FORMULA 1 LIFESTYLE Vijesti

PRIPREMA ZA VN MONTE CARLA – OPĆENITO O MONACU

Photo by: Nediljko Matijaš

Monte Carlo F1: Nulti dan (17. svibnja) – Zagrijavanje za GP vikend.

Nakon što sam nekoliko dana lutao i zalutao po okolnim šumama i mjestima (izleti, potvrda rezervacije hotela te ostalo nevažno), danas ću Vam malo pokazati kako Monaco  živi običnim radnim danom, naravno uz malo teksta kako se odvijaju pripreme za nadolazeći GP.

35

Monaco općenito
Kako sam ovdje već devetu godinu zaredom, može se reći da je svjetska kriza malo navratila i u Monaco. Da ste kojim slučajem prvi put u Monacu, to ne bi primijetili, međutim kad usporedim svoje bilješke i slike iz 2007.-2011. i ovo sada, razlika je velika. Kao prvo, u prošlu subotu prinčevski par imao je krštenje svojih blizanaca, znači jednog dana nasljednika ove ponosne kneževine, međutim, jedino što je bilo besplatno, to su bili gradski autobusi i to samo od 9 ujutro do 13 sati. Ništa drugo nije bilo organizirano, niti jela niti pića. Po tome se vidi kolika je kriza, jer jedan se put u životu krste djeca i to još prinčevska!! Mora da je princ Albert ostao bez love ili su ga dotukle ove puste alimentacije koje plaća za svoju ostalu djecu. Kao drugo, Monaco je u zadnjih 5-6 godina sasvim promijenio klijentelu. Do 2010. ovdje su uglavnom bili „domaći“ bogataši, a pod pojmom domaći, mislim na ove europske i američke bogataše kao i na ostatke potomaka starih kraljevskih, prinčevskih, kneževskih ili lordovskih familija koji su svoje domovine zamijenili s dobrovoljnim egzilom u Monaco. Zanimljivo je da nigdje nisam vidio nikakve arapske ili bogataše s dalekog istoka. U zadnjih 5 godina u Monaco su se u najvećem broju doselili ruski (i ukrajinski) bogataši koji su sa sobom donijeli ogromnu kešovinu, ali isto tako i nekulturu i bahatost, a s obzirom da barataju isključivo živom lovom, s njom lako plaćaju nedostatak ovog drugog. Također, više se Monacom ne može ni šetati uzdignute glave, gledajući arhitekturu. Naime, sve je puno pasa i psećeg izmeta da je to za ne vjerovati. Kažem Vam, prije 4-5 godina, čistači su odmah ujutro sve ulice prali šmrkovima, a stara gospoda su za svojim ljubimcima kupili s poda (svako malo imate sandučiće s plastičnim vrećicama) te tako brinuli o čistoći. Dolaskom ruskih bogataša, sve ulice su totalno uneređene, tj. svako malo se može stati na „nagaznu  minu“, tako da se šetnja Monacom pretvorila u gledanje u pod… Ako želite na miru nešto pogledati oko sebe, onda Vam je najbolje stati i onda se polako okrećući oko sebe diviti okolini. U Monacu ima stvarno prekrasnih građevina, kako starih tako i modernih. Svaka nepažnja ili odnos „lako ćemo“ se plaća ili klizanjem ili psovanjem zbog psećeg izmeta. Po tome se također vidi da je kriza. Manji je broj čistača ili im je princ smanjio plaće pa onda zabušavaju na poslu. Mada sama riječ kaže: izmet iz-meti!! U prijevodu – pometi, očisti.

