Čemu služe zračni tuneli za testiranje u automobilskoj industriji?
Svi smo čuli za zračne tunele, a najčešće ih se povezuje sa zrakoplovima. Ipak, cijeli je niz i drugih stvari koje se ispituju u zračnim tunelima, primjerice mostovi, brodovi, antene, zgrade, dimnjaci te naravno i cestovna vozila, odnosno automobili.
Zračni tuneli još se nazivaju i aerotunelima ili aerodinamički tunelima , a zapravo se radi o laboratorijskom postrojenju za eksperimentalnu aerodinamiku. Ono što se radi u jednom takvom postrojenju jest da se simulira kretanje zraka, a sve se to dakako kontrolira te bilježi kakav učinak ima.
Zračni tunel služi za ispitivanje aerodinamičkih svojstava tijela, odnosno za određivanje slike strujanja fluida, momenata i sila koji na automobil djeluju kada se ono nalazi u struji fluida. Fluid, a to je najčešće zrak, u ovom se tunelu ubrzava do maksimalne brzine te se prati kako automobil reagira na takve uvjete. Zračni tunel može biti otvorenog ili zatvorenog tipa. U zatvorenom tipu cijelo vrijeme struji isti zrak, dok u otvorenom tipu ulazi zrak iz atmosfere, potom se potiskuje kroz tunel i opet vraća u atmosferu.
Primjerice, ove je godine Honda najavila da će u SAD-u izgraditi tunel za testiranje vrijedan 124 milijuna dolara, a u njemu će se simulirati brzina vjetra od čak 309 kilometara na sat. U njemu će prije svega testirati svoje modele, ali će također svoje usluge nuditi i drugima. Tunel će imati cijeli niz opreme kao što su kamere,mikrofoni i slično, a služit će tome da Honda što uspješnije razvija vozila čiji će oblik imati što manji otpor zraka, a samim time vožnja bude tiša i ugodnija. U tunelu bi odjednom trebalo stati čak pet vozila.
Ipak, dok Honda tek najavljuje suvremeni zračni tunel za testiranja, Volkswagen je jedan takav otvorio ovih dana, odnosno početkom studenog 2017. godine. Kako su rekli u ovoj tvrtki, zračni tunel će im pomoći kako bi što bolje oblikovali automobile budućnosti. Linije novih Volkswagenovih vozila će zahvaljujući ovom tunelu biti takve da smanjuju buku, potrošnju goriva te zagađenje okoliša. Tunel je izgrađen u Wolfsburgu, a u njemu će se simulirati vjetar jačine oko 250 kilometara na sat, temperature od – minus 30 stupnjeva Celzijevih do plus 60 stupnjeva Celzijevih, izvanredna tišina te određivanje aerodinamičke vrijednosti u svega 20 minuta. Veličina ovog zračnog tunela je doista impresivna te iznosi 8,800 metara kvadratnih. U njemu ne samo da će testirati svoje automobile već i motocikle, kombije te sva druga vozila koja proizvode.
No, za kraj treba znati da postoji mnogo pristalica kompjuterskog testiranja, koji smatraju da zračni tuneli uopće nisu potrebni. Posebno je popularan softver pod nazivom Powerflow kojeg su do sada koristili Tesla, Jaguar, BMW, Ford i mnogi drugi. Prednost kompjuterskog testiranja jest da nije potrebno izraditi prvi novi model vozila jer se izradi virtualni model kojeg se testira na sve moguće načine u virtualnoj stvarnosti.
Ipak, s obzirom na Hondinu najavu gradnje novog zračnog tunela te novootvorenog Volkswagenovog tunela, čini se da su ipak konkretni modeli u konkretnim uvjetima nešto što je mjerljivo i što daje najbolje podatke. Uostalom, samo će budućnost pokazati što je isplativije.
Izvor: Silux.hr