima je „Svaki novčić bitan!” Kreativni proces dizajnera teži čistim linijama. Oblici su ispunjeni i jasni, linije oštre, a spojevi čisti i dotjerani do savršenstva.
Miles također kaže: „Ovo je pravi dizajn, a ne neki stil koji će izaći iz mode. To je dobra vijest za naše kupce koji dugo imaju isti automobil. Moramo se usredotočiti na pravu stvar, koja je i vidljiva i korisna kupcu. Ništa više.”
Bez nepotrebnih detalja, bez modernih pomagala. „Ništa se ne skriva niti prikriva.” Jednostavnost dovodi vodi ka ekonomičnom dizajnu, ali ga također čini lakšim i jednostavnijim za izradu i popravak.
Jedan od najboljih primjera je Sanderova prednja i stražnja zaštita podvozja od plastike obojena tehnikom bojenja u masi. Dosta je truda uloženo da se dotjera njihov konačni dizajn. Oblik nije smio uzrokovati zebraste pruge (neujednačenu boju) prilikom lijevanja plastičnog kalupa. Zahvaljujući korištenju zaštite podvozja obojene tehnikom bojenja u masi, proizvodnja je jeftinija (nema lakiranja), a proizvod otporniji na svakodnevno habanje. Zaista pametan i učinkovit dizajn!