4

Statusni simboli – Jahte (i Cruiseri)
Što se tiče jahtaša, oni su posebna priča. Iako je Monaco posljednjih godina izgradio dodatne vezove za jahtaše, zadnjih par godina glavna je luka u Monacu poluprazna. Ima i dalje prekrasnih jahti ali sam pogled, a i kroz razgovor s našim ljudima koji rade na jahtama kao članovi posade, potvrdili su mi da je broj jahtaša prepolovljen. Gotovo 50% jahti koje su usidrene u luci su zaplijenjene, tj. nije se plaćao leasing za njih. Francuska porezna ili carina sve je takve jahte zaplijenila i svako malo ih na dražbama prodaje, a Monaco od tih jahti ima prihod od iznajmljivanja veza kojeg mu plaća francuska država. Inače, cijene takvih polovnih jahti (čuj: polovnih) kreću se od otprilike 2 milijuna eura pa naviše. Mada ima jedna stvar gdje moram pohvaliti Monaco. Prije nekoliko godina produžili su vanjski lukobran da mogu primiti i cruisere, međutim, zanimljivost je to što je samo jednom (jednom) cruiseru dnevno, dozvoljeno pristajanje u luci!! Ako je slučajno drugi cruiser blizu, onda mora čekati na otvorenom vezu dok ovaj u luci ne isplovi. Znaju oni da ovi putnici s cruisera troše malo ili čak ništa. Čak su im tamo gdje se cruiser veže napravili jedan montažni kiosk s osnovnim suvenirima Monaca. Drvenih čaplji nisam vidio, rečeno mi je da su ispale iz mode. Na cruiserima, jedini putnici (bar ovih 10-tak dana koliko sam ovdje) su ili američki, kinesko-japanski ili njemački penzioneri. Nikakvi drugi!! Osim jednog dana kad je bio cruiser pun istospolnih klijenata (tzv. Guzer). Kad su bili njemački penzići s cruisera, raspitao sam se ima li među njima koji Hrvat. Javio mi se jedan naš porijeklom, koji je ostao u Njemačkoj kad je otišao u penziju. Malo smo proćakulali i naravno dotakli se politike. Potvrdio mi je ono što sam već odavno znao. Kapitalizam nije ništa drugo nego socijalizam (ili komunizam) za stanovnike zapadne Europe, tj. za onih 10-tak država koje su osnovale EU, s time da se njihov socijalizam (ili komunizam) zasniva na izrabljivanju stoke sitnog zuba, tj. istočnog dijela europskih država koje su zadnjih godina primljene u EU kao i onih bivših nesvrstanih s američkog, afričkog i azijskog kontinenta.

48

Statusni simboli – Auta
I tu se vidi utjecaj krize. Sve je manje superauta. Ferrarije i Porschee tu ne računam, jer su oni za Monaco normalna pojava, mada i njih nema puno. Prijašnjih godina skoro u svakoj ulici mogli ste vidjeti razne Pagani Zonde, Bugatti Veyron, McLaren 12c ili slične superautomobile, a ove godine ništa. U auto salone koji prodaju takve aute skoro nitko i ne ulazi osim ako netko slučajno ne zaluta ili kao ja, da želi poslikati izložbeni model. Međutim, prijevoz motorima i skuterima je znatno porastao te je sve krcato novim modelima. To je jednako tako dokaz krize jer se vožnja i vlasništvo skutera i motora prikazuje kao izraz slobode života i uspjeha!! Do prije nekoliko godina, skutere i motore vozili su niži namještenici te zaposlenici velikih kompanija koje imaju poslovnice u Monacu.

46

Kultura u Monacu
Naravno, kao i svaki tisućljetni Hrvat, kakvo bi to prešetavanje u Monacu bilo, a da se ne vidi što je novo u kulturi. Muzeja, izložbi i galerija ima napretek jedino što, kako je dosta vruće (prosječna temperatura je otprilike 22-25 stupnjeva, ali je sparno) nije mi se dalo ulaziti unutra. Pokupio sam kataloge i prospekte, a još od djetinjstva nosim traumu vezanu za kulturu. Naime, kad sam bio teenager, tj. srednjoškolac, djed i otac su me jednom upitali što planiram biti u životu. Tada me je zanimala grčka i rimska mitologija, filozofija, europska kultura, sociologija i književnost pa sam im rekao da bih volio ići u Zagreb studirati neke društvene znanosti te da bih volio biti književnik ili pjesnik. Nato su se djed i otac „zavarili“ od smijeha i pitali me jesam li lud i želim li da se cijelo selo sprda s njima. U mom je selu poznata narodna izreka još od stoljeća sedmog: „Oj pjesniče s dugom kosom, obriši mi dupe s nosom!!“. To bi bilo sve o kulturi, za ostalo će te morati doći sami u neko drugo doba godine.

27
Naš putujući reporter Nediljko Matijaš (lijevo) i legenda Formule 1 Mika Hakkinen

Ostale zanimljivosti Monaca
E to je stvarno super, a i sam sam bio na nekoliko takvih mjesta. Prvo: Oceanografski muzej koji se nalazi u starom dijelu grada je vrhunski. Obavezno posjetiti ako vas noge ikad dovedu u Monaco. Da samo to posjetite, ne treba vam ništa drugo. Drugo: muzej automobila u kvartu Fontvielle također je vrhunski. Od prve kočije, prvih parnih automobila pa sve do Formule 1. Treće: Stara palača i stari dio grada. Godišnje Monaco posjeti otprilike 6 milijuna turista većinom zbog tog starog dijela grada i Prinčevske palače. Četvrto: Jardin Exotique. To je vrt iliti park s biljkama sa svih strana svijeta. Ove godine imaju još i Antropološki muzej s kostima nekih prapovijesnih mamuta. Peto: Muzej filatelije (poštanskih marki) i moneta (novčića). Također u kvartu Fontvielle. Šesto: Zoo s pticama koji se nalazi blizu već spomenutog muzeja novčića. Uglavnom, ovdje idu roditelji s djecom. Svi ostali brže bolje prođu, jer su papige neizdržljive. Po cijele dane  kriješte. Sedmo: Cirkus. Na zapadnom dijelu grada nalazi se cirkuski šator, koji daje predstave tijekom cijele godine. Osmo: Ružičnjak Princeze Grace odmah je uz Cirkus. To je pokojni Princ Rainier III dao napraviti 1984. kao posvetu voljenoj gospođi Grace nakon što je dotična poginula u prometnoj nesreći 1982. Deveto: otvoreni bazen oko kojeg se vozi Formula 1. Kako sam već skoro 3 tjedna u Monte Carlu, prije nekoliko dana odlučio sam da se moram i ja okupati u tom bazenu. Cijeli dan brčkanja dođe 5,60 Eura, a ako uz to želite i ležaljku i suncobran komplet usluga 13 Eura. Bazen radi od 9 ujutro do 18 navečer. Isto se tako možete okupati i u jutarnjoj smjeni otprilike 2 sata uz cijenu 3,20 Eura, može i dnevna smjena uz cijenu od otprilike 3,80 Eura ili popodnevna smjena po cijeni od 2,30 Eura. Ja sam kao pravi Džek izabrao punu opciju.

