Analiza: Zašto se ‘peraja morskog psa’ vratila u F1?
Širi, agresivniji izgled F1 bolida sezone 2017. naišao je na podršku brojnih navijača i ključnih figura u sportu, ali i dalje postoji kontroverza oko ‘krila peraja morskog psa’ i T-krila.
Novi propisi uvijek omogućuju odstupanja i nenamjerne posljedice na ograničenja dimenzija.
Ali zašto su ova područja odjednom ponovno postala razvojno bojište?
Tzv. peraja morskog psa nije novost. Ona je bila dio dizajna bolida koji su korištenog između 2008. i 2010. godine i postala je sastavni element F – kanala.
Dizajn morske peraje došao je na istaknuto mjesto 2008. godine iz praktički istog razloga kao i 2017. –zbog interakcije sa stražnjim krilom, koje je umjesto 950 mm visoko 800mm.
Ta je vrsta krila korisna iz nekoliko razloga. Jedan od njih je stabiliziranje protoka zraka prema stražnjem krilu, kojem je uzdizanje zraka između prednjeg krila i suspenzije turbulentno.
To je područje postalo važnije ove godine zbog povećanja širine guma koje proizvode veći otvor u zraku.
Buran protok zraka proizveden u zračnoj kutiji i šasiji također odgovara visini stražnjeg krila. Krilo u tipu peraje morskog psa poravnava tok zraka po dužini, poboljšavajući njegovu distribuciju preko elementa stražnjeg krila.
Istovremeno, učinak kanaliziranja zraka krila tog tipa je od posebnog interesa tijekom vožnje u zavojima jer bi to moglo pomoći pri stabiliziranju bolida i iskorištavanju bočne sile za induciranje smanjenja potiska i otpora.
T – krila bolida stigla su uslijed uviđanja pogreške u izmjenama propisa za listopad 2017. godine.
Ti su propisi prolazili kroz brojne izmjene, a oblast koja je uvela T – krila s vremenom je ukinuta.
Članak 3.15.1
S izuzetkom otvora opisanog u članku 3.15.3, kad se promatra sa strane bolid mora imati karoseriju u području omeđenom s četiri linije. Jednu okomitu liniju veličine 1330 mm ispred stražnjeg kotača središnje linije, jednu horizontalnu veličine 550 mm iznad ravnine, jednu horizontalnu veličine 925 mm iznad ravnine i jednu dijagonalu veličine 925 mm koja presijeca horizontalnu na točki od 1000 mm ispred stražnjeg kotača središnje linije i 550 mm horizontalne točke koja leži na 50mm ispred stražnjeg kotača središnje linije.
Tumačeći prethodni tekst (u kurzivu) ovog članka otvoren je boks veličine 50 mm ispred središnjice stražnjeg kotača, a upravo taj prostor zauzimaju T – krila .
Uvidjevši ovo sivo područje, dizajneri F1 tu su odmah ugledali priliku, uz Mercedes, Ferrari, Williams i Haas koji razvijaju različita rješenja.
Ova krilca stvaraju vrlo malo vlastite potisne sile, a njihova kratka dužina nije dovoljna da ih se ozbiljno promatra u tom pogledu. Trebalo bi ih se promatrati kao dodatan način rukovanja protokom zraka ispred stražnjeg krila.
Struktura zraka koju omogućuju koristi se za promjenu potiska zraka između difuzora i dijela stražnjeg krila.
Iako je FIA ne brine o dizajnu krila u stilu morskog psa i T-krila, jedan problem koji bi ove godine mogao doći pod povećalo je savijanje, kao što smo posvjedočili za vrijeme predsezone u Barceloni.
Ako su iza kulisa napravljeni potezi za uklanjanje T – krila, to bi moglo biti zbog činjenice da su
ili nesigurna zbog savijanja ili zato što su to pokretni aerodinamični uređaji.