KOLUMNA Ivana Vrhovca: Crna ovca
Momak koji je trebao postati prvi francuski svjetski prvak u Formuli 1 još uvijek u očima mnogih stoji kao “crna ovca” ili pak “ubojica i izdajnik Gillesa Villeneuvea”. Didier Pironi bi, da je živ, jučer slavio 66. rođendan.
Istina je pak malo drugačija… No, činjenica jest da je on zaista bio preokupiran jurnjavom na Naslov, ali postati prvi Prvak u nekoj državi – nije li to cilj mnogih? Nakon pobjeđivanja u Formuli Renault, Formuli 3000, vožnji u Ligieru, Tyrellu i Ferrariju, ipak bi se odlučili za Ferrari kao ono nešto veliko što većina najbolje pamti.
S Gillesom Villeneuveom u istom timu, s osobom sa dovoljno zaje*anom karizmom da može nositi i nekoliko ekipa na svojim leđima, bio je pomalo u sjeni i zaboravljen, jer i Gilles je isto grabio prema Naslovu – štoviše, za Gillesa nitko, ali ama baš nitko nije ni sumnjao da se to neće dogoditi.
1981. godina je bila kastrofalna za Ferrari i nekoliko očajnih Villeneuveovih pobjeda nije moglo osporiti činjenicu da je 126 CK katastrofalan bolid s kojim se ne može apsolutno ništa.
Tako je započela i nesretna sezona 1982., u kojoj će svijet izgubiti jednu od najutjecajnijih osoba svih vremena i razdoblja Formule 1, ali i jednu možda malo manje poznatu, pomalo omraženu osobu za koju su mislili da je glavni i jedini krivac za smrt favorita za Naslov. 25. travnja vožena je ta poznata utrka u Imoli koju je bojkotirao veći dio vozača. Ferrariji Pironija i Villeneuvea su znatno vodili, Gilles na prvome mjestu, a Didier na drugome, kroz cijelu utrku. Iz boxeva su im pokazivali signale da uspore, da troše previše, ali borba je trajala cijelu utrku. Na kraju su se smirili jer su iz ekipe javili Pironiju prepusti pobjedu Villeneuveu jer je on veći favorit za Naslov. Nikad nećemo saznati što se zapravo dogodilo nekoliko zavoja prije kraja kada je Didier lako prešao Gillesa i odnio tu nesretnu pobjedu koju su apsolutno svi smatrali nepoštenom. Razlika između njih bila je 0.366 sekundi, sasvim dovoljno za pobjedu Francuza. Razočarani i bijesni Villeneuve se tada zakleo da više nikada neće ni riječ progovoriti s njim.
Trinaest dana kasnije Villeneuve je doživio tešku nesreću na kvalifikacijama za Veliku nagradu Belgije. Vozeći prebrzo i naprasito, udario je u bolid Jochena Massa i odletio u zrak. Od težine posljedica preminuo je kasnije istog dana. Naslov je već bio u Pironijevim rukama. No, nažalost, tragična Gillesova nesreća uništila je Didierovo samopouzdanje i život mu se okrenuo naopačke… Najprije mu se brak raspao, a već na utrci u Kanadi mladi Ricardo Paletti, u svojoj prvoj utrci, nije mogao obuzdati svoj bolid i udario je u Pironijev Ferrari pri brzini od cca 180 kilometara na sat, izbacivši sebe i njega u putanju Geoffa Leesa. Nekoliko je bolida završilo utrku, a Ricardo je zadobio teške ozljede prsa i ostao ležati bez svijesti u svome bolidu, naslonjen preko volana. Didier i tadašnji liječnik FIA-e, pokojni Sid Watkins, brzo su reagirali i Watkins se popeo preko olupine bolida. U trenutku kada je to napravio, ulje koje je curilo iz bolida je pretvorilo bolid u gorući vatreni zid. Vatra je brzo ugašena, ali je Paletti bio bez pulsa. Unatoč brzom transportiranju u bolnicu, ubrzo je preminuo od ozljeda.
Nesrećama još nije bio došao kraj. Na Velikoj nagradi Njemačke, beznadni je Pironi prelazeći Dereka Dalyja udario u stražnji dio Prostovog Renaulta i doživio užasnu nesreću koja je odisala istom grozotom kao i Gillesova, samo što je Didier ostao živ. Ozljede noge su presudile i više nije mogao voziti, bar ne u toj sezoni.
1986. je sve izgledalo kao da bi se mogao vratiti: testirao je za francuski AGS i ponovno dokazao svoju vještinu i brzinu. Ali, ni jedan ga tim nije htio uzeti te je 1987. počeo s utrkama glisera. U nerazjašnjenim okolnostima, Pironi, koji je pomalo nepravedno optužen za smrt Gillesa Villeneuvea, 23. kolovoza pogiba zajedno za svojim kopilotima u nesreći na utrci glisera.
Tu je prestalo rivalstvo između Gillesa i Didiera i neki su shvatili da je Villeneuve sam odgovoran za svoju smrt. Catherine Goux, Pironijeva djevojka kasnije je rodila blizance i dala im imena Gilles i Didier. Gilles Pironi se 2014. pridružio Mercedesovoj F1 momčadi kao inženjer.