18

Drugo najstarije zanimanje u Monacu
Kao što svi znate,  zato jer ste potomci tisućljetne kulture, najstarije zanimanje je tesar, stolar ili drvodjelac (Sv. Josip), ali to nije predmet ove reportaže. Ovdje će biti govora o drugom najstarijem svjetskom zanatu… E ovdje krize nema. Posao cvjeta kao što cvjeta sve u proljeće. Međutim, ako ste i odlikaši (stari vic o golim ženama iz Playboya) to vam ovdje neće pomoći. Ovdje jedino vrijedi ona stara kineska poslovica koju je još prije otprilike 20-30 godina izrekao poznati nogometni menadžer Ante Kuzmić Bekin u jednom intervjuu u Slobodnoj Dalmaciji. Ta kineska poslovica glasi: „Fu Ton Tong, Tu Ton Tong“ ili u slobodnom prijevodu na hrvatski: „Ne j*bu momci, nego novci!!“ S lovom koju ja imam, jedino si mogu priuštit kupovinu novog broja Playboya ili Penthousea!! Tri riječi koje se koriste u Monacu: Novac, novac i novac. No money, no honey. Što se tiče našega svijeta, naši muški se uredno jave kad ih zaustaviš i upitaš odakle su. Uglavnom rade poslove vezane za jahte ili kao članovi posade ili kao serviseri jahti. Što se tiče naših ženskih, tj. kad ih upitaš : Di ste naše? svaka se okrene i prezrivo me pogleda. Ne želi niti odgovoriti tako da ne mogu saznati kojim se poslom one bave u Monacu. Ovaj tjedan nisi mogao vidjeti zgodnu ženu na ulicama Monaca. Francuskinje su sve nekako nakvarcane i osušene kao bakalar, a ostale nije vrijedno niti spomenuti. Manjak manekenki, starletica, pjevačica i ostalih javnih djelatnica bio mi je nedokučiv, a onda sam iz Hrvatske dobio obavijest da je ovaj tjedan počeo filmski festival u Cannesu, tako da mi se čini da su sve dame koje se bave drugim najstarijim zanatom otišle put pod noge prema Cannesu da zarade koju kintu za platit komunalije!! Ionako sam već prije spomenuo da su u Monacu sada najčešći turisti penzići s cruisera…

44

Formula 1
Za kraj reportaže evo i nekoliko crtica vezano za predstojeću utrku koja se vozi iduću nedjelju 24. svibnja. Staza je 99% gotova. Tribine su jednako tako već cijele montirane. Ostalo je nešto sitnih detalja koji se rade dan prije prvih treninga, zbog odvijanja prometa istim ulicama kojima se vozi utrka. Paddock se polako puni s motorhome-ima. Prvi su došli Ferrarijevi montažeri, a za njima odmah i McLarenovi. Boksovi su dobili natpise momčadi i vozača, a šleperi iskrcavaju prtljagu. Bolidi još nisu stigli, njih očekujem u idući utorak. Za F1 vikend  kupio sam karte. Za četvrtak sam uzeo tribinu A1 (70 Eura) s unutarnje strane zavoja St Devot, a s te pozicije još se vidi i pravac nakon izlaska iz tunela te dio staze koji ide uz bazen pa se nadam da će opet biti dobrih slika. Za subotu sam kupio stajanje na brdu Rocher (4o Eura), dok za nedjelju nisam kupio ništa. Rocher je rasprodan, a za tribine mi se ne da plaćati 400 i više Eura, tj. i nemam toliko love. Eto toliko za ovaj put. Čujemo se opet za par dana.

33

Piše:
Nediljko Matijaš iz Monaca

Photo galerija by Nediljko Matijaš:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50

Related Posts